Drumul Porsche spre bursă se dovedeşte plin de obstacole

Porsche ar putea fi nevoită să se listeze la bursă cu un discount foarte mare dacă insistă să meargă mai departe, în condiţiile în care obstacolele economice se adună, au declarat două persoane implicate în listarea istorică de mai multe miliarde de euro, scrie Reuters.

441 afișări
Imaginea articolului Drumul Porsche spre bursă se dovedeşte plin de obstacole

Perspectiva unui discount mai mare decât cel obişnuit ar fi un eşec pentru familiile care deţin controlul şi care insistă asupra ofertei publice iniţiale pentru a finanţa o trecere costisitoare de la automobilele sport pe benzină la cele cu propulsie electrică.

Aşteptările iniţiale au fost mari pentru marca de maşini de lux deţinută de cel mai mare producător auto din Europa, Volkswagen. Unii evaluaseră Porsche la peste 80 de miliarde de euro, potrivit bancherilor implicaţi.

Dar persoanele implicate au declarat că o reducere mai mare decât de obicei ar putea fi necesară acum pentru a asigura ceea ce ar putea fi unul dintre cele mai mari debuturi bursiere din lume - în faţa războiului, a ameninţării cu recesiunea şi a penuriei de energie.

Este posibil ca Porsche să fie nevoită să se mulţumească cu doar 60 de miliarde de euro, a declarat una dintre persoane, menţionând că proprietarii nu ar accepta mai puţin.

Una dintre persoane a declarat că proprietarii producătorului de maşini de curse au opinii diferite cu privire la cât de mult ar trebui să fie evaluat. O a treia persoană implicată în pregătiri a declarat că investitorii nu au ajuns încă la un acord asupra unei formule de evaluare.

Săptămâna aceasta, conducerea Porsche a prezentat investitorilor planurile sale de afaceri. Directorul financiar Lutz Meschke a declarat jurnaliştilor că producătorul auto este "rezistent din punct de vedere financiar" şi "bine pregătit pentru paşi ulteriori".

Porsche a estimat venituri de peste 38 de miliarde de euro în 2022, în creştere de la 33 de miliarde de euro în 2021, în ciuda unei scăderi de 5% a livrărilor în primele şase luni ale acestui an.

În culise, însă, unii investitori ezită

Luna trecută, Bernstein Research a pus o gamă largă de posibile evaluări pentru Porsche, de la 55 de miliarde de euro la 100 de miliarde de euro.

Firma a stabilit "valoarea justă" la aproximativ 75 de miliarde de euro, pe baza unei formule care include profitul înainte de dobânzi şi taxe (EBIT), numind Porsche "o companie grozavă, dar nu Ferrari", din cauza marjelor mai mari ale companiei italiene.

Un acţionar de top 20 de la Volkswagen a declarat pentru Reuters că nu este interesat de IPO, deoarece va fi vândută doar un număr mic de acţiuni, ceea ce va oferi noilor acţionari o influenţă redusă.

Acţionarul, care a cerut să nu fie numit, a declarat că ar fi mai bine ca Porsche să rămână în cadrul grupului Volkswagen, în timp ce IPO-ul nu ar "crea valoare" pe termen lung.

La începutul acestei săptămâni, directorul executiv al Porsche, Oliver Blume, şi Meschke au fost optimişti în prezentările lor.

Listarea la bursă are loc în condiţiile în care constructorii auto germani încearcă să se orienteze către modele cu baterii mai silenţioase şi mai puţin poluante.

Porsche doreşte ca 80% din vânzările sale de maşini să fie electrice până în 2030, aproximativ de patru ori mai mult decât în prezent, în timp ce Volkswagen a iniţiat, de asemenea, o schimbare ambiţioasă către vehicule electrice, baterii şi software. Listarea este menită să finanţeze această trecere.

În cazul în care listarea nu va avea loc sau va avea loc doar cu un discount, vor fi mai puţine investiţii.

O listare ar schimba, de asemenea, raportul de forţe în cadrul celui mai mare producător auto din Europa, Volkswagen, care controlează Porsche de la o tentativă eşuată de preluare a VW în urmă cu mai bine de un deceniu. La vremea respectivă, familiile Porsche şi Piech au devenit cei mai influenţi investitori ai Volkswagen.

Dar obstacolele economice sunt abrupte.

Doar 2,3 miliarde de dolari au fost strânşi pe pieţele de capital germane în acest an, în scădere cu 90% faţă de anul precedent, potrivit datelor Refinitiv. Doar 12,5% din acţiunile Porsche vor fi în "free float", iar evaluările constructorilor auto europeni s-au prăbuşit de la începutul anului 2022.

Producătorii de automobile de lux au fost deosebit de afectaţi. Capitalizarea de piaţă a Aston Martin a pierdut 57% din valoarea sa de la începutul anului 2022, în timp ce evaluarea Ferrari a scăzut cu aproape o treime.

Unul dintre bancherii implicaţi a declarat că Porsche ar putea fi comparat cu mărci de lux foarte bine cotate, cum ar fi casa franceză de bunuri de lux LVMH, dar rămâne în continuare în umbra Tesla.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici