Încrederea europenilor a scăzut în instituţiile guvernamentale, media şi ONG-uri

Instituţiile guvernamentale, de business, media şi ONG-urile au înregistrat, în 2017, cea mai mare scădere a încrederii, guvernul fiind instituţia învestită cu cea mai puţină încredere în jumătate din cele 28 de ţări cercetate, potrivit barometrul de încredere al Edelman.

428 afişări
Imaginea articolului Încrederea europenilor a scăzut în instituţiile guvernamentale, media şi ONG-uri

Încrederea europenilor a scăzut în instituţiile guvernamentale, media şi ONG-uri

Potrivit barometrului de încredere al Edelman, încrederea în media (43%) a scăzut semnificativ şi este la minimul istoric în 17 ţări, în timp ce nivelurile de încredere în guvern (41%) au scăzut în 14 ţări.

Credibilitatea CEO-ului a scăzut cu 12 procente la nivel global, la un minim de 37%, în cădere liberă în fiecare ţară studiată, în timp ce liderii guvernamentali (29%) rămân cel mai puţin credibili.

Potrivit datelor Edelman, 53% din respondenţi consideră că actualul sistem global i-a dezamăgit („este nedrept şi oferă puţină încredere în viitor”), în timp ce doar pentru 15% acesta funcţionează, iar o treime este nehotărâtă.

Chiar şi elitele au o lipsă de încredere în sistem, cu 48% încredere în rândul celor cu venituri mari, 49% încredere a celor cu studii superioare şi o majoritate a celor informaţi (51%) afirmând că sistemul a eşuat.

Distanţa de încredere între publicul informat şi restul populaţiei a crescut cu 15 procente, cu cele mai mari disparităţi în Statele Unite (21 procente), Marea Britanie (19 procente) şi Franţa (18 procente).

Recesiunea din 2008, urmată de globalizare şi schimbarea tehnologică reprezintă unele dintre motivele crizei de încredere la nivel global, consideră Richard Edelman, preşedinte şi director executiv al Edelman. „Consecinţele sunt populismul virulent şi naţionalismul pe fondul revendicării controlului de către populaţie în afara elitelor”, explică Edelman.

Actualele mişcări populiste sunt alimentate de o lipsă a încrederii în sistem, precum şi de temeri economice şi sociale, incluzând corupţia (40%), imigraţia (28%), globalizarea (27%), erodarea valorilor sociale (25%) şi ritmul inovaţiei (22%). Ţări care cuplează o lipsă de încredere în sistem cu frici adânci, precum SUA, Marea Britanie şi Italia au experimentat evenimente precum alegerea lui Donald Trump, Brexit-ul şi eşecul referendumului italian.

Conform studiului, respondenţii favorizează motoarele de căutare (59%) în faţa jurnaliştilor editori (41%), potrivit raportului Edelman. „Lipsa de încredere în media a dat naştere fenomenului ştirilor false şi a politicienilor care vorbesc direct publicului larg”, spune Richard Edelman.

Potrivit studiului citat, un om obişnuit (60%) a devenit o sursă de informare despre o companie în aceeaşi măsură ca un specialist (60%) sau un expert (60%), şi mult mai credibil ca un director executiv (37%) sau un oficial guvernamental (29%).

Dintre cele patru instituţii, mediul de business este văzut drept singurul care poate face o diferenţă. Trei din patru respondenţi sunt de acord că o companie poate acţiona atât pentru a-şi creşte profitul, cât şi pentru a creşte condiţiile sociale şi economice în comunitatea unde operează. Mai mult, pentru cei care sunt indecişi dacă sistemul lucrează sau nu pentru ei, mediul de business prezintă cea mai mare încredere (58%).

Cu toate acestea, mediul de business este la un pas de neîncredere, rolul pe care publicul i-l atribuie este cel de „accelerator al temerilor”, potrivit raportului. O majoritate a populaţiei cercetate este îngrijorată în privinţa pierderii locurilor de muncă din cauza impactului globalizării (60%), a lipsei pregătirii necesare sau a abilităţilor (60%), a imigranţilor dispuşi să lucreze pentru mai puţini bani (58%), a delocalizărilor (55%) şi a automatizării (54%).

Încrederea în business (52%) a scăzut în 18 ţări, în timp ce încrederea în ONG-uri (53%) a scăzut şi cu 10 procente în 21 de ţări.

Jumătate din ţările din eşantion şi-au pierdut încrederea în sistem, lista fiind deschisă de Franţa (72%), Mexic (67%), Africa de Sud (67%) şi Spania (67%).

Încrederea în media tradiţională a scăzut cu 5 procente ajungând la 57%, cel mai abrupt declin din 2012, urmate de social media (41%), care a scăzut cu trei procente. Prin contrast, media online a urcat la 51% primind cel mai mare boom de încredere, urcând cu 5 procente.

Barometrul de încredere Edelman 2017 a fost realizat de compania de cercetare Edelman Intelligence şi a constat într-un interviu online de 25 de minute, desfăşurat între 13 Octombrie şi 16 Noiembrie 2016. 33.000 de respondenţi au participat la sondaj.

Edelman este o companie din domeniul comunicării şi marketingului comunicării.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici