Managerii, optimişti în privinţa afacerilor

Aproape jumătate dintre managerii companiilor din România cred că vor avea afaceri în urcare în următorul an, şi pun din nou accent pe dezvoltare, iar circa 70% dintre aceştia văd ca principală ameninţare pentru firmele pe care le conduc creşterea fiscalităţii, reiese dintr-un studiu al PwC.

29 afișări
Imaginea articolului Managerii, optimişti în privinţa afacerilor

Managerii, optimişti în privinţa afacerilor (Imagine: Laszlo Raduly/Mediafax Foto)

"Pe măsură ce temerile privind recesiunea se estompează, optimismul revine în rândul mediului românesc de afaceri. Directorii de companii din România sunt destul de optimişti cu privire la perspectivele pe termen scurt ale companiilor pe care le conduc, 43% dintre aceştia declarând că sunt foarte încrezători în capacitatea companiilor lor de a obţine venituri în creştere în următoarele 12 luni. Aceste rezultate sunt peste media răspunsurilor la nivelul Uniunii Europene, unde 40% dintre directorii generali s-au declarat încrezători în creşterea veniturilor companiilor lor în următorul an, dar directorii de companii din România sunt mai rezervaţi decât omologii lor la nivel global sau din Europa Centrală şi de Est care au afirmat acest lucru în proporţie de 48% şi respectiv 53%", se arată într-un comunicat al PwC România.

Rezultatele studiului Global CEO Survey pentru România arată, în schimb, că pe termen mediu şi lung, perspectivele de creştere economică din România par foarte atrăgătoare pentru manageri, 70% dintre aceştia declarând că sunt foarte încrezători în potenţialul companiilor lor de majorare a veniturilor în următorii trei ani, un procent semnificativ mai mare de încredere decât cel arătat de directorii din pieţele mai mature din Uniunea Europeană (47%).

"În ultimii doi ani, economia României a început un proces treptat de restructurare care o va pregăti pentru dezvoltarea durabilă. Directorii de companii au reînceput să-şi facă planuri pentru o perioadă de creştere economică, mai degrabă decât să se concentreze pe supravieţuirea în recesiune. Preocupările legate de reducerea datoriilor şi a costurilor au fost trecute în plan secund în vreme ce accentul cade acum pe întărirea poziţiei pe piaţă, pe dezvoltarea de noi produse care să răspundă schimbărilor din comportamentul consumatorilor, pe managementul talentelor cheie şi adaptările strategice în structura organizatorică a organizaţiei pentru a se adapta dinamicilor industriei din care fac parte", a declarat, în comunicat, Vasile Iuga, country managing partner, PwC Romania.

În ceea ce priveşte identificarea surselor potenţiale de creştere, 50% dintre directorii din România au declarat că dezvoltarea de noi produse şi servicii reprezintă principala oportunitate de creştere în următorul an, un procentaj mai apropiat de cel al Chinei (46%) decât de cel înregistrat la nivel global (29%), UE (29%) şi Europa Centrală şi de Est (35%).

"În ciuda recesiunii, România este departe de a fi devenit o piaţă supra-aglomerată. Există în continuare foarte multe segmente de piaţă încă insuficient dezvoltate, iar în general ţara suferă mai degrabă de un deficit de ofertă decât de un exces de cerere, fapt evidenţiat în persistenţa unui nivel ridicat al inflaţiei", a explicat Iuga.

În ceea ce priveşte expansiunea geografică, răspunsurile arată că managerii de pe piaţa locală sunt dispuşi să-şi dezvolte operaţiunile în alte ţări, dar sunt în general precauţi în această privinţă, considerând că cele mai bune perspective de creştere sunt pe pieţele mai apropiate, îndeosebi pe Piaţa Comună europeană.

Raportul mai relevă că, drept răspuns la recesiune, 90% dintre directorii de companii din România au implementat un plan de reducere a costurilor, un procent asemănător cu cel înregistrat în alte regiuni - 84% pentru directorii generali de pe plan global şi 91% pentru cei din Uniunea Europeană. În plus, 37% dintre respondenţi au recurs la "internalizarea" unui proces de afaceri care era în prealabil externalizat, un procent mai ridicat decât cel înregistrat la nivel global sau în UE (ambele 25%).

Autorii studiului apreciază că astfel de activităţi de restructurare este foarte posibil să fie adoptate şi în următoarele 12 luni, 70% dintre directorii de companii din România declarând că vor reduce în continuare costurile, iar 33% că vor internaliza anumite procese.

Ţinând cont de faptul că 2010 a fost un an foarte instabil din punct de vedere fiscal, un an în care autorităţile române au fost nevoite să ia mai multe măsuri de ajustare fiscală, 67% dintre directorii companii au indicat posibilitatea majorării poverii fiscale drept principala ameninţare pentru companiile lor.

În ceea ce priveşte potenţialele lipsuri de forţă de muncă înalt calificată, recesiunea pare să fi relaxat presiunea de pe piaţa muncii, doar 24% dintre directorii de companii declarând că vor încerca să rezolve riscul potenţial al unei penurii de talente în următoarele 12 luni, în vreme ce la nivel global, 38% dintre directorii de companii declară acelaşi lucru.

Accesul la sursele de finanţare, costurile în creştere ale energiei şi potenţialii noi competitori care intră pe piaţă sunt de asemenea mai puţin îngrijorătoare pentru directorii de companii din România decât pentru omologii lor de la nivel global.

"Ceea ce arată rezultatele ediţiei de anul acesta a Global CEO Survey, este faptul că liderii de afaceri locali sunt conştienţi de faptul că evoluţiile economiei globale joacă un rol foarte important pentru parcursul economiei României. Mediul de afaceri autohton devine din ce în ce mai interconectat, nu doar cu Piaţa Comună europeană, dar şi cu economia globală, iar directorii de companii din România împărtăşesc unele dintre îngrijorările şi speranţele liderilor de afaceri de pretutindeni", a concluzionat Vasile Iuga.

PwC asigură servicii de audit financiar, consultanţă fiscală şi pentru afaceri, specializate pe diferite sectoare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici