Prin rezolvarea problemei etichetării mierii, România are şansa de a pune din nou miere nefalsificată pe masa fiecărui român

Evenimentul “Mierea un super aliment pentru sănătatea fiecăruia dintre noi” a readus în atenţie problema mierii contrafăcute de pe rafturile magazinelor din ţara noastră .

1203 afișări
Imaginea articolului Prin rezolvarea problemei etichetării mierii, România are şansa de a pune din nou miere nefalsificată pe masa fiecărui român

Good Food Project, organizaţie dedicată problemelor accesului la hrană în ţara noastră şi în UE, împreună cu Romapis, federaţia asociaţiilor apicole din România, au organizat luni, 25 septembrie, la Palatul Parlamentului, masa rotundă „Mierea - un super aliment pentru sănătatea fiecăruia dintre noi”.

La evenimentul moderat de Susana Dragomir şi Ciprian Boboi, membri ai boardului Good Food Project, au fost prezenţi apicultori, reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii, politicieni, doctori şi membri ai unor asociaţii de părinţi.

Dezbaterea a avut loc în contextul revizuirii directivei privind mierea, aşa numita directiva mic-dejun. În cadrul acestei mese rotunde s-a evidenţiat faptul că, deşi România este cel mai mare producător de miere din EU, apicultorii români trebuie să facă faţă unor probleme majore cauzate de etichetarea lacunară a produselor apicole. Lipsa unor norme de etichetare, care să-i oblige pe distribuitori şi retaileri să precizeze pe etichetă provenienţa mierii, permite comercializarea pe piaţa românească a mierii contrafăcute si creşterea concurenţei neloiale cu mierea nealterată, românească. Astfel, consumatorii, în special din categoriile vulnerabile, cum ar fi copiii sau diabeticii sunt grav afectaţi de consumul mierii de laborator, falsificată si etichetată înşelător.

Prezentarea vicepreşedintelui Romapis, Constantin Dobrescu, s-a concentrat tocmai pe această problemă a etichetării. Astfel, în 2017 a existat o primă iniţiativă legislativă pentru modificarea legii apiculturii, finalizată prin legea 79/2020, promulgată cu mai bine de 3 ani în urmă. Noutatea pe care o aducea această lege în privinţa mierii era etichetarea cu obligativitatea menţionării ţărilor de origine a mierii din amestecurile care se vând de regulă în retail. Această lege nu a fost aplicată, întrucât Ministerul Agriculturii nu a elaborat normele de aplicare. Între timp a apărut o nouă iniţiativă legislativă, de corectare a legii 79/2020 în sensul includerii şi a procentajului pe etichetă, dar nici aceasta nu va putea fi pusă în aplicare fără implicarea Ministerului Agriculturii.

În perioada următoare, eforturile apicultorilor români vor fi direcţionate către modificarea regulilor de etichetare a mierii la nivelul Uniunii Europene, prin directiva micul-dejun. Totodată, vicepreşedintele Romapis a subliniat necesitatea reluarii programului „Mierea în şcoli”.

Dacian Cioloş, Europarlamentar, fost Comisar pe Agricultură: ” Uniunea Europeană importă 40% din consumul său de miere, ceea ce o face probabil cea mai atractivă piaţă pentru acest aliment din lume, iar mai mult de 50% din importuri vin din China şi Ucraina. Din păcate, aproximativ 46% din mierea importată în UE e suspectată că ar fi falsificată. Din acest motiv, la nivelul UE se discută modificarea Directivei Europene ref. la Standardele de Comercializare a Mierii pentru a fi specificate cel puţin ţările de origine, sperăm inclusiv cu procentaj de cantitate. Alţi mari producători de miere, precum Spania sau Franţa, au deja legislaţie pe etichetare cu specificarea ţărilor de origine, deci problema poate fi rezolvată şi în România.”

Dragoş-Costin Telehuz, secretar de stat în Ministerul Agriculturii: ” Ministerul Agriculturii înţelege nevoia de etichetare a mierii cu precizarea cât mai clară a originii sale. Dar discuţia trebuie dusă şi cu Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Consumatorilor- ANPC şi Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară Şi Pentru Siguranţa Alimentelor- ANSVSA, întrucât etichetarea este în atribuţia lor, aceste instituţii urmăresc calitatea, siguranţa produselor la raft. Din discuţiile avute cu ANSVSA, ştiu că ei susţin etichetarea cu precizarea originii, şi inclusiv cu precizarea procentelor. ANPC a retras de la raft miere care avea explicit originea, şi are metode de control pe trasabilitate, dar nu deţine un laborator pentru analiză. Trebuie stabilite foarte clar priorităţile în această direcţie, şi stabilit şi cum se va monitoriza respectarea oricăror prevederi referitoare la etichetarea mierii cu precizarea originii”.

Alin Prunean, deputat: ” Problema produselor de miere neconforme este una foarte serioasă. Am sesizat în mod repetat ANPC-ul privind prezenţa unor produse neconforme, sau etichetate evaziv, lucru care a dus la retragerea unor produse de pe raft. Dar nu toate au fost retrase, unele suspecte încă se mai găsesc în magazine. Mai mult, nu cred ca e suficient doar menţionarea ţării de origine, trebuie trecut şi procentul. ”Amestec miere din România şi China” nu spune nimic, acolo poate fi 99% China şi 1% România. Păcat că nu suntem naţionalişti şi ultra-patrioţi la acest capitol al produselor româneşti, ci la altele mult mai puţin productive. Totodată, subliniez că trebuie să existe un tratament mai favorabil la adresa produselor de miere, inclusiv cele bio. Mierea bio are TVA de 5%, dar în noul cod fiscal se schimbă, va creşte la 9%.”

Nicu Ştefănuţă, europarlamentar: ” Problema mierii din România este o problemă de sănătate publică. Nu suntem o naţiune sănătoasă, în condiţiile în care 1 din 2 români au probleme de diabet, cardiovasculare sau sunt supraponderali. De aceea susţin foarte hotărât etichetarea mierii, minimum cu precizarea în ordine descrescătoare a ţărilor de origine. În condiţiile în care 79% din produsele de profil din China au markeri care le pune sub suspiciune de fals, trebuie să putem informa consumatorul când consumă asemenea produse. Mierea e un produs sacrosanct, nu este orice produs, este absolut specială şi este necesar să luăm mult mai în serios originea sa. Este vorba de interesul nostru, al tuturor românilor, nu doar de cel al unei singure ramuri de producţie.”

Elisabeta Negrea, preşedinte Asociaţia Sănătate pentru mame şi sugari: ”Autorităţile trebuia să ia mult mai în serios problema alimentelor contrafăcute, care ajung în alimentaţia celor mai expuse categorii, printre care şi mama şi copilul. Avem nevoie de eforturi mult mai mari pe partea de trasabilitate a mierii. Vreau să le oferim
adulţilor şi copiilor noştri miere românească si naturală, nu să-mi fie frică să iau miere, ca nu cumva să fie făcută din sucraloză.”

Diana Voican, doctor specialist în nutriţia pediatrică: ”Mierea e foarte importantă în nutriţia copiilor, a tinerilor dar şi a adulţilor, întrucât poate fi un foarte bun înlocuitor pentru zahăr. E un aliment pe care îl recomandam pentru a fi folosit. Dar ce ne facem dacă mierea care se găseşte în comerţ nu este în regulă? Autorităţile trebuiau să ia mult mai în serios problema alimentelor contrafăcute, care ajung în alimentaţia celor tineri. Copiii, părinţii şi educatorii vor să ştie ce se întâmplă cu mierea românească.”

Deputatul Alin Pruneanu a depus un proiect de lege în acest sens, care ar determina etichetarea mierii comercializate în România cu ţările de origine ale mierii, precum şi procentele care aparţin fiecărei ţări. Sperăm că parlamentarii din fiecare partid politic vor înţelege importanţa acestei legi şi o vor vota, pentru binele şi sănătatea fiecărui român, dar mai ales a celor mai mici dintre noi.

Romapis şi Good Food Project vor continua dialogul referitor la cele mai bune modalităţi de a susţine apicultura din ţara noastră, atât cu autorităţile de reglementare cât şi cu toate celelalte părţi interesate. Acest dialog va fi realizat atât prin intermediul unor noi mese rotunde, cât şi prin alte evenimente menite să susţină cauza mierii româneşti.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici