Reportaj - Maison&Objet in Paris, Mobilă şi Durere Birocratică la Ministerul Economiei

Ministerul Economiei aşteaptă nota de plată de aproape 150.000 euro pentru felul defectuos în care a organizat prezenţa României la Paris, la expoziţia Maison&Objet. Avem exemplul concludent al statulului care, după ce face cu ochiul iniţiativei private, îi dă lovitura falimentului.

1346 afişări
Imaginea articolului Reportaj - Maison&Objet in Paris, Mobilă şi Durere Birocratică la Ministerul Economiei

Reportaj - Maison&Objet in Paris, Mobilă şi Durere Birocratică la Ministerul Economiei (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

”Eu una sunt cu nervii la pământ, mă gândesc foarte serios de ce mai rămân în ţara asta. Ce vină am eu că ministerul nu cunoaşte legile?”

- este declaraţia Irinei Neacşu, Postcard SRL. Povestea ei de furie, business şi consternare este povestea poticnelii Ministerului Economiei, a (ne)participării a 18 firme din domeniul mobilei la Târgul Maison&Objet de la Paris.

Între 2-6 septembrie 2016 are loc Târgul Maison&Objet la Paris. După licitaţii, concursuri, Ministerul Economiei şi Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România (APMR) au desemnat încă din aprilie 18 firme care să reprezintă România, prin MINIMIS, prin calitate, noutate. Totul părea în regulă. Firmele au investit în colecţii noi, proiecte proprii, în forme diverse de promovare şi şi-au cumpărat cazări şi bilete de avion. Vorbim de firme pentru care o investiţie de 10.000 de euro înseamnă totul, nerecuperarea banilor înseamnă faliment.

Ministerul trebuia să desemneze firmele care să transporte/descarce marfa, să aranjeze pavilionul de la Paris. Urmează modificările legii achiziţiei publice şi ziua de 26 august. Ministerul Economiei, deşi legea nu se aplică retroactiv, nu găsesc/nu vor/nu ştiu soluţia. Cum se reflectă asta în realitate? Pe 26 august, cu o săptămână, înainte de târg, dimineaţa-se dă email de încărcare a mărfii, gata se merge! Seara, se descarcă marfa, nu se mai merge!

Pe 28 august se decide: se merge sigur, dar fiecare să-şi plătească standul. Vedem cum facem apoi cu recuperarea banilor. Majoritatea firmelor implicate sunt derutate. De unde bani? Apoi, tăcere ministerială. Organizatorii de la Paris ameninţă cu sancţiuni de cca 150.000 euro pentru chiria rezervată.

Pe 26 august Ministerul Economiei dădea un răspuns al unei interpelări Mediafax: ”În legătură cu solicitarea dumneavoastră, biroul de presă al Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri vă transmite următoarele: Finanţarea târgului internaţional Maison & Objet Paris, care se va desfăşura în perioada 02-06.09.2016 nu a fost anulată.”

Formularea este valabilă, dar ambiguitatea înseamnă infernul firmelor implicate.

Firmele reacţionează: SC SINGURAN FOLIO SRL-D: ”Am plecat la drum cu fonduri modeste, pe care le-am administrat chibzuit, tocmai pentru a putea face faţă acestui eveniment international, târgul Maison et Objet, Paris. Cu greu am putut susţine această cheltuială pentru fabricarea primei noastre colecţii. Totul ne-a costat 10000 euro! Neparticiparea la acest eveniment internaţional ne pune în trista şi incredibila situaţie să ne închidem activitatea.”

SOPHIA 2004 SRL: ”Targul MAISON &OBJET 04.09.2015-08.09.2015 a fost ratat de delegatia Romaniei si, in aceste conditii am mers cu forte proprii si am achitat participarea pentru a avea continuitate. Aceste cheltuieli nebugetate ne-au dezechilibrat si am luptat din greu pentru a le putea amortiza. Acum suntem în aceeaşi situaţie. Am efectuat deja cheltuieli de peste 20.000 Euro pentru: Bilete avion: 1420€ Cazare:1000€, Exponate/mostre: 15000€, Materiale marketing: 3000€ .”

Ministerul Economiei, vicepremierul Costin Borc, transmite semne ba încurajatoare, ba neputincioase firmelor. Discută cu Asociaţia Producătorilor de Mobilă, pregăteşte licitaţiile, dar nu ia decizii privind plecarea organizată. De fapt, ce lipseşte? Lipseşte piesa de rezistenţă. Cine să ducă mobilierul la Paris? Cine să organizeze-decoreze pavilionul românesc? Aoleo, legea achiziţiilor. Ministerul Economiei nu înţelege, ministerul strică jocurile. Întrebarea rămâne: plăteşte măcar un singur om această rătăcire ministerială?

Până la urmă, soluţiile au fost personale. Organizare-arhitectură a pavilionului? Zero. Vraişte pavilionul. În rest, câţiva producători-creatori, pe banii proprii îşi transportă produsele, ocupă parte din stand. Parizienii se întreabă: asta e România?

FINAL: ”Eu una sunt cu nervii la pământ, mă gândesc foarte serios de ce mai rămân în ţara asta. Ce vină am eu că ministerul nu cunoaste legile?”

- este declaraţia Irinei Neacşu, Postcard SRL. Ea avea biletele luate spre Paris. A plecat să vadă expoziţia. Fără colecţia la care lucrase special luni de zile.

Povestea ei de furie, business şi consternare:

”În fiecare an această procedură s-a dovedit lipsită de transparenţă, mereu este complicat şi cu emoţii, niciodată nu se ştie până în ultima clipă cum vor sta lucrurile. În plus, aplicaţia MINIMIS poate fi făcuta numai printr-unul dintre patronate, în cazul meu, APMR – Asociaţia Producătorilor de Mobila România. Individual nici un producător nu poate beneficia de acest ajutor. Prin atribuirea acestui rol, de firmă organizatoare, Ministerul investeşte firma respectivă să preia organizarea pavilionului de ţară prin: transportul mostrelor expozanţilor şi retur, construirea pavilionului în cadrul târgului, chiria şi electricitatea în cadrul târgului, depozitarea de ambalaje etc.

Anul acesta, aplicaţiile pentru târgul Maison&Objet au început încă din luna aprilie. Din luna aprilie, procedurile de selectie ale firmelor participante au mers în mod firesc. Apoi s-a anunţat licitaţia şi firma organizatoare desemnată prin licitatie. Pentru noi, cele 17 firme expozante, acestea sunt momentele cheie în care ştim că lucrurile sunt decise iar noi ne concentrăm pe propriile colecţii pentru a prezenta la Paris o Romania creativă, modernă şi de calitate.

Inutil să menţionam cheltuielile de elaborare a unei colecţii noi, de la prototipuri până la producţie, grafică, materiale promoţionale. În cazul nostru, cheltuielile au trecut de 10.000 euro, la care s-au adăugat biletele de avion si cazarea. Un întreprinzător asadar investeşte 10-20.000 euro într-o colecţie pe care are şansa să o expuna, în interes comercial, la astfel de manifestări internaţionale. Fără ajutorul de minimis, o astfel de participare costă minim 12.000 euro, incluzând chirie la târg, un stand minimal construit de organizatorul francez, transport şi retur mostre, publicitate. Fireşte poate dintre noi 17, există firme care şi-ar putea permite participarea şi fară ajutorul de minimis, însă nu acesta este subiectul, ci faptul că după momentul anunţării firmei organizatoare, s-a lăsat liniştea, tot într-un mod firesc, pentru ca nu mai erau noutăţi de comunicat până în apropierea datei de încărcare a mostrelor, aproximată pe 22 august.

În 22 august, în loc de detalii despre încărcare, am primit înştiinţarea vizavi de nereguli şi inadvertenţe care îngreunează demersul. Pe scurt, se pare că firma organizatoare a fost investită însă nu în mod oficial, pentru că în ultima clipă ministerul economiei a realizat că modificarea legii achizitiei face referire la postarea online a tututor licitaţiilor, deci nu se ştie dacă cadrul legal al legii noi permite semnarea acestui contract perfectat dupa legea veche. Şi asa au trecut zilele, noi panicaţi, APMR făcând presiuni fără rezultat, la fel ca şi firma organizatoare. Abia vineri pe 26 august firmei organizatoare i s-a cerut contractul la semnat, contract care nu a fost semnat nici până azi.

Este aberant să anulăm cazări şi bilete sau întâlniri de afaceri programate, e prea târziu să facem rost de bani să participăm pe cont propriu, prea târziu să găsim o alternativă. Organizatorii de la Paris sancţionează APMR cu cca 160.000 euro pentru chiria rezervată pe care acum nu o foloseşte, fireşte cu bătut obrazul pentru crasa neseriozitate. Nu ştim, cele 17 firme, cum am putea să ne acoperim din pierderi, şi cum am putea pe viitor să evităm aceste situaţii, nu înţelegem ce fac toţi funcţionarii din acest minister şi de ce am ajuns aici, cine îşi asumă aceste pierderi şi acest eşec, cum am putea să ne susţinem activitatea cu asemenea ţepe din partea instituţiilor statului?

Eu una sunt cu nervii la pămant, mă gândesc foarte serios de ce mai rămân în ţara asta. Ce vină am eu că ministerul nu cunoaste legile? De ce a trebuit să aflăm pe 22 august că nu mai mergem, apoi pe 26 că mergem, pe 26 seara că nu mergem, pe 28 august că mergem dar plătind noi standul, iar pe 29 că nu s-a semnat înca contractul.... ăsta e mediul de afaceri românesc? ”


Cronologia - Târgul Maison&Objet in Paris 2-6 septembrie 2016

4 aprilie 2016 – Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România (APMR) trimite mail cu solicitarea înscrierii pentru participarea la targul Maison&Objet in Paris, in perioada 2-6septembrie 2016. 1 iulie 2016 – APMR trimite mailul de informare în legătură cu selectia firmelor participante la Paris. Din 21 de operatori economici înscrişi au fost selectaţi 18.

10 august 2016 – APMR informează privind ajutorul de minimis. Din acest moment cele 18 firme şi-au confirmat cazările şi biletele transport şi s-au făcut ultimele demersuri referitoate la participarea la târg, respective: finalizare colecţie nouă, material promoţional, fotografii, editare cataloage, etc.

Pe 22 august nu mai mergem, apoi pe 26 mergem, pe 26 seara că nu mergem, pe 28 august că mergem dar plătind noi standul, iar pe 29 că nu s-a semnat contractul.
Organizatorii de la Paris ameninţă cu sancţiuni de cca 160.000 euro pentru chiria rezervată.

26 august În legătură cu solicitarea dumneavoastră, biroul de presă al Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri vă transmite următoarele:

Finanţarea târgului internaţional Maison & Objet Paris, care se va desfăşura în perioada 02-06.09.2016 nu a fost anulată.

În data de 25.08.2016, Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri a comunicat rezultatul procedurii de atribuire a contractului pentru realizarea acestui târg firmei câştigătoare, ACE SERVICES IMPORT EXPORT SRL, şi totodată aceasta a fost inştiinţată să depună, spre aprobare, contractul la sediul autorităţii contractante.

2 septembrie - într-un pavilion neamenajat, câteva firme din domeniul mobilei. Parisul este decis să ceară cca 150000 euro despăgubiri.

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici