Lansarea a fost amânată din motive de siguranță și este acum programată pentru 28 iunie, după ce planurile inițiale pentru 12 iunie și ulterior 22 iunie au fost amânate. Musk a justificat întârzierea din cauza „paranoiei legate de siguranță”, sugerând că data se poate schimba în continuare. Inițial, doar un număr limitat de vehicule Model Y vor funcționa în anumite zone din Austin și doar pentru un grup select de utilizatori invitați.
Primele vehicule nu vor fi complet autonome și vor necesita supraveghere umană de la distanță, cu operatori Tesla pregătiți să intervină. În ciuda planurilor ambițioase de a avea „sute de mii” de robotaxe pe șosele până în 2026, analiștii prevăd un maxim de 6 000 de unități, invocând barierele juridice majore din afara Texasului.
Sediul Tesla din Austin sprijină inițiativa cu o echipă dedicată care monitorizează performanța și impactul asupra traficului. Cu toate acestea, Tesla nu este singura companie implicată, deoarece Waymo (parte a Alphabet) operează deja în mai multe orașe, inclusiv Austin, prin parteneriate cu Uber.
Robotaxi-ul este doar începutul, Tesla plănuind să lanseze un „cybercab” – un vehicul fără șofer, fără pedale, complet autonom, cu un preț sub 30.000 de dolari și un record de siguranță „de 10-20 de ori mai bun decât al mașinilor tradiționale”. Producția este așteptată între 2026-2027.
Robotaxi at night in Austin @Tesla ( 2nd angle video ) pic.twitter.com/8EgpESSwrU
— Art Guajardo (@artsimage) June 11, 2025
În ciuda promisiunilor, Wall Street rămâne prudent. Scăderea vânzărilor, o dispută publică cu Donald Trump și o lipsă de progrese clare au dus la retrogradarea ratingului Tesla. Atât Baird, cât și Argus Research au retrogradat acțiunile companiei, citând „incertitudinile pe termen scurt” și riscurile legate de proiectul robotaxi.
Pentru Elon Musk, 28 iunie nu este doar o lansare de tehnologie, ci un punct de cotitură. Va reuși el să convingă piața și publicul că Tesla poate încă să inoveze sau va deveni un alt exemplu de promisiune riscantă fără o bază solidă?