• Sistemul planetar Beta Pictoris, situat la 63 de ani-lumină de noi, îi fascinează pe cercetători de zeci de ani.
  • Acum, astronomii au descoperit 30 de exocomete, sau comete situate în afara sistemului nostru solar, care orbitează în jurul stelei Beta Pictoris, asemănătoare soarelui, ceea ce o face şi mai intrigantă.
Imaginea articolului Astronomii au descoperit 30 de exocomete care orbitează în jurul stelei Beta Pictoris

Steaua Beta Pictoris a fost descoperită în urmă cu aproape 40 de ani. Aceasta este înconjurată de un disc de resturi format din gaz şi praf, care a născut deja două planete tinere care orbitează în jurul stelei. Aceasta oferă cercetătorilor o şansă rară de a observa un sistem planetar aflat în curs de formare.

În timp ce sistemul nostru solar are o vechime de 4,5 miliarde de ani, Beta Pictoris are doar 20 de milioane de ani, ceea ce înseamnă că este tânăr, din punct de vedere astronomic, potrivit CNN.

Oamenii de ştiinţă au reuşit să detecteze câteva comete care au trecut pe lângă stea încă din 1987, fiind primele comete observate vreodată în jurul unei stele, în afară de Soarele nostru.

O echipă internaţională de cercetători a observat sistemul Beta Pictoris timp de 156 de zile cu ajutorul misiunii Transiting Exoplanet Survey Satellite, sau TESS, a NASA.

Pe lângă faptul că au descoperit 30 de exocomete, cercetătorii au reuşit să determine şi dimensiunea nucleelor cometare, "bulgărele de zăpadă murdar" de gheaţă care formează inima unei comete. Atunci când cometele trec pe lângă o stea, căldura stelei face ca gheaţa lor să se sublimeze, creând cozi lungi, care se pot întinde în spatele cometelor.

Nucleele exoceturilor au un diametru cuprins între 3 şi 14 kilometri, similar cu cel al cometelor din sistemul nostru solar. Aceasta este prima dată când astronomii au măsurat distribuţia dimensiunilor cometelor dintr-un alt sistem planetar.

Un studiu care detaliază descoperirea a fost publicat joi în revista Scientific Reports.

În Beta Pictoris, cometele "păşesc steaua aproape în fiecare zi", a declarat într-un comunicat autorul principal al studiului, Alain Lecavelier des Etangs, cercetător CNRS la Institut d'Astrophysique de Paris. La fel ca şi cometele pe care astronomii le studiază în sistemul nostru solar, exocometele au fost modelate prin coliziuni cu alte obiecte.

„Acest lucru arată importanţa interacţiunilor, a coliziunilor, a schimburilor de material între planete şi corpurile mici, cum ar fi asteroizii sau cometele, în etapa timpurie a vieţii unui sistem planetar", a declarat Lecavelier des Etangs.

O parte din apa de pe Pământ provine probabil de la comete şi de la conţinutul lor de gheaţă, astfel că oamenii de ştiinţă sunt curioşi să afle cum ar fi putut avea cometele un impact şi asupra exoplanetelor.

„Nu putem asigura că este probabil ca cometele observate să livreze materiale precum apa pe planetele care orbitează în jurul Beta Pictoris, dar observaţiile noastre arată că ciocnirile sunt foarte frecvente şi, prin urmare, sugerează că planetele temperate pot fi îmbogăţite în materiale prinse în gheaţă capturată de comete atunci când ele sunt departe de stea şi se ciocnesc mai târziu cu planetele", a spus el.

Exocometele pot ajuta la clarificarea originii şi evoluţiei cometelor în general, iar viitoarele observaţii ale sistemului planetar cu ajutorul Hubble şi al telescopului spaţial James Webb ar putea dezvălui mai multe detalii despre ele.

„Natura ne-a oferit o ţintă atât de uimitoare", a declarat Lecavelier des Etangs. „Multe întrebări rămân deschise. Sunt sigur că Beta Pictoris ne va ţine ocupaţi în următoarele decenii!".