Astronomii au descoperit un nou tip de explozie stelară numită micronova

• Deşi poate fi mai mică decât exploziile gigantice de supernove care iau vieţile stelelor, acest eveniment incendiar are totuşi un impact puternic.
  • Potrivit cercetătorilor, fiecare micronovă poate arde "aproximativ 3,5 miliarde de Mari Piramide din Giza" de material (sau 20.000.000.000 de trilioane de kilograme) în doar câteva ore.
Imaginea articolului Astronomii au descoperit un nou tip de explozie stelară numită micronova

Sursa foto: Twitter

Aceste explozii extrem de puternice pot avea loc pe suprafaţa piticilor albi sau a stelelor moarte, la fel de mici ca planeta noastră, pe baza observaţiilor făcute de o echipă de astronomi care utilizează Very Large Telescope al Observatorului European de Sud din deşertul Atacama din Chile.

Am descoperit şi identificat pentru prima dată ceea ce numim o micronovă", a declarat într-un comunicat autorul principal al studiului, Simone Scaringi, astronom şi profesor asistent la Universitatea Durham din Marea Britanie. „Fenomenul ne pune la încercare înţelegerea noastră privind modul în care se produc exploziile termonucleare în stele. Credeam că ştim acest lucru, dar această descoperire propune o modalitate cu totul nouă de a le realiza".

Un studiu care detaliază descoperirile a fost publicat miercuri în revista Nature, potrivit CNN.

Câmpuri magnetice puternice

Stelele pitice albe care se găsesc împerecheate cu alte stele extrag hidrogen de la companionii lor, ca nişte zombi care se hrănesc cu alte stele. Atunci când gazul întâlneşte suprafaţa fierbinte a piticului alb, atomii de hidrogen fuzionează în heliu, declanşând o explozie. Aceste evenimente sunt cunoscute sub numele de novae.

Astfel de detonări fac ca întreaga suprafaţă a piticei albe să ardă şi să strălucească puternic timp de câteva săptămâni", a declarat într-un comunicat coautorul studiului Nathalie Degenaar, astronom şi profesor asistent la Universitatea din Amsterdam.

Micronova este ai mică decât nova şi durează doar câteva ore.

Exploziile de micronovae au loc pe pitice albe care au câmpuri magnetice puternice, care trimit material spre polii stelei. Această traiectorie face ca reacţiile de fuziune a hidrogenului să aibă loc în puncte mai localizate la polii magnetici.

Această ilustraţie prezintă un sistem cu două stele. Un disc albastru de material poate fi văzut învârtindu-se în jurul unei pitice albe, în timp ce aceasta atrage material de la o stea companion.

Echipa de cercetători a reperat microexploziile după ce a analizat datele colectate de satelitul de cercetare a planetelor Transiting Exoplanet Survey Satellite, sau misiunea TESS, al NASA, care vânează planete. Satelitul este folosit pentru a căuta exoplanete, dar şi pentru a cerceta stelele din apropiere pentru a căuta planete situate în jurul acestora.

„Analizând datele astronomice colectate de TESS de la NASA, am descoperit ceva neobişnuit: o străfulgerare puternică de lumină optică care a durat câteva ore. Căutând mai departe, am găsit mai multe semnale similare", a declarat Degenaar.

Două dintre micronovele au avut loc pe pitice albe, iar astronomii au urmărit-o pe cea de-a treia folosind Very Large Telescope pentru a confirma că era, de asemenea, o pitică albă. Acest lucru le-a permis cercetătorilor să declare că observaţiile lor au reprezentat descoperirea a ceva nou.

Acum, că micronovae reprezintă o clasă proprie de explozii stelare, echipa de cercetători speră să observe mai multe astfel de explozii pentru a vedea cât de frecvente sunt - mai ales că acestea sfidează înţelegerea actuală a exploziilor stelare.