Momente de referinţă ale sezonului 2010 de Formula 1

Sezonul 2010 de Formula 1 a fost unul dintre cele mai spectaculoase din istoria Marelui Circ, echilibrul păstrându-se până în ultima etapă, când patru piloţi s-au aflat, în premieră, în postura matematică de a-şi adjudeca titlul mondal.

57 afișări
Imaginea articolului Momente de referinţă ale sezonului 2010 de Formula 1

Momente de referinţă ale sezonului 2010 de Formula 1 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Prezentăm câteva dintre momentele care au marcat acest sezon:

Etapa a II-a, Marele Premiu al Australiei

- În turul 7, Jenson Button (McLaren-Mercedes) a luat o hotărâre importantă privind deznodământul Grand Prix-ului australian: deşi pista nu se uscase complet, britanicul a intrat la standuri pentru a-i fi schimbate pneurile intermediare cu cele slick. Măsura a fost privită ca un act de sinucidere, în condiţiile în care ploaia încă ameninţa cicuitul Albert Park, iar campionul mondial en-titre întâmpina dificultăţi să-şi menţină maşina pe pistă. Dar, uşor-uşor, Button a început să înregistreze timpi foarte buni, determinând celelalte echipe să-şi cheme piloţii la boxe. După stabilizarea ierarhiei, Button a ajuns pe locul doi în spatele lui Sebastian Vettel (Red Bull). În turul 26, Vettel, lider detaşat în acel moment, a acuzat probleme la sistemul de frânare al monopostului său şi a fost nevoit să abandoneze, lăsându-i cale liberă lui Button pentru victorie.

Etapa a III-a, Marele Premiu al Malaysiei:

- Calificările MP Malaysiei au consemnat cea mai mare "densitate" de piloţi favoriţi eliminaţi în Q1. O ploaie torenţială a căzut înaintea calificărilor şi s-a soldat cu trimiterea unor piloţi valoroşi în coada grilei de start: Jenson Button (locul 17), Lewis Hamilton (locul 20), ambii de la McLaren-Mercedes, Fernando Alonso (locul 19) şi Felipe Massa (locul 21), ultimii doi de la Ferrari. Toţi patru au plătit tribut aprecierii greşite a condiţiilor meteo, astfel că au fost eliminaţi încă din prima repriză a calificărilor. În cursă, Hamilton, Massa şi Button au terminat pe locurile 6, 7, respectiv 8, în timp ce Alonso a abandonat.

Etapa a VI-a, Marele Premiu al Principatului Monaco

- Jenson Button a abandonat în turul trei, când rula în spatele maşinii de siguranţă, după ce monopostul său McLaren-Mercedes a început să scoată fum. Retragerea lui Button a fost cauzată de un capac uitat de mecanici într-una dintre gurile laterale de admisie a aerului, ceea ce a dus la supraîncălzirea motorului monopostului McLaren-Mercedes.

- Fernando Alonso a ocupat locul 6 după ce a plecat de pe linia boxelor. În condiţiile circutului stradal de la Monaco, acest rezultat reprezintă o performanţă deosebită.

Etapa a VII-a, Marele Premiu al Turciei:

- Webber şi Vettel conduceau cursa de la Istanbul, urmaţi destul de strâns de piloţii McLaren-Mercedes, Lewis Hamilton şi Jenson Button. După jumătatea cursei, cei de la Red Bull au început să se distanţeze de principalii lor adversari şi păreau că nu pot scăpa "dubla". Liderul Webber a lăsat-o mai moale şi şi-a trecut monopostul în modul de economisire a carburantului. Vettel a simţit că are o şansă să treacă în frunte şi a încercat să-şi depăşeasă coechipierul în turul 40. Atacul nu a fost foarte bine calculat, iar cele două maşini s-au atins. Germanul a fost nevoit să abandoneze, iar colegul lui a făcut o oprire suplimentară pentru a-şi schimba aripa frontală avariată, dar a obţinut până la urmă locul trei. Astfel, Red Bull a făcut cadou "dubla" echipei McLaren, deşi Hamilton şi Button au fost la un pas să repete "isprava" rivalilor, după ce campionul mondial en-titre a încercat să-şi adjudece locul întâi printr-o manevră similară.

Etapa a VIII-a, Marele Premiu al Canadei:

- În primele şapte curse, locul întâi pe grila de start a fost monopolizat de Red Bull. În Canada, Hamilton a fost pilotul care a pus capăt acestei supremaţii. Performanţa sa a fost facilitată şi de faptul că a ales o altă compoziţie de cauciucuri decât rivalii săi şi, mai ales, pentru că a efectuat turul cel mai rapid cu foarte puţină benzină. El nu a mai ajuns la boxele echipei sale şi a fost nevoit să-şi "parcheze" monopostul pe pistă, pentru că, altfel, ar fi rămas fără carburant, iar FIA obligă echipele ca la sfârşitul calificărilor să prezinte pentru analize o mostră de benzina din rezervor. Pentru acest "incident", McLaren-Mercedes a fost amendată cu 10.000 de dolari, deoarece s-a considerat că monopostul abandonat al britanicului ar fi putut reprezenta un pericol pentru ceilalţi piloţi.

Etapa a IX-a, Marele Premiu al Europei:

- Accident spectaculos al lui Mark Webber. După opt tururi, pilotul de la Red Bull-Renault a intrat la boxe, deoarece avea probleme cu roata faţă stânga. Ieşit de la standuri, Webber a încercat să-l depăşească pe Heikki Kovalainen, dar maşina sa aproape "a decolat" după ce a lovit monopostul finlandezului, apoi s-a lovit violent de peretele de protecţie. Din fericire, australianul a ieşit nevătămat din monopost.

Etapa a X-a, Marele Premiu al Marii Britanii:

- Mark Webber a câştigat Grand Prix-ul Marii Britanii, deşi a fost victima une decizii controversate a echipei sale, Red Bull. Vettel şi-a distrus noul model de aripă frontală în timpul antrenamentelor de sâmbătă dimineaţă şi, cum nu exista alt eleron de acest tip decât cel de pe maşina lui Webber, conducerea echipei Red Bull a decis să îl transfere pe monopostul germanului. Team-ul austriac a explicat această decizie prin faptul că Vettel (locul 3) era mai bine clasat decât Webber (locul 4) în ierahia piloţilor, cei doi fiind despărţiţi de 12 puncte, înainte de MP al Marii Britanii. Australianul a folosit o versiune mai veche a eleronului faţă, dar s-a "răzbunat" pe oficialii Red Bull câştigând clar cursa de la Silverstone, pe care a condus-o de la un capăt la altul. După ce a trecut linia de sosire, Webber nu a ratat ocazia de a-şi "înţepa" şefii: "Nu e rău pentru un al doilea pilot, nu-i aşa?", i-a transmis el prin radio managerului Christian Horner, care tocmai îl felicitase pentru victorie.

Etapa a XI-a, Marele Premiu al Germaniei

- Fernando Alonso şi Felipe Massa au făcut o "rocadă" fără perdea în turul 49 al MP Germaniei. Alonso a adus a doua victorie a sezonului pentru Ferrari, dar Massa a fost nevoit să-i cedeze prima poziţie în urma unui mesaj slab codificat, venit de la boxele echipei. Deşi ordinele de echipă sunt interzise în Formula 1, inginerul Rod Smedley i-a transmis în turul 48, prin radio, lui Massa, aflat pe primul loc, următoarele: "Alonso este mai rapid decât tine. Poţi confirma că ai înţeles mesajul?" La scurt timp, brazilianul a cedat conducerea cursei, fiind felicitat de la boxe pentru gestul său, dar şi compătimit în acelaşi timp. "Sorry", a fost ultimul cuvânt pe care Smedley i l-a adresat brazilianului după ce pilotul a acceptat să fi depăşit de Alonso. Această manevră a reamintit de "obiceiurile" Ferrari, întâlnite mai ales în perioada când pentru scuderie concurau Michael Schumacher şi Rubens Barrichello. Comisarii cursei au amendat echipa italiană cu 100.000 de dolari, şi au trimis-o în faţa Consiliului Mondial al FIA, care însă nu a mai dictat şi alte sancţiuni. Acesta a fost momentul revenirii lui Alonso în lupta pentru titlu.

Etapa a XII-a, Marele Premiu al Ungariei

- Safety Car-ul, apărut ca din senin în turul 15 după ce Vitantonio Liuzzi a împrăştiat nişte resturi de monopost pe pistă în urma unui accident, a bulversat cursa de la Hungaroring. Majoritatea piloţilor s-a înghesuit la boxe să schimbe pneurile, rezultând incidente care au fost la un pas să facă victime. Robert Kubica (Renault) nu s-a asigurat când a vrut să părăsească standul echipei sale şi s-a ciocnit de monopostul lui Adrian Sutil (Force India), iar germanul a abandonat. Apoi Nico Rosberg a plecat de la boxe cu o roată insuficient fixată. Aceasta s-a desprins, a rulat cu peste 50 de kilometri pe oră câtre boxele Sauber, "ratând" de puţin câţiva mecanici, care au apucat să se ferească, apoi a ricoşat dintr-un obstacol, s-a ridicat în aer şi a "aterizat" la standurile echipei Williams, lovindu-l pe Nigel Hope, şofer pe camioanele team-ului britanic. Hope a fost inconştient după lovitura încasată şi a fost transportat la centrul medical al circuitului. Angajatul Williams a revenit la standul echipei după ce a fost consultat de medici, care nu i-au descoperit nimic grav. "După ce am auzit că roata mea l-a lovit pe Big Nige, am fost mai îngrijorat de ea decât de el", a glumit după cursă Rosberg, fost pilot la Williams. Comisarii cursei de la Hungaroring i-au amendat pe cei de la Mercedes cu 50.000 de dolari pentru "roata zburătoare".

- În turul 66, Michael Schumacher şi-a scos la iveală manevrele de intimidare care l-au făcut celebru în perioada când domina Formula 1. Germanul l-a forţat pe Rubens Barrichello să se apropie periculos de zidul ce desparte linia standurilor de pistă, în momentul în care brazilianul îl depăşea, la o viteză de circa 290 de kilometri pe oră. Barrichello a reuşit în ultimul moment să evite un accident ce putea avea urmări grave şi să-i sufle locul zece lui Schumacher. "A fost un idiot. A făcut o manevră idioată şi extrem de periculoasă. A dat dovadă de o aroganţă pură gândindu-se că poate să bage un adversar în zid. A făcut întotdeauna chestii din astea, intimidându-i pe alţii, dar a scăpat mereu pentru că el era «marele» Michael Schumacher", a comentat după cursă Eddie Irvine, care, la fel ca Barrichello, a fost coleg cu Schumacher în timpul carierei. Pentru gestul său, septuplul campion mondial a fost penalizat cu zece locuri pe grila de strat la cursa următoare.

Etapa a XVI-a, Marele Premiu al Japoniei

- Calificările Marelui Premiu de Formula 1 al Japoniei au fost amânate o zi din cauza ploii. Sâmbătă, după ce startul a fost amânat de câteva ori cu câte o jumătate de oră din cauza ploii torenţiale care a căzut la Suzuka, s-a stabilit că şedinţa de califcări nu se poate desfăşura în condiţii de siguranţă. De altfel, majoritatea piloţilor a preferat să nu participe la antrenamentele de sâmbătă dimineaţă, numai Jaime Alguersuari (Toro Rosso) şi Timo Glock (Virgin) efectuând câte un tur cronometrat. Şi în 2004 calificările MP Japoniei au fost amânate pentru duminică, din cauza unui taifun care a lovit regiunea cu ploi şi rafale de vînt de peste 150 de km/h. Cursa s-a desfăşurat pe vreme bună şi a fost câştigată de Vettel.

Etapa a XVII-a, Marele Premiu al Coreei de Sud

- Precipitaţii abundente au căzut cu puţin timp înaintea începerii Grand Prix-ului sud-coreean. Comisarii FIA au amânat zece minute startul, apoi au întrerupt cursa în turul 4 şi, după alte 45 de minute de pauză, au trimis piloţii pe pistă rulând în urma Safety Car-ului. Maşina de siguranţă a zăbovit pe circuit până în turul 17 din cele 55 câte erau programate. La scurt timp după ce piloţii au primit undă verde pentru a se "lupta" unii cu alţii, Webber, liderul clasamentului mondial, s-a răsucit pe pista udă, în momentul în care se afla pe locul doi, în spatele coechipierului său de la Red Bull. Australianul nu şi-a putut stăpâni monopostul şi acesta, în "drumul" său către zidul de protecţie, a "măturat" maşina lui Nico Rosberg, după ce germanul tocmai îl depăşise pe Hamilton şi era al patrulea. Atât Webber, cât şi Rosberg au abandonat, iar Alonso şi Lewis Hamilton au evitat de puţin carambolul creat.

Cursa din Coreea de Sud s-a încheiat după circa trei ore de la start, aproape pe întuneric.

Etapa a XVIII-a, Marele Premiu al Braziliei

- Cursa braziliană a consemnat cea mai mare surpriză a sezonului, prezenţa în pole-position a unui pilot aflat înaintea Marelui Premiu de la Interlagos pe locul 15 în clasament. Nico Hulkenberg de la Williams, debutant în Formula 1 în acest sezon, a uimit după ce reuşit să-i depăşească, în calificări, pe o pistă umedă, cu peste o secundă pe toţii favoriţii la titlu, în timp ce Vettel, Webber, Hamilton şi Alonso s-au înşirat în această ordine în spatele lui. Hulkenberg a condus cursa doar câteva sute de metri, fiind depăşit în primul viraj de Vettel, în turul doi de Webber şi în turul 7 de Alonso. Hamilton, care fusese întrecut în turul doi de Alonso, a întâmpinat dificultăţi în a trece de germanul de 23 de ani. Britanicul a făcut-o abia în turul 15, după ce Hulkenberg a intrat la boxe pentru schimbul de pneuri. În cele din urmă pilotul de la Williams a terminat pe locul opt la Interlagos.

- Sebastian Vettel şi Mark Webber au dominat cursa de la Interlagos şi au trecut în această ordine linia de sosire. Cele 43 de puncte acumulate de cei doi au adus echipei Red Bull primul trofeu în cele şase sezoane petrecute în Formula 1, titlul mondial al constructorilor, după ce producătorul austriac de băuturi energizante a cumpărat, la sfârşitul anului 2004, team-ul Jaguar.

Etapa a XIX-a, Marele Premiu al emiratului Abu Dhabi

- Michael Schumacher (Mercedes) a fost protagonistul unui accident care ar fi putut avea un deznodământ tragic, produs în virajul 5 al primului tur. Nico Rosberg l-a atacat pe coechipierul său şi între cele două maşini Mercedes a avut loc un contact uşor, în urma căruia monopostul lui Shumacher s-a răsucit pe pistă. Vitantonio Liuzzi de la Force India, venit puternic din urmă, nu a putut evita coliziunea şi, practic, şi-a urcat monopostul pe cel al lui Schumacher. Safety Car-ul a intrat pe pistă, iar cei doi piloţi au ieşit nevătămaţi din maşinile lor. Un sfârşit de sezon dezamăgitor pentru cel mai titrat pilot din istoria F1, care a terminat pe locul 9 în clasamentul general.

- Sebastian Vettel a plecat din pole position, dar avea numai şansa a treia de a deveni campion mondial. Princialii favoriţi Fernando Alonso şi Mark Webber erau pe locurile trei, respectiv cinci şi puteau "jongla" mai uşor cu locurile pentru a-şi asigura triumful final, în timp ce "Baby Schumi" nu prea avea altă alternativă decât victoria. După o cursă pe care a controlat-o în stil de mare pilot, Vettel a câştigat şi şi-a trecut în palmares primul titlu mondial din carieră, beneficiind de evoluţia cenuşie a celor doi mari favoriţi care s-au pierdut în mijlocul plutonului.

Sezonul 2011 al CM de Formula 1 va avea 20 de curse şi va începe la 13 martie, cu Marele Premiu al Bahrainului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici