EXCLUSIV - Ministrul Educaţiei, despre OUG privind doctoratele: Dacă universităţile nu îşi asumă răspunderea, autonomia universitară este grav ştirbită

Ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, spune despre controversata OUG privind doctoratele că aduce în discuţie credibilitatea universităţilor româneşti, care trebuie să-şi asume răspunderea, altfel autonomia lor este grav ştirbită, iar scoaterea din ecuaţie a CNATDCU nu este o soluţie.

2107 afişări
Imaginea articolului EXCLUSIV - Ministrul Educaţiei, despre OUG privind doctoratele: Dacă universităţile nu îşi asumă răspunderea, autonomia universitară este grav ştirbită

EXCLUSIV - Ministrul Educaţiei, despre OUG privind doctoratele: Dacă universităţile nu îşi asumă răspunderea, autonomia universitară este grav ştirbită

Prevederile controversate din ordonanţa de urgenţă privind doctoratele aduc în discuţie credibilitatea universităţilor româneşti, iar autonomia universitară ar fi grav ştirbită dacă acestea nu îşi asumă răspunderea pentru ceea ce fac, a declarat, în exclusivitate pentru agenţia de presă MEDIAFAX, ministrul Educaţiei Mircea Dumitru. În plus, scoaterea Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) din schema analizei şcolilor doctorale şi înlocuirea acestuia cu Consiliul Naţional al Rectorilor nu are niciun sens, întrucât specialiştii sunt la CNATDCU, a mai spus ministrul.

În ceea ce priveşte ultimul amendament adus de deputaţii din Comisia de Învăţământ Ordonanţei de Urgenţă (OUG 4/2016), care prevede că doctoratele aflate în lucru la CNATDCU ar trebui evaluate „în conformitate cu legislaţia în vigoare la data susţinerii respectivelor teze de doctorat”, ministrul Educaţiei spune că ghilimelele nu s-au inventat după ce şi-au susţinut tezele de doctorat Victor Ponta, Gabriel Oprea şi Petre Tobă, amendamentul fiind unul vag.

„Am spus-o şi o repet, ghilimelele nu au fost inventate după anul 2001 sau 2003, adică ideea că eşti obligat să menţionezi sursele, să-i citezi pe cei pe care-i foloseşti, atunci când reproduci fragmente din lucrările lor. Este o idee care nu a fost inventată în România după ce şi-au susţinut doctoratele domnul Ponta, domnul Oprea, domnul Tobă. Dacă nu vrem să vedem lucrurile astea, înseamnă că ne minţim unii pe alţii. În primul rând, este un amendament foarte vag, nu spune nimic clar şi concret, poate fi interpretat în toate felurile posibile. Ce înseamnă potrivit legilor de atunci? Trebuie să ştim foarte clar la ce anume se referă legiuitorul când spune „potrivit legilor de atunci”. Sunt zeci şi sute de legi pe care le aveam în anul respectiv, la ce anume se referă?”, a pus problema ministrul Mircea Dumitru.

Mai departe, în ceea ce priveşte înlăturarea CNATDCU din schema analizei şcolilor doctorale şi înlocuirea acestuia cu Consiliul Naţional al Rectorilor, aşa cum se regăseşte într-unul din controversatele amendamente aduse prin OUG 2/2016, Dumitru precizează „Consiliul Naţional al Rectorilor cu ce organism? Cine anume este specializat să facă această analiză? Ceea ce se urmăreşte prin asta este să se paseze răspunderea sau să fie preluată răspunderea de la un organism care acum funcţionează şi care a dat nişte rezultate (CNATDCU actual), la anumite instituţii care nu au fost constituite, nu au drept finalitate şi nu funcţionează pentru a rezolva acestei probleme”.

În ceea ce priveşte autonomia universitară, Dumitru spune că universităţile trebuie să se maturizeze mai întâi de toate, să fie responsabile şi să vegheze asupra eticii universitare.

„E adevărat că universităţile ar trebui să se maturizeze, să se dezvolte în aşa fel încât să îşi asume această răspundere, dar întrebarea foarte gravă şi dificilă pentru noi astăzi este dacă Universităţile din România au capacitatea şi doresc realmente să facă o analiză serioasă şi profundă a acestor lucruri, iar ultimele evenimente arată că nu putem fi atât de optimişti în legătură cu acest proces. Acum unul-doi ani, insistam asupra nevoii ca universităţile să se pronunţe şi cred că este important să insistăm asupra ideii că universităţile trebuie să se maturizeze şi să îşi folosească la maximum prerogativele pe care le au în virtutea autonomiei universitare, dar autonomia universitară trebuie cuplată cu răspundere. Atâta timp cât nu îşi asumă şi răspunderea pentru ceea ce se întâmplă la doctorate sau în cercetarea ştiinţifică, lucrările pe care le publică profesorii acestor universităţi, înseamnă că autonomia încă este grav ştirbită”, a mai declarat Dumitru.

Comisia de Învăţământ a Camerei Deputaţilor a votat, săptămâna aceasta, cu 11 voturi "pentru" şi 7 abţineri ordonanţa de urgenţă nr 4/2016 prin care se modifică semnificativ modul în care sunt analizate tezele de doctorat suspectate de plagiat, fără a aduce clarificările cerute de preşedintele Klaus Iohannis.

Membrii Comisiei au adus un singur amendament care vizează doctoratele care sunt acum în lucru la Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU): „Pentru tezele de doctorat aflate în analiză la CNATDCU şi tezele de doctorat care au fost susţinute, dar nu au fost validate prin ordin al ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, procedura se va finaliza în conformitate cu legislaţia în vigoare la data susţinerii respectivelor teze de doctorat”.

Practic, tezele suspectate ca fiind plagiate ar fi analizate după normele etice care au fost în vigoare la momentul realizării şi susţinerii tezei, nu după normele etice stricte de acum.

În rest, textul rămâne nemodificat, deşi OUG-ul a fost retrimisă la analiză tocmai din cauza prevederilor controversate. Spre exemplu, una dintre modificări spune că deţinătorul unui titlu de doctor poate cere retragerea acestuia Ministerului Educaţiei. „Titularul unui titlu ştiinţific de doctor poate solicita, după caz, Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice ori IOSUD care i-a acordat titlul de doctor renunţarea la titlul în cauză. În astfel de cazuri, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice ori IOSUD emite actul prin care ia act de renunţare la titlu, în termen de 30 de zile de la înregistrarea solicitării”, se arată în OUG.

Este vorba de celebra prevedere care a alcătuit ideea unei ordonanţe de urgenţă apărută în 2014 (OUG 94/2014), după ce Victor Ponta a pierdut alegerile prezidenţiale, prin care ar fi putut cere retragerea titlului de doctor, însă acea ordonanţă nu şi-a finalizat parcursul în Parlament şi nu are prevederi metodologice.

O altă prevedere controversată spune că în cazul în care se găsesc nereguli într-o teză de doctorat, una dintre sancţiuni ar putea fi corectarea acestor nereguli. „Sancţiunile care se pot aplica personalului didactic şi de cercetare şi personalului didactic şi de cercetare auxiliar de către comisia de etică universitară pentru încălcarea eticii universitare sau pentru abateri de la buna conduită în cercetarea ştiinţifică, inclusiv pentru diploma de doctorat şi atestatul de abilitare acordate prin ordin al ministrului, sunt (...) retragerea şi/sau corectarea tuturor lucrărilor publicate prin încălcarea regulilor de bună conduită”.

O altă prevedere spune că: „În cazul atribuirii calificativului «Nesatisfăcător», comisia de doctorat precizează elementele de conţinut care urmează să fie refăcute sau completate în teza de doctorat şi solicită o nouă susţinere publică. A doua susţinere a tezei are loc în faţa aceleiaşi comisii de doctorat, ca în cazul primei susţineri. În cazul în care şi la a doua susţinere publică se obţine calificativul «Nesatisfăcător», comisia de doctorat propune Senatului universitar neacordarea titlului de doctor şi exmatricularea studentului - doctorand”.

Practic este vorba de o a doua şansă oferită celor mai slabe doctorate în faza finală, care în mod normal ar fi fost respinse.

O altă prevedere scoate CNATDCU din evaluarea şcolilor doctorale şi pune, în schimb, Consiliul Naţional al Rectorilor. „Metodologia de evaluare în vederea acreditării, care cuprinde şi standardele de performanţă, se stabileşte de către Consiliul ARACIS, cu avizul Consiliului Naţional al Rectorilor, şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice”, potrivit OUG.

De asemenea, mai apare la Instituţiile organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (IOSUD), comisia de etică a şcolii doctorale, în loc de comisia de etică a universităţii care ar fi verificat în mod normal calitatea tezelor de doctorat. „La nivelul fiecărei IOSUD, Senatul universitar aprobă constituirea unor comisii, cu rol ştiinţific, care să verifice respectarea procedurilor şi a standardelor de calitate şi etică profesională pentru fiecare teză de doctorat. Comisiile prevăzute la alin. (4 1 ) analizează în ce măsură au fost respectate procedurile şi standardele de calitate şi etică profesională pentru fiecare teză de doctorat în parte şi elaborează un raport pe care îl prezintă Senatului universitar”, se arată în OUG.

Raportul Comisiei de învăţământ urmează să intre în dezbaterea plenului Camerei Deputaţilor.

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici