Liderul PSD din PE: România riscă o condamnare la Curtea de Justiţie a UE din cauza licitaţiei de la Sectorul 3

Cătălin Ivan, liderul delegaţiei PSD din PE, atrage atenţia că România riscă să fie condamnată la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene din cauza licitaţiei în valoare de 110 milioane de euro organizată de Primăria Sectorului 3 şi contestată de Comisia Europeană.

240 afișări
Imaginea articolului Liderul PSD din PE: România riscă o condamnare la Curtea de Justiţie a UE din cauza licitaţiei de la Sectorul 3

Liderul PSD din PE: România riscă o condamnare la Curtea de Justiţie a UE din cauza licitaţiei de la Sectorul 3 (Imagine: Shutterstock)

Potrivit lui Ivan, din moment ce chiar Ministerul român al Afacerilor Europene şi-a exprimat rezervele faţă de argumentele pe care Primăria Sectorului 3 le-a transmis Uniunii Europene, sancţiunea din partea partenerilor europeni este iminentă.

"Problemele licitaţiei în valoare de 110 milioane de euro desfăşurată de Primăria Sectorului 3 au fost semnalate cu mult timp în urmă de Comisia Europeană. De atunci, Primăria Sectorului 3 şi ceilalţi responsabili nu au făcut nimic pentru a repara această situaţie. Tot ce au făcut autorităţile a fost să-l protejeze pe primarul Liviu Negoiţă. Din cauza lui, întreaga Românie riscă să fie acum sancţionată de Comisia Europeană", susţine Ivan, într-o declaraţie remisă, luni, agenţiei MEDIAFAX.

El apreciază că "până şi Ministerul Afacerilor Europene recunoaşte că argumentele pe care Primăria Sectorului 3 le-a trimis Comisiei nu sunt solide şi că România riscă să fie condamnată la Curtea de Justiţie a UE".

"Guvernul trebuie să înceteze să-şi mai apere corupţii. Afacerile suspecte întreprinse de oameni precum Liviu Negoiţă nu numai că dăunează imaginii României în Europa, dar poate aduce după sine sancţiuni drastice pentru statul român, pentru care vom plăti cu toţii", susţine Cătălin Ivan.

Autorităţile române insistă la Bruxelles ca România să nu fie sancţionată pentru nereguli constatate de CE la o licitaţie a Primăriei Sectorului 3 din 2009, câştigată de aceeaşi asociere de firme chiar şi după contestarea la CNSC şi fără ca detaliile achiziţiei să fie publicate în Jurnalul UE.

Argumentele autorităţii locale au fost transmise UE, deşi, potrivit unui document oficial obţinut de MEDIAFAX, sunt tratate cu rezervă chiar de către Ministerul român al Afacerilor Europene, care ia serios în calcul posibilitatea condamnării României la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) sau anulării cu întârziere a contractului incriminat.

Încălcarea legislaţiei achiziţiilor publice a fost indicată de Comisia Europeană (CE) la sfârşitul lunii ianuarie, în cazul unui contract de reabilitare a infrastructurii din Sectorul 3, în valoare de aproximativ 110 milioane euro, atribuit în 2009 de primăria condusă de Liviu Negoiţă către Axela Construcţii, AB Construct, Tehnologica Radion şi Pro Cons XXI, firme care, de-a lungul anilor, au câştigat numeroase contracte cu administraţia locală.

Firma AB Construct este condusă de Bogdan Gruia, indicat în presă ca fiind un apropiat al primarului Negoiţă, iar Tehnologica Radion este patronată de Theodor Berna, partener de afaceri într-o altă firmă cu Gruia. SC Pro Cons XXI este controlată de Florentina Bonciog, despre care presa a scris că este fiica directoarei Administraţiei Străzilor din sectorul 6.

Procedura de licitaţie a fost contestată atunci la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) de societăţile de construcţii Mari Vila şi Straco Grup, iar CNSC a dispus modificarea criteriilor de admitere la licitaţie, în sensul reducerii pragului minim de solvabilitate de la 50% la 30% şi diminuării cifrei medii de afaceri obligatorii. Contestaţia a vizat inclusiv oferta depusă în asociere de Axela Construcţii, AB Construct, Tehnologica Radion şi Pro Cons XXI, iar CNSC a dispus anularea raportului procedurii prin care oferta acestei asocieri a fost declarată câştigătoare şi reevaluarea ofertelor.

Modificările privind criteriile de participare la licitaţie au fost însă publicate de Primăria sector 3 numai în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), nu şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar noul termen de depunere a ofetelor pe baza noilor condiţii, mai accesibile, a fost fixat la doar trei zile, contractul fiind atribuit în final aceleiaşi asocieri de firme Axela Construcţii, AB Construct, Tehnologica Radion şi Pro Cons XXI.

Acordul-cadru a fost încheiat pe o perioadă de patru ani, astfel că se află în executare şi în prezent.

Comisia Europeană s-a sesizat şi a atenţionat autorităţile române că licitaţia încală normele UE privind achiziţiile publice, prin faptul că modificările operate pe parcurs au fost comunicate numai la nivel naţional, nu şi prin intermediul Jurnalului Oficial al UE pentru a se asigura un tratament egal tuturor firmelor din Uniune, şi nici nu a acordat candidaţilor un termen suficient pentru pregătirea ofertelor, aceştia având la dispoziţie doar trei zile.

Un document oficial obţinut de MEDIAFAX relevă totodată că oficialii UE consideră că firmele câştigătoare şi-au asumat un termen "fantezist" de doar două zile pentru finalizarea documentaţiei tehnico-economice, criteriu de atribuire a contractului cu o pondere de 15%, ceea ce relevă că oferta nu a fost de fapt evaluată obiectiv, precum şi că acestea au ofertat preţuri care indică o "anomalie", deoarece nu acopereau nici măcar materialele necesare pentru realizarea lucrărilor.

"În plus, există diferenţe mari de preţuri între lucrări similare", se arată în document.

În urma avertismentului primit din partea Comisiei Europene, reprezentanţii Ministerului Afacerilor Europene, care reprezintă România în faţa instituţiilor UE, şi cei ai Primăriei sectorului 3 s-au întâlnit de mai multe ori pentru a pregăti un răspuns, oficialii CE primind în aceste zile justificările părţii române, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse de la Bruxelles.

"Primăria susţine că termenul de prezentare a ofertelor a fost unul «rezonabil», deoarece firmele nu trebuia să întreprindă niciun demers suplimentar în urma modificărilor din documentaţia de atribuire, şi că oricum licitaţia era «destinată cu precădere» firmelor mari care participau deja la această procedură. Primăria mai invocă faptul că orice firmă interesată, din România sau Uniunea Europeană, putea afla de licitaţie prin SEAP şi că preţurile prezentate de câştigător nu erau derizorii în comparaţie cu cele de pe piaţă deoarece acesta era şi producător", arată sursele citate.

Documentul obţinut de MEDIAFAX relevă însă că aceste argumente sunt privite cu rezervă chiar de către partea română, care se aşteaptă ca oficialii CE să nu fie convinşi de punctul de vedere al primăriei.

"Ministerul Afacerilor Europene apreciază că există riscul ca, ţinând cont de dispoziţiile Directivei CE şi ale jurisprudenţei CJUE, pentru cel puţin trei motive invocate de Comisie explicaţiile prezentate de Primăria Sectorului 3 să nu poată să convingă Executivul comunitar să-şi modifice poziţia", se arată în document.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici