Prima pagină » Politic » Ministrul Educației respinge revenirea la semestre: „Nu există niciun argument psihopedagogic”

Ministrul Educației respinge revenirea la semestre: „Nu există niciun argument psihopedagogic”

Ministrul Educației, Daniel David, susține că nu există motive psihopedagogice pentru revenirea la organizarea anului școlar în semestre, chiar dacă nici trecerea la module nu a avut argumente solide la momentul respectiv.
Ministrul Educației respinge revenirea la semestre: „Nu există niciun argument psihopedagogic”
Nițu Maria
06 iun. 2025, 12:20, Politic

Ministrul Educației, Daniel David, a transmis, în cadrul prezentării raportului săptămânal, că nu susține revenirea la structura cu semestre în învățământul preuniversitar. Potrivit acestuia, nu există nicio justificare psihopedagogică pentru o astfel de schimbare.

„Nu există niciun argument psihopedagogic pentru care ar trebui să ne reîntoarcem de la module la semestre. E drept că n-am avut argumente foarte puternice nici când am trecut de la semestre la module, dar, odată ce am trecut și lucrurile funcționează, nu mai tot facem schimbări bulversând copiii”, a afirmat ministrul.

În anul școlar 2024 – 2025, structura rămâne împărțită în cinci module, separate prin cinci vacanțe. Elevii au început cursurile pe 9 septembrie, iar anul școlar se încheie pe 20 iunie. Clasele terminale finalizează mai devreme: elevii de clasa a XII-a termină pe 6 iunie, cei de clasa a VIII-a pe 13 iunie, iar elevii din învățământul profesional și tehnologic finalizează pe 27 iunie.

„V-aș ruga să ne focalizăm pe ce putem face bine în sistemul pe care îl avem, fără să ne apucăm să schimbăm din nou sistemul în arhitectura lui”, a adăugat ministrul.

Un studiu realizat de experți ai Institutului de Științe ale Educației, publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, arată că aproximativ 70% dintre elevii chestionați preferă păstrarea sistemului modular. Documentul include și opinii din partea profesorilor, părinților și directorilor de școală.

Datele studiului arată că aproximativ jumătate dintre cadrele didactice sprijină menținerea structurii actuale. Profesorii din mediul rural par mai rezervați în privința organizării pe module. Cei cu peste 20 de ani de experiență favorizează revenirea la semestre, în timp ce profesorii cu vechime mică, între 1 și 5 ani, par mai deschiși la formatul modular.

În ceea ce privește părinții, jumătate dintre respondenți consideră că organizarea în semestre este mai potrivită pentru copiii lor. Doar 36% preferă formatul cu module.

Printre problemele identificate de părinți se numără: testările multiple în aceeași zi, necesitatea mai multor note finale și afectarea continuității în învățare din cauza vacanțelor dese.

Structura anului școlar 2024–2025

  • Modulul 1: 9 septembrie – 25 octombrie 2024

  • Vacanța de toamnă: 26 octombrie – 3 noiembrie 2024

  • Modulul 2: 4 noiembrie – 20 decembrie 2024

  • Vacanța de iarnă: 21 decembrie 2024 – 7 ianuarie 2025

  • Modulul 3: 8 ianuarie – între 7 și 21 februarie 2025, în funcție de deciziile județene

  • Vacanța mobilă: o săptămână între 10 februarie și 2 martie 2025

  • Modulul 4: între 17 februarie și 3 martie – 17 aprilie 2025

  • Vacanța de primăvară: 18 – 27 aprilie 2025

  • Modulul 5: 28 aprilie – 20 iunie 2025

  • Vacanța de vară: 21 iunie – 7 septembrie 2025

Durata anului școlar variază în funcție de nivelul de învățământ. Clasele terminale termină mai devreme. La liceele tehnologice și școlile profesionale, cursurile durează până pe 27 iunie. Clasele postliceale urmează propriile planuri-cadru.