Costul începutului de an universitar: 1.850 de lei faţă de 1.512 lei anul trecut

  • O familie cheltuie pentru începerea anului universitar aproximativ 1.850 de lei - fără costurile de întreţinere - doar în luna septembrie.
  • Aceeaşi cheltuială, anul trecut, era de 1.512 lei.
  • Începutul de an şcolar ajunge la 1.600 de lei, faţă de 1.550 anul trecut.
  • Achiziţiile de carte s-au triplat.
173 afișări
Imaginea articolului Costul începutului de an universitar: 1.850 de lei faţă de 1.512 lei anul trecut

Costul începutului de an universitar: 1.850 de lei faţă de 1.512 lei anul trecut

O familie a cheltuit pentru începerea anului universitar aproximativ 1.850 de lei (fără costurile de întreţinere - chirie şi utilităţi), doar în luna septembrie 2022, în timp ce pentru un copil înscris la şcoala primară sau gimnazială, costurile au fost de aproape 1.600 lei (inclusiv afterschool sau alte servicii educaţionale contra cost), reiese din datele Revolut pentru România.

Anul trecut, costurile pentru începerea anului universitar au fost de aproximativ 1.512 lei, iar pentru anul şcolar al unui elev, de aproximativ 1.550 lei, în timp ce în 2020 acestea au fost de 1.650 lei pentru un student şi de 1.520 lei pentru un elev.

În acest buget au fost luate în calcul costurile pentru achiziţionarea de cărţi, manuale şi alte suporturi de învăţare tipărite, de produse de papetărie şi birotică, de îmbrăcăminte, precum şi achiziţia de bunuri digitale (aplicaţii/ programe de calculator) şi pentru mentenanţa şi recondiţionarea echipamentelor IT, taxele şi plăţile către instituţiile de educaţie superioară sau servicii de educaţie primară şi gimnazială (afterschool, şcoli private).

Dacă se adaugă şi suma medie cheltuită pentru serviciile de închiriere de apartamente de la agenţiile imobiliare, bugetul pentru un student se ridică la aproximativ 3.000 lei, în septembrie 2022 (faţă de 2.400 lei în septembrie 2021 sau 2.800 lei în septembrie 2020).

De ani buni, lumea editorilor de carte se plânge că românii nu mai stau cu ”burta pe carte”, iar datele indică faptul că românii cumpără cărţi mai ales de sărbători şi în contextul evenimentelor comerciale din noiembrie-decembrie (Black Friday sau târgurile de carte). Totuşi, anul acesta, în august şi septembrie, comportamentele de consum specifice întoarcerii la şcoală au condus la creşterea sumelor cheltuite de români pentru cumpărarea de cărţi şi trendul a fost modificat. Suma totală a achiziţiilor de carte din librăriile fizice sau online a crescut cu 24% faţă de 2021, ajungând la peste 5,7 milioane lei.

Astfel, luna septembrie 2022 s-a dovedit a fi cea mai bună pentru vânzările de cărţi, din ianuarie 2020 până în prezent, potrivit datelor agregate şi anonimizate prelucrate de analiştii Revolut. În acelaşi timp, faţă de septembrie 2020, achiziţiile de carte aproape s-au triplat, deşi valoarea medie a sumei cheltuite/ utilizator a fost în scădere (de la aproape 200 lei/ utilizator la aproape 170 lei/ utilizator). Şi luna august a fost lună bună pentru industria editorială, în condiţiile în care achiziţiile făcute cu aplicaţia Revolut au ajuns la acelaşi nivel cu luna noiembrie 2021 - peste 4,6 milioane lei.

Produsele de papetărie şi consumabilele pentru birou s-au aflat printre achiziţiile cu cea mai mare creştere în lunile august şi septembrie. În toţi cei trei ani prinşi în analiză, suma cheltuită cu acest tip de produse a crescut, dar cea mai spectaculoasă creştere a fost înregistrată anul acesta, când suma totală a achiziţiilor de produse de papetărie a crescut cu 40% faţă de septembrie 2021. Un client al aplicaţiei financiare a făcut achiziţii de rechizite şi papetărie în valoare de cel puţin 70 RON în septembrie 2022, în creştere cu 8% faţă de septembrie 2021.

De asemenea, pregătirile pentru începutul anului universitar şi al celui şcolar aduc o creştere a cheltuielilor cu achiziţiile de haine, dar nu neapărat cu uniforme şi cu echipamente standard. Deoarece uniformele sunt mai puţin populare printre elevii şi studenţii români, această categorie de achiziţii nu prezintă o sezonalitate influenţată de calendarul şcolar.

În schimb, magazinele de vestimentaţie pentru familii au înregistrat, în toţi cei trei ani, un vârf al vânzărilor în luna septembrie, al doilea cel mai important după cel din preajma sărbătorilor de iarnă. Românii au cheltuit cu 12% mai mult, ca volum total al tranzacţiilor efectuate, în septembrie 2022 faţă de septembrie 2021, pentru hainele necesare noului an şcolar şi universitar. Inclusiv suma medie alocată/ utilizator a fost mai mare cu 7% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, ajungând la aproximativ 386 lei/ utilizator.

Atât în 2020, cât şi în 2021 şi 2022, luna septembrie a fost de departe cea în care s-au făcut cele mai multe plăţi către facultăţi şi colegii. Cu toate acestea, suma medie achitată de un utilizator pentru această categorie de servicii educaţionale a rămas relativ constantă din 2020 până acum, în jurul valorii medii de 1.200 lei/ client. Valoarea totală a plăţilor realizate de utilizatorii români către aceste categorii de instituţii de învăţământ a fost de aproximativ 8,5 milioane lei, în septembrie 2022.

În ceea ce priveşte învăţământul primar şi gimnazial, volumul total al plăţilor realizate de clienţii aplicaţiei a fost pe un trend crescător în luna august, în toţi cei trei ani analizaţi, în timp ce luna septembrie a marcat o tendinţă descrescătoare de la un an la altul. În septembrie 2022, suma medie plătită de un client pentru acest tip de servicii educaţionale a fost de aproximativ 910 lei, comparativ cu 1.420 lei în august 2022 sau cu 1.828 lei, în august 2021.

Alte două categorii de cheltuieli care sunt legate de sezonul Back-to-school/ university sunt achiziţiile de aplicaţii şi software şi costurile cu repararea şi mentenanţa echipamentelor IT (computere, laptop-uri). Suma totală a plăţilor realizate în septembrie 2022 pentru achiziţionarea de software a crescut cu 32% faţă de septembrie 2021, iar valoarea medie plătită de un utilizator Revolut a fost de aproximativ 104 lei.

În privinţa costurilor pentru mentenanţa şi reparaţiile echipamentelor IT (laptop-uri, desktop-uri, tablete), în ultimii trei s-a observat că în lunile august-septembrie creşte cererea de astfel de servicii şi implicit sumele cheltuite sunt mai mari decât în restul anului. De exemplu, în septembrie 2022, suma totală a plăţilor realizate de clienţii aplicaţiei pentru mentenanţa acestor echipamente a crescut cu 74% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, cu 46% faţă de septembrie 2020 şi cu 36% faţă de august 2022.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Taguri:
buget,
şcoală,

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici