CSAT aprobă achiziţionarea a 24 de avioane F16

CSAT a aprobat, marţi, propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz, documentul urmând să fie trimis Parlamentului spre dezbatere şi decizie.

679 afişări
Imaginea articolului CSAT aprobă achiziţionarea a 24 de avioane F16

CSAT aprobă achiziţionarea a 24 de avioane F16 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

În cadrul şedinţei CSAT, ministrul Apărării, Gabriel Oprea aprezentat o informare cu privire la Programul Avion Multirol alForţelor Aeriene.

"Având în vedere că România nu dispune de resurselefinanciare necesare pentru achiziţionarea unor avioane multirolnoi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achiziţionare a 24 deavioane F16 în uz, propunere care va fi trimisă Parlamentuluipentru dezbatere şi decizie. Ministrul s-a referit în expunerea sala implicaţiile cauzate de terminarea, în următorii ani, a resurseiavionului MIG 21 Lancer, aflat în dotarea Forţelor Aeriene Române",se arată în comunicatul Administraţiei Prezidenţiale.

De asemenea, Oprea a prezentat concepţia privind comanda şicontrolul structurilor de forţe în Armata României, documentulfiind aprobat de către CSAT. Această concepţie permite realizareaunui flux informaţional şi decizional mai eficient, se arată încomunicat.

Potrivit documentului, ministrul Oprea a mai informat CSAT cuprivire la starea de operativitate a echipamentelor din dotareaMinisterului Apărării Naţionale şi situaţia stocurilor de muniţii.Documentul s-a referit inclusiv la necesarul de muniţii pentru aniiurmători, precum şi la nevoia de recuperare a întârzierilor în ceeace priveşte calendarul de delaborare a stocurilor de muniţie scoasădin uz.

"Ministrul Apărării Naţionale a prezentat planul de pregătire şiplanificare operaţională a efectivelor româneşti suplimentare carevor fi dislocate în teatrul de operaţii din Afganistan în anul2010, urmând ca fondurile să fie alocate din fondul de rezervă ladispoziţia Guvernului", se mai arată în comunicat.

MApN a lansat, în 2007, cele şase programe strategice deînzestrare a României, demers care, potrivit conduceriiministerului, "va asigura coerenţa politicii de dotare şi instruirea Armatei Române, creşterea interoperabilităţii cu partenerii(aliaţii) şi sporirea protecţiei şi capacităţii de manevră adetaşamentelor noastre dislocate în teatrele de operaţii".

MApN a anunţat la 11 septembrie 2009 că România a trimis o"scrisoare tip «Letter of Request»" Guvernului SUA în legătură cuavioanele F16, explicând că demersul este o procedură specifică înrelaţia cu SUA, în concordanţă cu prevederile acordului referitorla programele de asistenţă economică şi tehnică.

Surse MApN declarau MEDIAFAX la începutul lunii ianuarie 2010 că înceea ce priveşte achiziţionarea de avioane multirol, bugetul MApNnu prevede nici fonduri de la buget şi nici posibilitatea decredite de angajament.

Oficialii MApN, susţineau sursele citate, aşteaptă ultimelerăspunsuri oficiale din partea ofertanţilor în luna ianuarie urmândca apoi să aibă loc discuţii în Guvern şi apoi în CSAT scopul finalfiind ca în 2013 să fie deja în uz avioanele multirol pe careRomânia intenţionează să le achiziţioneze.

Ambasada SUA a anunţat, în ianuarie, răspunzând unei solicităriMEDIAFAX că Statele Unite au transmis informaţii preliminare cătreMApN referitoare la avioanele F-16, răspunzând astfel unorîntrebări formulate de Armata română.

La rândul său, directorul de marketing pentru România al firmeiGripen, Richard Smith declara că partea suedeză a făcut deja maimulte oferte avantajoase părţii române privind achiziţionarea deavioane Gripen. El lega însă procedura de achiziţie de codul deconduită al EDA (Agenţia Europeană de Apărare) şi spunea căsemnarea acestuia de către România ar fi garanţia pentru oprocedură de achiziţie transparentă.

Înlocuirea actualelor avioane MIG-21 Lancer, avioanele de luptădin dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA) al cărorciclu de viaţă se va încheia în curând, este printre primeleprobleme ale Ministerului.

Analiza caracteristicilor tehnico-economice ale celor maiperformante avioane multirol a determinat identificarea a cincitipuri care satisfac cerinţele operaţionale elaborate de apărare.Este vorba despre F-16 - Lockheed Martin, SUA, JAS-39 Gripen -SAAB, Suedia, Eurofighter Typhoon - consorţiu Germania, MareaBritanie, Italia şi Spania, F-18 - Boeing, SUA şi Rafale - DassaultAviation, Franţa.

Cerinţele operaţionale emise pentru achiziţionarea a 48 deavioane multirol şi a suportului logistic iniţial au fost aprobateîn luna iulie 2005.

PotrivitWikipedia, F-16 Fighting Falcon este un avion de luptă multirolproiectat iniţial de General Dynamics şi îmbunătăţit de LockheedMartin pentru United States Air Force. Dispune de comenzi de zborelectronice fly-by-wire (suprafeţele de comandă sunt controlateelectronic) şi poate efectua viraje cu acceleraţie de 9g.

Caracteristici generale:

  • Echipaj: 1
  • Lungime: 49 ft 5 in (14.8 m)
  • Anvergură: 32 ft 8 in (9.8 m)
  • Înălţime: (4.8 m)
  • Greutate (gol): 18,238 lb (8,272 kg)
  • Greutate încărcat: 26,463 lb (12,003 kg)
  • Greutate maximă la decolare: 42,300 lb (16,875 kg)
  • Motor: 1× Pratt & Whitney F100-PW-220 sau 1× GeneralElectric F110-GE-100 postcombustie turboventilator, F100 14,590livre fără postcombustie şi 23,770 livre cu postcombustie; F11017,155 livre fără postcombustie, 28,985 livre cu postcombustie(F100 64.9 kN / 105.7 kN; F110 76.3 kN / 128.9 kN)

Performanţe

  • Viteză maximă: Mach 2.05 la altitudine, 1,321 mph (2,500km/h)
  • Rază de acţiune: 2,000+ mi distanţă maximă de zbor (3,200+km)
  • Rază de luptă: 340 mi (295 nm, 550 km) într-o misiunesus-jos-sus cu şase bombe de 1,000 livre (454 kg)
  • Plafon de serviciu: 55,000+ ft (15,240+ m)
  • Viteză ascensională: 50,000 ft/min (255 m/s)

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici