- Home
- Social
- BUCUREŞTI, (03.12.2019, 09:09)
- Departamentul Social - Mediafax
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
După Taxa Oxigen, APADOR-CH a cerut Avocatului Poporului să atace şi Legea mediului la CCR
APADOR-CH a cerut Avocatului Poporului să atace Legea mediului la Curtea Constituţională, întrucât ar conţine o prevedere neconstituţională care ar permite primăriilor să limiteze nelegal drepturi fundamentale. Solicitarea, după ce s-a cerut să fie atacată şi Taxa Oxigen.
1152 afișări
După Taxa Oxigen, APADOR-CH a cerut Avocatului Poporului să atace şi Legea mediului la CCR
APADOR-CH arată, în solicitarea către Avocatul Poporului, de atacare a Taxei Oxigen în contencios administrativ, că e nelegală şi discriminează între cetăţeni şi instituţii. După ce a făcut această solicitare, reprezentanţii APADOR-CH spun că mulţi cetăţeni fie i-au acuzat că ţin cu poluatorii, fie le-au mulţumit.
„Unii dintre comentatori ne-au atras atenţia că există o lege – Legea mediului nr 137/1995 – care i-ar permite de fapt primăriei să ia astfel de decizii de limitare a circulaţiei unor autovehicule în anumite zone ale oraşelor. Întrucât demersul APADOR-CH are strict un caracter juridic ce vizează legalitatea actului emis de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în legătură cu aşa numita Taxă oxigen, am transmis din nou Avocatului Poporului o completare la precedenta solicitare, pentru a lămuri de ce nici măcar Legea mediului nu îi permite primăriei să ia decizii de felul celor cuprinse în Taxa oxigen”, spun cei de la APADOR-CH.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Parizienii dau mașina pe bicicletă. De ce aleg francezii transportul pe 2 roți
-
Ucraina va participa la cel mai mare exerciţiu de apărare cibernetică al NATO
-
Alegeri în Croaţia: Conservatorii de la putere câştigă parlamentarele, fără a avea o majoritate
-
Războiul din Ucraina, ziua 785. Zelenski a cerut la reuniunea Consiliului European mai multe sisteme de apărare aeriană / Olanda se oferă să cumpere sisteme Patriot de la aliaţi pentru Kiev
Concret, Legea 137/1995 privind protecţia mediului conţine o delegare de competenţă dată de Parlament autorităţilor locale cu privire la restrângerea dreptului de proprietate asupra autovehiculelor, în sensul că „pentru asigurarea unui mediu de viaţă sănătos autorităţile administraţiei publice locale, precum şi, după caz, persoanele fizice şi juridice au următoarele obligaţii: f) să reglementeze, inclusiv prin interzicerea, temporară sau permanentă, a accesului anumitor tipuri de autovehicule sau a desfăşurării unor activităţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localităţilor cu predominanţa spaţiilor de locuit, zone destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului”.
APADOR-CH arată că prevederea legislativă ridică două aspecte ce au fost semnalate Avocatului Poporului şi anume:
„1. Este neconstituţională delegarea către autorităţile locale a unor prerogative despre care articolul 53 din Constituţie prevede expres că aparţin doar Parlamentului – în cazul acesta este vorba de restrângerea unor drepturi şi libertăţi fundamentale, printre care se află şi dreptul de proprietate, ce nu poate fi făcută decât de către Parlament, în mod direct. În loc de asta, Parlamentul ar putea reglementa unitar, la nivel naţional, dreptul/interdicţia de a achiziţiona anumite categorii de autovehicule în funcţie de încadrarea într-o anumită normă de poluare de tip Euro 1,2 etc. Aceste reglementări ar trebui să fie aceleaşi (egale) şi pentru persoanele fizice (simplii cetăţeni), şi pentru autorităţi. Tot legea ar trebui să prevadă ce se întâmpla cu autovehiculele cumpărate legal, în perioada în care nu a existat o interdicţie de achiziţionare legată de Euro 1, 2 etc, ţinând cont şi de exigenţele constituţionale care nu permit ca dreptul de proprietate asupra bunurilor dobândite legal să fie lipsit de conţinut.
2. Chiar şi aşa, neconstituţională, prevederea din Legea mediului face referire doar la „anumite zone” ale localităţilor şi nu la localităţile întregi, deci autorităţile nu pot interzice complet accesul anumitor autovehicule pe teritoriul localităţii, aşa cum s-a întâmplat în Hotărârea CGMB nr. 539/2019, ce instituie Taxa oxigen, care interzice complet accesul în Bucureşti al autovehiculelor sub Euro 3 din 2022 şi a celor sub Euro 4 din 2024. Situaţia va fi alta în cazul în care va exista o interdicţie legală de achiziţionare a unor categorii de autovehicule, în raport de încadrarea în normele Euro 1,2 etc. Din acel moment, orice cumpărător al unui autovehicul pentru care există interdicţia legală de achiziţionare va fi un cumpărător de rea-credinţă, iar bunul respectiv va fi unul dobândit în mod ilegal, astfel că nu se va putea invoca protecţia constituţională conferită dreptului de proprietate asupra bunurilor dobândite în mod legal. Dar, în cazul autovehiculelor achiziţionate până în prezent, în condiţiile în care nu există vreo interdicţie legală de achiziţionare legată de normele Euro 1,2 etc., cumpărătorii sunt de bună-credinţă, bunurile (autovehiculele) sunt dobândite în mod legal, astfel că şi dreptul de proprietate asupra acestor bunuri trebuie protejat conform exigenţelor constituţionale şi, mai ales, nu trebuie lipsit de conţinut”.
Pentru aceste motive APADOR-CH a transmis o nouă solicitate Avocatului Poporului şi cere să ridice şi excepţia de neconstituţionalitate a articolului 61 lit. f din Legea 137/1995, întrucât prevede o delegare către autorităţile locale a prerogativelor exclusive ale Parlamentului de a restrânge drepturi şi liberăţi fundamentale, delegare care contravine art. 53 din Constituţie.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Citește pe alephnews.ro: STUDIU. Secretul fericirii stă în contactul fizic. Cercetătorii au descoperit că îmbrățișările te scapă de anxietate
Citește pe www.zf.ro: Cum puteţi să luaţi 40.000 de euro direct pe Revolut să vă plătiţi instant creditele de la alte bănci. Cât veţi da înapoi pe lună. CALCUL
Citește pe www.zf.ro: Final de linie: A dispărut definitiv unul dintre cele mai cunoscute hipermarketuri din România
Citește și: Mai multe drumuri din Transilvania, acoperite marţi dimineaţa cu zăpadă. Drumarii au intervenit cu material antiderapant
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Cum puteţi să luaţi 40.000 de euro direct pe Revolut să vă plătiţi instant creditele de la alte bănci. Cât veţi da înapoi pe lună. CALCUL
Resursa care sparge toate recordurile. Analiştii se aşteaptă ca preţul să atingă 3.000 de dolari pentru nici 30 de grame
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Ea e bomba sexy pentru care a divorțat Paszkany! Imagini incendiare cu noua iubită a milionarului, care e cu 24 de ani mai tânără
PROSPORT.RO
Prințesa Diana a explicat adevăratul MOTIV pentru care căsnicia sa cu Charles a eșuat. A făcut mărturisirea cu puțin timp înainte de a muri
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe