Parada de 1 Decembrie. Oana Ardeleanu, prima femeie pilot instructor pe un avion cu reacţie: Voi survola pentru prima oară în carieră Arcul de Triumf - GALERIE FOTO

Oana Ardeleanu, cea care a devenit, la 30 de ani, prima femeie-pilot instructor pe un avion cu reacţie din Forţele Aeriene Române, va survola, sâmbătă, pentru prima oară în carieră,cu un IAR-99, Arcul de Triumf, în cadrul paradei."A fost o promisiune de-a mea pentru mine", a spus ea pentru MEDIAFAX.

1562 afișări
Imaginea articolului Parada de 1 Decembrie. Oana Ardeleanu, prima femeie pilot instructor pe un avion cu reacţie: Voi survola pentru prima oară în carieră Arcul de Triumf - GALERIE FOTO

Pilotul Oana Ardeleanu: Voi survola pentru prima oară în carieră Arcul de Triumf la parada militară

Oana Andreea Ardeleanu s-a născut în oraşul Slobozia, însă de o bună perioadă de timp s-a mutat la Buzău unde activează în cadrul Bazei Aeriene de Instrucţie şi Formare a Personalului Aeronautic, respectiv Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene Boboc. La începutul lunii octombrie a acestui an, ea a executat zborul de evaluare pentru obţinerea calificării de instructor de zbor pe aeronava IAR-99 şi a devenit astfel prima femeie pilot instructor pe un avion echipat cu motor cu reacţie din cadrul Forţelor Aeriene Române. O meserie pentru care s-a antrenat intens toată viaţa şi pe care o ia foarte în serios, pentru de asta depinde cum se vor forma viitorii piloţi militari ai României.

Spune că de când se ştie a vrut să piloteze, iar aeronava ei de suflet este IAR-99. A ştiut că vrea să se facă pilot în momentul în care a decis să urmeze cariera militară.

"M-a fascinat întotdeauna zborul şi ideea de a zbura. Pasiunea pentru aviaţie s-a dezvoltat treptat şi am devenit din ce în ce mai atrasă de ideea de a deveni pilot, însă nu m-am văzut niciodată pilotând avioane comerciale. Pot spune că momentul în care am decis să urmez cariera militară a coincis cu momentul în care am ales să devin pilot. Iubesc zborul pe avionul reactiv şi în special zborul cu aeronava IAR-99 datorită gamei foarte diversificate a misiunilor pe care le putem executa şi pot spune, cu toată sinceritatea, că mă simt norocoasă că sunt pilot pe acest tip de avion, care nu m-a dezamăgit niciodată. Cred că este foarte important să formăm piloţi bine pregătiţi, capabili să răspundă cerinţelor operaţionale viitoare. Consider instruirea viitorilor piloţi militari o provocare la care răspund, alături de colegii mei, cu pasiune şi dedicaţie", a declarat, pentru MEDIAFAX, căpitanul Oana Ardeleanu.

Nu are piloţi în familie, rude sau apropiaţi, oameni care să înţeleagă ce efort şi câte ore departe de familie presupune această pasiune, însă Oana Ardeleanu a ştiut că poate conta mereu pe sprijinul celor de lângă ea pentru a-şi îndeplini visul. A fost nevoită să urmeze cursuri intense de pregătire şi sute de ore pe aparate de zbor ca să-şi obţină certificatul de instructor.

"De-a lungul timpului am fost la manşa mai multor tipuri de aeronave, atât în România cât şi în SUA. Pe perioada Academiei Forţelor Aeriene, am executat zbor pe IAK-52 şi IAR-99 Standard, în cadrul stagiilor de pregătire în zbor desfăşurate anual la Baza Aeriană de Instruire şi Formare a Personalului Aeronautic de la Boboc. La absolvirea academiei şi a Cursului de Bază, am fost încadrată la Boboc, pentru a zbura în continuare pe IAR-99, care pot spune că este aeronava mea de suflet. Ulterior, în cadrul unui program de pregătire în cadrul USAF, am operat pe Cessna -172 şi T6-Texan II. Am acumulat de-a lungul timpului aproximativ 600 ore de zbor şi experienţa necesară pentru a-mi începe cariera în calitate de instructor de zbor pe IAR-99", a mai spus, pentru MEDIAFAX, căpitanul.

Oana Ardeleanu ar fi putut alege să zboare pe MiG-21 Lancer, dar a ales IAR-99, ca să devină instructor de zbor. Asta şi pentru că, spune ea, aeronava aceasta nu a dezamăgit-o niciodată.

"Aeronava IAR-99 este aeronava mea de suflet. M-a impresionat profund, încă de la primul zbor, iar dăruirea instructorilor şi pasiunea cu care vorbeau despre zbor m-au facut să îmi doresc să fiu ca ei. La absolvirea cursului de bază, am avut posibilitatea de a-mi alege viitoarea aeronavă şi baza pentru încadare. Am cochetat cu ideea de a zbura MIG-ul 21 Lancer, însă am ales să rămân la Boboc, pe IAR-99, pentru a deveni instructor de zbor. Şi nu regret această alegere. Îmi place enorm ceea ce fac. Consider că fiecare are drumul său în viaţă, iar importanţa nu este neapărat aeronava pe care zbori, ci să iţi faci treaba cu responsabilitate", a mai declarat instructorul de zbor.

Oana Ardeleanu este convinsă că este prima dintr-un şir lung de femei care vor îmbrăţisa cariera de instructor de zbor. S-a întâmplat să fie ea prima, însă spune că din ce în ce mai multe femei se îndreaptă către aviaţie.

"Să fiu prima femeie instructor pe aeronave reactive este o onoare pentru mine, bineînţeles. Datorez acest moment al carierei mele tuturor instructorilor şi profesorilor pe care i-am avut de-a lungul timpului. Însă nu consider că am făcut ceva deosebit faţă de colegii mei. S-a întâmplat să fiu eu prima femeie care a atins acest nivel. Sunt convinsă că mă vor urma şi alte femei pilot. Văd aceasta ca un pas firesc, întrucat din ce în ce mai multe femei aleg să devină piloţi militari", a adăugat aceasta.

Iar cei care aleg să facă asta, să "zboare", trebuie să ştie că, deşi e nevoie de multă muncă, sunt extrem de norocoşi. Pentru că puţini au şi ceea ce trebuie ca să devină pilot. "Este o meserie deosebit de frumoasă, care oferă numeroase satisfacţii. Însă aceste satisfacţii pot fi cu adevarăt gustate doar dacă sunt dedicaţi şi serioşi în pregătirea lor, iar tot ceea ce învaţă învaţă în primul rând pentru ei".

Nu a avut momente de cumpănă în aer, dar nici nu îi este teamă de ele. Pasiunea de a zbura e mai presus. "Deocamdată, îmi doresc să zbor IAR-ul 99, să reuşesc să ating un nivel cât mai ridicat de performanţă cu acesta. Orice pilot este în continuă pregătire şi perfecţionare, iar eu nu fac nici pe departe excepţie. Avem un program destul de încărcat, care diferă în funcţie de numărul de piloţi aflaţi în pregătire la un moment dat", completează ea.

Dacă orele petrecute în unitatea militară sunt de cele mai multe ori deosebit de încărcate şi pe alocuri tensionate, căpitanul îşi împarte timpul liber cu prietenii, cu familia şi cu căţelul său Cosmo, un malamut de Alaska.

"Sunt o persoană normală, nu cred că fac nimic deosebit. În cea mai mare parte a timpului sunt la serviciu. Acasă îmi dedic o parte din timp căţelului meu, Cosmo. Nu am foarte mult timp liber, dar atunci când pot, urmăresc cu plăcere un serial, un documentar, ies la cinematograf sau mă vad cu prietenii", spune ea.

Pentru Oana Ardeleanu, Ziua Naţioanală a României din acest an reprezintă şi o premieră. O premieră şi pentru România. Este pentru prima dată când va lua parte la parada naţională dedicată Zilei de 1 Decembrie.

"În ultimii ani, am participat la majoritatea mitingurilor aeriene din ţară, însă nu am avut ocazia până anul acesta să particip la o paradă de Ziua Naţională. Această premieră este foarte importantă pentru mine, mai ales că se petrece cu ocazia aniversării a 100 ani de la Marea Unire. Încă dinainte să aleg cariera militară urmăream cu interes parada militară de 1 Decembrie la televizor, iar defilarea militarilor şi a tehnicii îmi dadeau un sentiment pe care nu îl pot descrie foarte bine în cuvinte. Atunci când am intrat la Academie, o promisiune de-a mea pentru mine a fost să survolez Arcul de Triumf la o paradă de Ziua Naţională, iar în acest an, cu ocazia Centenarului Marii Uniri, am privilegiul de a executa acest zbor", a mărturisit instructorul.

Ea are şi un mesaj penrru români, de ziua lor. Să aibă încredere că pot realiza tot ceea ce-şi propun.

"Să fie uniţi şi mandri că sunt români. Avem o ţară frumoasă, iar înaintaşii noştri au luptat şi au făcut sacrificiul suprem pentru ca noi să ne bucurăm de ea. Trebuie să avem grijă de tot ceea ce înseamnă România pentru ca peste alţi 100 de ani şi urmaşii noştri să poată spune că sunt mândri că sunt români!", încheie Oana Ardeleanu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici