Păreri pro şi contra majorării taxei auto pentru Euro 3 şi Euro 4, la dezbaterea pe timbrul de mediu

Dezbaterea publică privind proiectul timbrului de mediu a adus păreri pro şi contra majorării taxei pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4, argumentele vizând descurajarea importurilor masive de maşini second-hand şi riscul de a nu mai putea vinde autoturisme autohtone din 2005-2007.

3742 afişări
Imaginea articolului Păreri pro şi contra majorării taxei auto pentru Euro 3 şi Euro 4, la dezbaterea pe timbrul de mediu

Păreri pro şi contra majorării taxei auto pentru Euro 3 şi Euro 4, la dezbaterea pe timbrul de mediu (Imagine: Adriana Neagoe/Mediafax Foto)

Ministerul Mediului a organizat vineri, la sediul instituţiei, o dezbatere publică privind proiectul de ordonanţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a cerut, în cadrul dezbaterii, dublarea valorii timbrelor de mediu prevăzute în ordonanţă pentru autovehiculele Euro 3 şi Euro 4.

"Cererea noastră este de a multiplica cu doi valoarea care este propusă acum în lege pentru maşinile cu Euro 3 şi Euro 4. Proiectul nu respectă aceste principii Euro 3 şi Euro 4. Aceste vehicule sunt foarte poluante nu numai din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, ci şi pentru celelalte noxe" a declarat, vineri, Jerome Olive la dezbaterea publică organizată de Ministerul Mediului.

Potrivit directorului general al Dacia Renault, cererea are în vedere şi descurajarea importurilor masive de maşini second-hand din alte ţări ale Europei, care, pe lângă faptul că poluează mediul, au impact negativ asupra industriei autohtone auto, precizând că, în acest fel, România nu va ajunge "coşul de gunoi al Europei", prin importul tuturor autovehiculelor second-hand din Europa.

La aceeaşi dezbatere, preşedintele Automobil Club Român (ACR), Constantin Niculescu, a precizat că, deşi organizaţia pe care o reprezintă nu este împotriva măsurilor de reducere a poluării, noul proiect de lege duce consumatorul la încă trei ghişee, respectiv la Finanţe, Înmatriculări şi RAR, lucru care, în final, va favoriza creşterea corupţiei, pentru că "cetăţeanul nu va pierde vremea la alte trei ghişee şi va prefera să plătească pentru a scăpa mai repede".

Niculescu a reclamat şi faptul că autovehiculele hibride şi electrice nu sunt trecute "în clar" în actuala propunere legislativă, problemă care, în opinia lui, trebuie rezolvată.

"Vreau ca statul român să ajute mediul de afaceri, dar aş vrea ca acest proiect de lege să impună taxe şi mediului de afaceri, astfel încât consumatorii să nu fie singurii impozitaţi", a mai spus preşedintele ACR.

Reprezentanţii societăţii civile au cerut, pe de o parte, creşterea taxelor prevăzute prin actualul proiect de act normativ pentru maşinile cu Euro 0, Euro 1 şi Euro 2, faţă de cuantumul celor din 2012, în caz contrar, piaţa auto din România urmând să devină, în opinia lor, o piaţă de maşini poluante, second-hand aduse de români din celelalte state UE, iar pe de altă parte, scăderea taxelor prevăzute pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4. Aceştia au arătat că dacă taxele pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4 rămân la cuantumul prevăzut de actualul proiect legislativ, maşinile autohtone din perioada 2005- 2007 nu vor mai putea fi vândute, deoarece taxa este prea mare şi, adăugată sumei pe care o cere cel care vrea să vândă maşina, duce la un preţ foarte mare, împiedicând astfel, vânzarea.

Ministrul Rovana Plumb a explicat că actuala propunere legislativă urmăreşte, în principal, două principii, respectiv reducerea emisiilor poluante şi înnoirea parcului auto. Rovana Plumb a precizat că plata pentru timbrul de mediu va fi efectuată o singură dată pe toată durata de funcţionare a maşinii, indiferent de câte ori aceasta va fi vândută ulterior.

"Timbrul de mediu se aplică o singură dată, nu plătesc toţi aceia care au plătit taxa auto sub diverse forme. Posesorii de autoturisme înmatriculate înainte de 2007 vor plăti această taxă numai în situaţia în care va exista o tranzacţie comercială", a explicat ministrul Mediului, care a precizat că ordonanţa privind timbrul de mediu ar urma să intre în vigoare în maximum o lună de zile.

Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.

Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.

Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.

Propunerea a fost prezentată Guvernului de către ministrul Mediului, Rovana Plumb, în şedinţa din 16 ianuarie a Guvernului.

În 11 ianuarie, Confederaţia Naţională Rutieră (CNR) a solicitat Ministerului Mediului, printr-o adresă oficială, organizarea unei dezbateri privind introducerea timbrului de mediu, la care să participe specialişti ai ministerului şi ai confederaţiei, menţionând că acest lucru nu s-a întâmplat în ultimii patru ani.

Organizaţia mai atragea atenţia că pentru autovehiculele comerciale nu a existat nici o formulă de încurajare a reînnoirii parcului coroborat Programului Rabla.

CNR considera totodată că, pentru ca timbrul de mediu să poată fi aplicat autovehiculelor comerciale, Guvernul trebuie, înainte de toate, să aplice returnarea accizei din carburanţi conform modelului european practicat în Belgia, Franţa, Spania, Italia, Slovenia şi Ungaria.

Referitor la solicitările de restituire a taxei auto, ministrul Mediului estimează că anul acesta vor fi plătiţi aproximativ 350 de milioane de lei, pe rolul instanţelor fiind 80.000 de solicitări de această natură.

Rovana Plumb a mai spus, în acelaşi context, că restituirile ar urma să se facă în ordinea cronologică a hotărârilor judecătoreşti cu acest obiect.

Începând cu 24 ianuarie 2013, proiectul actului normativ privind timbrul de mediu este supus dezbaterii publice şi poate fi consultat pe pagina de internet a Ministerului Mediului şi Schimbărilor climatice, la adresa: http://www.mmediu.ro/beta/anunturi-consultari-publice/ministerul-mediului-si-schimbarilor-climatice-supune-dezbaterii-publice-draftul-proiectului-de-ordonanta-pentru-modificarea-si-completarea-legii-nr-92012-privind-taxa-pentru-emisiile-poluante-proven/.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici