Poliţia fake news: A apărut prima agenţie de apărare psihologică împotriva dezinformării

Informarea slabă sau manipularea percepţiilor induc anxietate, frică şi furie, iar pentru a apăra valorile democraţiei este necesară stimularea anticorpilor cunoaşterii şi combaterea propagandei computaţionale.

Urmărește
793 afișări
Imaginea articolului Poliţia fake news: A apărut prima agenţie de apărare psihologică împotriva dezinformării

Poliţia fake news: A apărut prima agenţie de apărare psihologică împotriva dezinformarii

Se numeşte Agenţia de Apărare Psihologică şi este prima autoritate guvernamentală creată în lume pentru protecţie. Apărută pe 1 ianuarie, cu sediul în Karlstad (Suedia), agenţia este condusă de un fost ambasador, Henrik Landerholm. Este o agenţie de informaţii de stat „pentru apărarea proactivă a informaţiilor” destinată ca resursă de interes naţional şi are ca scop „salvgardarea societăţii deschise şi deschise democratic, formarea liberă a opiniei publice, libertatea şi independenţa Suediei”.

Nuanţe: informaţii greşite versus dezinformare

Să nu confundaţi informaţiile proaste cu dezinformarea. Informarea proastă este cea făcută de jurnalişti din greşeală sau pentru a susţine linia politico-editorială a editorilor lor, în timp ce dezinformarea este întotdeauna rezultatul unor campanii de manipulare a percepţiei organizate centralizat de structurile specializate şi foloseşte deseori de ştiri false pentru propagare.

Atât însă, atât informarea proastă, cât şi dezinformarea pot crea anxietate, ură şi teamă, făcând societatea mai vulnerabilă şi din acest motiv, potrivit Agenţiei, este necesară o adevărată muncă de prevenţie psihologică, care are ca scop stimularea anticorpilor democratici ai societăţii, sănătatea populaţiei, funcţionarea socială şi valorile naţionale precum democraţia, legea, libertatea şi drepturile omului.

Nordicii se pregătesc de alegeri

Nu este o coincidenţă faptul că agenţia îşi face apariţia în Suedia, ţară care îşi va organiza alegerile generale în câteva luni, în septembrie, şi este îngrijorată de efectul pe care ştirile false şi conspiraţiile îl pot avea asupra procesului democratic, fiind deja subiect, potrivit directorului său, al campaniilor de dezinformare ale Rusiei şi Chinei.
Nu în ultimul rând, infodemia legată de Coronavirus a explodat pe reţelele de socializare. Scopul Agenţiei este însă ambiţios din trei motive: majoritatea oamenilor nu ştiu să recunoască ştirile adevărate de cele false; indivizii preferă să creadă în farse atunci când îşi confirmă prejudecăţile; dezinformarea are modele de creştere exponenţială deoarece cei afectaţi nu caută să se protejeze, ci devin purtătorii acesteia , pentru a obţine avantaje şi recunoaştere în grupul căruia îi aparţin.

Dezinformare, o problemă cibernetică

Motivul nedeclarat în misiunea agenţiei este de fapt conştientizarea faptului că dezinformarea a devenit acum o problemă cibernetică, deoarece actorii săi folosesc instrumente digitale pentru a atinge certitudinile ţintelor cu o armată de troli, roboţi şi ştiri online create cu talent de grupuri de gherilă digitală care folosesc, de asemenea, tehnici de hacking software, pentru a manipula informaţiile şi protagoniştii acesteia. Nu în ultimul rând, videoclipurile false profunde şi propaganda computaţională care circulă pe forumuri precum Reddit, Discord şi 4chan .

Campaniile de manipulare a percepţiei care folosesc ştirile false pentru a semăna îndoială şi nemulţumire în populaţie sunt răspândite şi pe principalele reţele de socializare, medii concepute pentru a încuraja implicarea oamenilor şi polarizarea opiniilor astfel încât acestea să rămână cât mai mult timp pe platforme, creşterea valorii acestora pentru agenţii de publicitate. Cu cât petreci mai mult timp online, cu atât este mai probabil să fii expus la informaţii şi produse comerciale.

Manipularea percepţiilor, o bătălie europeană

Agenţia suedeză, se scrie pe site, funcţionează în timp de pace şi război, funcţionează pe termen lung şi preventiv prin instruire şi informare, exerciţii, desfăşurarea de cercetări şi colaborarea cu agenţii de stat şi alţi actori, chiar şi la nivel internaţional.
Pe scurt, mesajul este tare şi clar: fiţi atenţi când ne trezim să împărtăşim informaţii neverificate. Un raport recent al Carnegie Endowment for International Peace a constatat că dezinformarea cu privire la Covid rămâne ridicată în Suedia.
 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici