Preotul Vasile Răducă, prodecan al Facultăţii de Teologie, după afirmaţiile controversate legate de viol şi sarcină: Regret că vorbele au avut ecou nedorit

Preotul Vasile Răducă, cel care a lansat afirmaţii controversate şi discriminatorii despre sex, viol şi musulmani într-o emisiune, a revenit cu explicaţii şi a precizat că regretă că vorbele sale au avut ecou nedorit şi a invocat argumente ştiinţifice pentru a-şi susţine afirmaţiile.

3210 afişări
Imaginea articolului Preotul Vasile Răducă, prodecan al Facultăţii de Teologie, după afirmaţiile controversate legate de viol şi sarcină: Regret că vorbele au avut ecou nedorit

Sursa FOTO: Captură Youtube

„Constat cu regret faptul că vorbele mele, adresate în contextul unui dialog la radio, cu persoane care cereau îndrumare din punct de vedere creştin ortodox pentru situaţiile delicate de viaţă în care se aflau, au avut un ecou nedorit. Revin, aşadar cu explicaţii pe care le găsesc necesare pentru a clarifica problemele extrem de delicate care nu puteau fi ‚rezolvate’ la telefon şi la radio, din lipsă de timp, dar care au avut un răspuns cât se poate de valid din punct de vedere teologic”, spune prodecanul Facultăţii de Teologie în mesajul său.

Redăm, mai jos, mesajul preotului Vasile Răducă, prodecanul Facultăţii de Teologie:

„1. Din punctul de vedere al moralei creştine, relatiile sexuale sunt permise exclusiv în cadrul căsătoriei, altfel omul îşi poate duce viaţa şi fără să întreţină relaţii sexuale. Morala creştină nu este de acord cu utilizarea prezervativului. Cea mai bună metodă contraceptivă şi acceptată de Biserică este abstinenţa.

Orice act sexual are urmări mult mai profunde decât simpla jubilare sexuală individuală a ambelor sexe şi are o finalitate. Spre exemplu, în timpului ciclului menstrual organismul femeii produce o serie de estrogeni. Unii sunt folositori organismului. Alţii sunt şi cancerigeni. Excesul de estrogeni poate fi nociv organismului femeii.

Testosteronul din lichidul seminal masculin are menirea să neutralizeze efecul nociv al acestor estrogeni. De aici necesitatea unor relaţii sexuale normale, fireşti, fără bariere fizice, precum prezervativul. Bineînţeles că sunt şi cazuri speciale despre care nu am fost întrebat în emisiune. Din nefericire, în România ne moare femeia tânără, lovită de boli necuţătoare. De multe ori nu ştim etiologia acestor situaţii. Poate că necunoaşterea semnificaţiei profunde a actului sexual, aceea de fuziune în cadrul căsătoriei binecuvântate (De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa. Şi vor fi amândoi un trup; aşa că nu mai sunt doi, ci un trup. Mc., 10,7-8), este una din cauze.

Nu strică să vorbim despre ea persoanelor active din punct de vedere sexual şi să o cunoaştem. Recomand spre parcurgere persoanelor mai interesate de aspectele ştiinţifice, cel puţin următoarele volume: prof. Dr. Petrache Vârtej, Ioana Vîrtej, Cătalina Poiana, Ginecologie endocrinologica, Ed. All, 2003, Dr. John C. WILLKE, Barbara H. Willke, Abortion Questions and Answers Love Them Both, Hayes Publishing Co. Inc., 2003; dr. Larisa Ciochină, Constantin Iftime, O viziune asupra vietii, ed. Provita media.

2. Mi s-a adresat întrebarea dacă un copil conceput printr-un viol trebuie să fie avortat. In calitate de preot ortodox, eu am comunicat punctul de vedere al Bisercii care socoteşte că acest lucru nu trebuie făcut. Dacă minunea conceperii unui prunc s-a produs, acel prunc nu trebuie avortat, indiferent de condiţiile în care pruncul a fost conceput.

Se stie ca unirea celor două celule germinale nu se produce în momentul săvârşirii actului sexual, ci după mai multe ore. Din punct de vedere stiintific însă, eu nefiind medic ginecolog sau obstretician, dar prin prisma activităţii didactice fiind nevoit să parcurg literatura specializata ale cărei puncte de vedere le preiau, ştiu că cercetătorii în domeniul medical consideră că, în cele mai multe cazuri, violarea unei femei nu se soldează automat şi cu rămânerea gravidă a acesteia.

In cazul unui viol care ar presupune o eventuală stare de graviditate, în ciuda traumei suferite, victima are la dispoziţie câteva ore în care ar putea ajunge la un centru medical specializat, unde primeşte îngrijiri igienice speciale (sau poate face ea însăşi acest lucru), încât violul să nu se soldeze cu o sarcină. Aceste aspecte insă ţin şi de educaţia primită.

Punctul de vedere al specialiştilor, pe care acum regret că mi l-am însuşit şi l-am expus, este că, dacă o femeie rămâne însărcinată în urma unui viol, este vorba mai degrabă de un viol la care aceasta a fost constrânsă să consimtă din punct de vedere fiziologic. Personal, sunt împotriva oricărei forme de viol. Traumele prin care trec aceste femei sunt de neimaginat şi consider că, după trauma unui viol, poate că nu este recomandabil ca femeia să treacă printr-o nouă traumă, aceea a avortului.

Aceste victime merita rugăciunea şi empatia noastră, a tuturor în paralel cu luarea oricăror măsuri ca violatorii să fie descurajaţi, pedepsiţi şi ajutaţi să nu mai facă aşa ceva.

3. Nu am nimic cu căsătoriile inter-etnice şi inter-religioase. In calitate de teolog, am arătat un punct de vedere cu privire la antropologia islamică, comparativ cu cea creştină.Vă rog să citiţi cel puţin Şura a IV-a din Coran. Veţi vedea de câtă demnitate se bucură femeia în islam.

Nu acuz şi nu condamn punctul de vedere al islamului. Citiţi şi Evangheliile şi veţi vedea cum este văzută femeia de Hristos, respectiv, în creştinism. Pe doamna care m-a întrebat cu privire la respectiva căsătorie am îndemnat-o să privească la demnitatea pe care cele două religii o acordă femeii astfel ca, ulterior să îşi poată îndruma fiica în consecinţă.

Acestea fiind zise, sper ca punctul meu de vedere, in perfect acord cu dogma crestin-ortodoxa şi clarificat in aceste randuri să tempereze multe din aspectele generate de graba cu care, poate, am vorbit în contextul dialogului telefonic, la radio”, este mesajul prodecanului.

Declaraţiile despre viol făcute la un post de radio creştin-ortodox de prodecanul Facultăţii de Teologie

Rectorul Universităţii din Bucureşti, Mircea Dumitru, a cerut, marţi, demiterea prodecanului Facultăţii de Teologie, Vasile Răducă, cel care a făcut afirmaţii controversate şi discriminatorii despre sex, viol şi musulmani într-o emisiune la Radio Trinitas.

Reacţia Universităţii din Bucureşti vine după ce prodecanul Facultăţii de Teologie şi secretar al Comisiei de Bioetică a Patriarhiei Române a făcut afirmaţii discriminatorii despre sex, viol şi musulmani, într-o emisiune difuzată în 27 mai, la Radio Trinitas.

"Vă rog să reţineţi, sunt rarisime cazurile când violul se soldează cu graviditate. Când se soldează cu graviditate, sunt mai multe cauze: fie că este vorba de un viol la care ai consimţit şi care ţi-a plăcut să se repete, fie că te-ai găsit în imposibilitatea de a face de aşa manieră încât celulele germinale care sunt pe punctul de a se întâlni, să se şi întâlnească şi să fie fertilizat oul", este un răspuns dat de Vasile Răducă unei ascultătoare la postul de radio Trinitas, care aparţine Patriarhiei, potrivit paginademedia.ro.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici