"Bătaie" pe numele Lotus în F1

Disputa pentru folosirea numelui Lotus, purtat de echipa ce câştiga, în anii 60-70, 13 titluri mondiale în Formula 1, ia amploare după ce Renault F1 a anunţat, miercuri, că devine Lotus Renault în 2011, în urma unui parteneriat încheiat cu Lotus Group, companie deţinută de malaysienii de la Proton.

24 afișări
Imaginea articolului "Bătaie" pe numele Lotus în F1

"Bătaie" pe numele Lotus în F1 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Între 1958 şi 1994, Team Lotus a concurat în F1, câştigând şase titluri mondiale la piloţi şi şapte la constructori. Jim Clark, Graham Hill, Emerson Fittipladi, Mario Andretti, Nigel Mansel, Ayrton Senna şi Nelson Piquet sunt câţiva dintre piloţii celebri care s-au aflat la volanul monoposturilor Lotus.

Numele Lotus a revenit în Formula 1 în 2010, fiind folosit de echipa omului de afaceri malaysian Tony Fernandes, proprietarul companiei aeriene Air Asia. Legătura s-a făcut prin Proton, producătorul de automobile controlat de statul malaysian, care a fost implicat în team-ul lui Fernandes. În 1996, Proton a achiziţionat de la Bugatti 64 la sută din Lotus Group International Limited, proprietarul Lotus Cars, compania soră a Team Lotus (echipa de Formula 1), specializată în producţia de maşini sport.

După încheierea ultimei ediţii a CM de Formula 1, Proton a decis să se retragă din team-ul lui Fernandes şi a încheiat un acord de 100 de milioane de dolari cu Renault F1. Echipa este deţinută acum de Genii Capital, o societate de investiţii cu sediul în Luxemburg, după ce a achiziţionat la sfârşitul anului trecut 75 la sută din acţiuni de la producătorul de automobile Renault. Francezii vor renunţa şi la cele 25 la sută din acţiunile pe care le mai deţin, urmând să asigure în viitor numai motoarele monoposturilor şi consultanţă tehnică. În urma acordului, Renault F1 devine în 2011 Lotus Renault şi va folosi pe monoposturi culorile negru şi auriu, utilizate şi de maşina pilotată de Senna în anii '80.

În acelaşi timp, Tony Fernandes nu este dispus să renunţe la celebrul nume. El a anunţat în septembrie că a cumpărat dreptul de îl a folosi de la fratele campionului mondial de Formula 1 John Hunt, David Hunt, care a achziţionat în 1994 drepturile asupra folosirii numelui Team Lotus, entitate separată de Lotus Group. Mai mult, Fernandes a semnat un acord cu compania Renault pentru a cumpăra motoare în 2011 de la producătorul francez, astfel că la startul sezonului viitor ar putea apărea două echipe cu numele Lotus Renault şi cu aceleaşi culori, negru şi auriu.

Însă Proton susţine că este singura deţinătoare legală a mărcii Lotus, prin Lotus Group, şi că i-a cedat denumirea lui Fernandes în baza unei licenţe valabile numai în acest an. Conducătorii Proton au precizat, totodată, că Hunt nu are drepturi asupra mărcii, astfel că disputa asupra numelui Lotus se va termina în instanţă. Fernandes a dat deja în judecată compania Proton în legătură cu drepturile asupra numelui Lotus.

Ca reacţie la anunţul de miercuri, Tony Fernandes a afirmat pe Twitter: "Nu ne-am simţit niciodată mai siguri de viitorul nostru şi de Team Lotus. Pare că ei încearcă să ne fure ideea cu negru şi auriu". La rândul său, directorul tehnic Mike Gascoyne a comentat cu ironie, tot pe Twitter, comunicatul Lotus Renault: "Lotus este ca autobuzele, aştepţi cu anii şi apoi vin două deodată. Vă asigurăm că suntem Team Lotus şi aşa vom rămâne".

(Material realizat de Adrian Petculescu).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici