FOCUS: Prezentarea sezonului 2010 al Campionatului Mondial de Formula 1 - Echipe

În ultimul an şi jumătate, trei dintre cei mai importanţi constructori de automobile din lume, Honda, Toyota, BMW, au decis să pună capăt participării lor în Marele Circ, după ce criza economică a lovit puternic industria auto, astfel că FIA a fost nevoită să admită noi echipe în această competiţie.

21 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Prezentarea sezonului 2010 al Campionatului Mondial de Formula 1 - Echipe

FOCUS: Prezentarea sezonului 2010 al Campionatului Mondial de Formula 1 - Echipe (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Alăturându-se parţial acestei tendinţe, Renault şi-a restrâns activitatea în F1, vânzând o parte din echipă societăţii luxemburgheze Genii Capital.

La polul opus, Mercedes Benz a considerat că este un moment prielnic să-şi dezvolte participarea în Formula 1, trecând de la statutul de simplu furnizor de motoare la cel de constructor de monoposturi. Iar mişcările făcute de gigantul german în această direcţie au fost pe măsura renumelui şi puterii sale: Mercedes s-a aliat cu Aabar, un grup de investiţii din Abu Dhabi, şi a achiziţionat 75 la sută dintre acţiunile echipei Brawn GP, laureata sezonului 2009, atât la piloţi, cât şi la constructori.

Noul team a primit numele de Mercedes GP, iar monoposturile acestuia şi-au recăpătat imediat titulatura de "săgeţi argintii", sub care maşinile germanilor dominau cursele auto în anii '30 şi care fusese împrumutată, neoficial, partenerilor de la McLaren. Apoi, conducătorii concernului s-au gândit că este nevoie de un pilot valoros şi experimentat, care să dea strălucire imaginii echipei şi să ofere garanţia succesului, iar Michael Schumacher, cel mai titrat driver din istoria F1, s-a potrivit perfect acestui profil, deşi nu mai pilotase în Marele Circ din 2006. Alături de Schumacher a fost cooptat tot un german, Nico Rosberg, un tânăr cu evoluţii promiţătoare la precedenta sa echipă, Williams, iar oficialii companiei de la Stuttgart au clamat că au reuşit, astfel, să pună bazele naţionalei de Formula 1 a Germaniei.

În acelaşi timp, Mercedes a decis să rămână în acţionariatul echipei McLaren şi să ofere motoare acesteia, însă se va retrage, treptat, din parteneriat, concentrându-se pe propriul proiect.

Numele BMW continuă să apară în Formula 1 şi în 2010, deşi constructorul german şi-a anunţat retragerea din acest sport la sfârşitul sezonului trecut. După trei sezoane promiţătoare, BMW Sauber a avut un an dezastruos, ocupând locul 6 în clasamentul constructorilor, iar oficialii de la Munchen au considerat că Formula 1 nu mai reprezintă un mod de promovare, în condiţiile în care compania se va axa, în viitor, pe crearea de noi tehnologii şi proiecte pentru gestionarea durabilă şi favorabilă a mediului.

Iniţial, BMW a anunţat că va vinde echipa cu sediul la Hinwil (Elveţia) fondului de investiţii Qadbak, care reprezintă interesele unor oameni de afaceri din Europa şi Orientul Mijlociu. Însă se pare că aceştia ar fi urmărit numai să intre în posesia cotei de bani de la FIA care ar fi revenit echipei, astfel că tranzacţia a picat.

La sfârşitul lui noiembrie trecut, fondatorul echipei şi ultimul ei propriertar înainte de a fi cumpărată de BMW, în 2005, Petre Saber, i-a convins pe germani să-i înapoieze team-ul. Nu au fost publicate datele tranzacţiei, dar este posibil ca BMW să suporte neoficial o parte dintre cheltuielile echipei, care poartă în continuare numele producătorului de automobile. Cert este că monoposturile nu vor mai fi echipate cu motoare BMW, ci cu propulsoare Ferrari.

Confruntată cu acest val de retrageri din Formula 1, FIA a fost nevoită să deschidă larg porţile pentru a îmbogăţi grila, astfel că a acceptat înscrierea în competiţie a patru noi team-uri independente: USF1, Manor (redenumită ulterior Virgin), Campos Meta (acum Hispania Racing) şi Lotus.

Echipa americană USF1 se anunţa a fi cel mai ambiţios nou proiect din Marele Circ. USF1 a fost lansată oficial încă din februarie 2009 şi se baza, teoretic, pe un buget de aproape 50 de milioane de euro. Peter Windsor şi Ken Anderson, oamenii din spatele USF1, sperau că team-ul lor îşi va găsi în SUA atât fani, cât şi sponsori, iar Chad Hurley, unul dintre dintre fondatorii YouTube, a promis că va investi în această iniţiativă. Totul părea că merge ca pe roate, însă proiectul a sfârşit printr-un eşec, criza financiară şi erorile manageriale ale responsabililor echipei îndepărtând posibilii finanţatori. Astfel, Anderson a fost nevoit să anunţe abandonul participării USF1 în acest an în Marele Circ, solicitând FIA să-i ţină locul pe grilă pentru 2011.

Renunţarea USF1 a lăsat un loc liber în grupul de 13 echipe pe care FIA l-a stabilit pentru acest sezon, iar team-ul sârb Stefan GP, care a preluat o parte din infrastructura Toyota F1, după ce constructorul nipon s-a retras din Marele Circ, a sperat că va a fi admis în competiţie pe ultima sută de metri. FIA a decis însă că este prea târziu să mai accepte intrarea în F1 a Stefan GP, astfel că principala competiţie automobilistică va începe, la 14 martie, cu 12 echipe.

Cât priveşte celelate noi team-uri, acestea par să fi reuşit să depăşească toate problemele debutului şi sunt gata să-şi alinieze monoposturile la startul sezonului.

Lotus Racing este o echipă susţinută de guvernul Malaysiei, prin firma Proton, şi de alte câteva companii din această ţară, strânse într-un parteneriat. Numele Lotus este celebru în Formula 1. Între 1958 şi 1994, Team Lotus a concurat în F1, câştigând şase titluri mondiale la piloţi şi şapte la constructori. Legătura cu actuala Lotus Racing se face prin Proton, producătorul de automobile controlat de statul malaysian. În 1996, Proton a achiziţionat de la Bugatti 64 la sută din Lotus Group International Limited, proprietarul Lotus Cars, compania soră a Team Lotus, specializată în producţia de maşini sport.

Echipa are cartierul general la Hingham, în Marea Britanie, este condusă de omul de afaceri malaysian Tony Fernandes, deţinătorul operatorului de transport Air Asia, şi îl are ca director tehnic pe englezul Mike Gascoyne, fost la Jordan, Renault, Toyota şi Force India. Şasiul Lotus T127 este propulsat de un motor Cosworth, iar monoposturile vor fi pilotate în sezonul acesta de italianul Jarno Trulli şi de finlandezul Heikki Kovalainen.

Virgin Racing este, de asemenea, o debutantă în Formula 1. Iniţial, echipa s-a numit Manor Grand Prix, fiind fondată în 1990, de Jon Booth, fost pilot de monoposturi. Până acum, formaţia a concurat în Formula Renault şi Formula 3 Euroseries, avându-i în componenţă de-a lungul timpului, printre alţii, pe Kimi Raikkonen şi Lewis Hamilton, deveniţi ulterior campioni mondiali în Formula 1.

Numele a fost schimbat după ce team-ul britanic a ajuns la un acord de parteneriat cu grupul Virgin, deţinut de miliardarul Richard Branson, care a preluat 20 la sută din acţiunile echipei. În 2009, grupul Virgin a sponsorizat echipa Brawn GP, care a devenit campioană mondială la constructori şi care l-a avut în rândurile sale pe britanicul Jenson Button, câştigătorul competiţiei piloţilor. Branson s-a reorientat apoi către o echipă mai mică, considerând că aventura în F1 poate fi mai interesantă în acest mod.

Virgin Racing, al cărui sediu se află la Dinnington, Marea Britanie, va avea un buget sub 44 milioane de euro, unul dintre cele mai mici din Formula 1. Monopostul Virgin VR-01 este singurul din Formula 1 ce a fost proiectat folosindu-se numai un tunel aerodinamic virtual, iar concurenţa susţine că soluţia este insuficientă pentru a realiza o maşină performantă. Monoposturile, care vor beneficia de motoare Cosworth, vor fi pilotate de germanul Timo Glock şi de brazilianul Lucas Di Grassi.

John Booth va fi conducătorul principal al echipei, iar Nick Wirth, fost la Simtek şi Benetton, va îndeplini funcţia de director tehnic.

Şi Hispania Racing F1 Team a avut iniţial un alt nume, Campos Meta 1. Echipa spaniolă a fost înfiinţată de Adrian Campos, fost pilot şi ulterior manager al dublului campion mondial Fernando Alonso. Team-ul a primit, anul trecut, acordul de a evolua în CM de Formula 1, dar, confruntat cu probleme financiare majore, Adrian Campos a fost nevoit, luna trecută, să-i vândă echipa partenerului său, omul de afaceri Jose Ramon Carabante.

Acesta l-a numit în funcţia de manager general pe germanul de origine română Colin Kolles, fost oficial la Midland, Spyker şi Force India. Totodată, Carabante a decis să transfere echipei numele companiei sale, Grupo Hispania.

Şasiul este construit de Dallara, iar motoarele sunt furnizate tot de Cosworth. Piloţi vor fi brazilianul Brunno Senna şi indianul Karun Chandhok, iar team-ul va avea sediul la Murcia. Hispania este singura echipă care va lua startul în acest sezon fără să participe la testele organizate în pauza competiţională.

Cele 12 echipe care vor participa, începând de vineri, în sezonul 2010 al CM de Formula 1 sunt următoarele:

McLaren-Mercedes

Sediu: Woking, Marea Britanie;

Şasiu: M4-25;

Motor: Mercedes-Benz FO 108X;

1. Jenson Button (Marea Britanie, 30 de ani);

2. Lewis Hamilton (Marea Britanie, 25 de ani).

Mercedes GP

Sediu: Brackley, Marea Britanie;

Şasiu: MGP W01;

Motor: Mercedes-Benz FO 108X;

3. Michael Schumacher (Germania, 41 de ani);

4. Nico Rosberg (Germania, 24 de ani).

Red Bull

Sediu: Milton Keynes, Marea Britanie;

Şasiu: RB6;

Motor: Renault RS27-2010;

5. Sebastian Vettel (Germania, 22 de ani);

6. Mark Webber (Australia, 33 de ani).

Ferrari

Sediu: Maranello, Italia;

Şasiu: F10;

Motor: Ferrari 056;

7. Felipe Massa (Brazilia, 28 de ani);

8. Ferando Alonso (Spania, 28 de ani).

Williams

Sediu: Grove, Marea Britanie;

Şasiu: FW32;

Motor: Cosworth CA2010;

9. Rubens Barrichello (Brazilia, 37 de ani);

10. Nico Hulkenberg (Germania, 22 de ani).

Renault

Sediu: Enstone, Marea Britanie;

Şasiu: R30

Motor: Renault RS27-2010;

11. Robert Kubica (Polonia, 25 de ani):

12. Vitaly Petrov (Rusia, 25 de ani).

Force India

Sediu: Silverstone, Marea Britanie;

Şasiu: VJM 03;

Motor: Mercedes-Benz FO 108X;

14. Adrian Sutil (Germania, 27 de ani);

15. Vitantonio Liuzzi (Italia, 28 de ani).

Toro Rosso

Sediu: Faenza, Italia;

Şasiu: STR5;

Motor: Ferrari 056;

16. Sebastien Buemi (Elveţia, 21 de ani);

17. Jaime Alguersuari (Spania, 19 ani).

Lotus

Sediu: Norfolk, Marea Britanie;

Şasiu: T127;

Motor: Cosworth CA2010;

18. Jarno Trulli (Italia, 35 de ani);

19. Heikki Kovalainen (Finlanda, 28 de ani).

Hispania

Sediu: Murcia, Spania;

Şasiu: HRT;

Motor: Cosworth CA2010;

20. Karun Chandhok (India, 26 de ani);

21. Bruno Senna (Brazilia, 26 de ani).

BMW Sauber

Sediu: Hinwil, Elveţia;

Şasiu: C29;

Motor: Ferrari 056;

22. Pedro de la Rosa (Spania, 39 de ani):

23. Kamui Kobayashi (Japonia, 23 de ani).

Virgin

Sediu: Sheffield, Marea Britanie;

Şasiu: VR-01

Motor: Cosworth CA2010

24. Timo Glock (Germania, 27 de ani):

25. Lucas di Grassi (Brazilia, 25 de ani).

(Material realizat de Adrian Petculescu, adi.petculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici