Sebastian Vettel, campionul ce nu poate fi oprit

Cu trei titluri mondiale câştigate la rând, germanul Sebastian Vettel a intrat definitiv în galeria marilor sportivi care au concurat în istoria de 63 de ani a Formulei 1, pilotul echipei Red Bull alăturându-se unor nume ca Ayrton Senna, Michael Schumacher, Alain Prost sau Juan Manuel Fangio.

240 afișări
Imaginea articolului Sebastian Vettel, campionul ce nu poate fi oprit

Sebastian Vettel (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Vettel s-a născut la 3 iulie 1987, la Heppenheim, în Germania, nu departe de circuitul de la Hockenheim, şi la început a practicat kartingul, ca mai toţi piloţii din Formula 1. După ce şi-a făcut, între 1995 şi 2002, ucenicia în această disciplină, Vettel a trecut, în 2003, în Formula BMW şi din 2005 în Formula 3.

Primul contact cu un monopost de Formula 1 l-a avut în 2005, la vârsta de 18 ani, când a efectuat o serie de teste pentru BMW Sauber. În 2006, germanul a concurat tot în Formula 3, iar în a doua parte a sezonului a fost desemnat pilot de rezervă la BMW.

Debutul oficial al lui Vettel s-a produs în 2007, când l-a înlocuit la Marele Premiu al SUA pe Robert Kubica, accidentat în cursa precedentă, defăşurată în Canada. Germanul a ocupat locul 7 în calificări şi 8 la finalul Grand Prix-ului de la Indianapolis, reuşind la vârsta de 19 ani şi 349 de zile să devină cel mai tânăr pilot care obţine un punct în Formula 1.

La sfârşitul lunii iulie 2007, Vettel a primit un contract de pilot titular la Toro Rosso, a doua echipă a producătorului de băuturi energizante Red Bull. După câteva curse în care s-a zbătut în coada plutonului, şansa părea să-i surâdă la Marele Premiu al Japoniei. Însă în momentul în care se afla pe locul trei în urma lui Mark Webber, pe o pistă udă pe care se rula în spatele Safety Car-ului, Vettel a comis o eroare şi l-a lovit pe pilotul australian, accident ce a dus la abandonul amândurora.

Vettel s-a ales cu o penalizare de cinci locuri pe grilă la următoarea cursă şi cu o înjurătură în direct la TV din partea lui Webber, care îşi văzuse ruinate şansele de a câştiga în premieră un Grand Prix.

Uşor-uşor, Vettel a început să-şi confirme calităţile. În următoarea cursă, cea din China, germanul a plecat de pe locul 17 al grilei de start şi a terminat al patrulea, stabilind cea mai bună performanţă a sa şi a echipei Torro Rosso de până atunci.

Apoi, în 2008, Vettel a obţinut prima victorie, la Marele Premiu al Italiei. Deşi s-a desfăşurat pe ploaie, cursa de la Monza a arătat un tânăr driver cu un stil de pilotaj perfect adaptat condiţiilor de pe circuit. Vettel a fost cel mai rapid în calificări, apoi dominant pe parcursul cursei şi victoria sa nu a fost una de pus la îndoială.

Performanţele înregistrate la Toro Rosso i-au oferit germanului promovarea la echipa mare a Red Bull. Aici s-a reîntâlnit cu Webber şi au reuşit în 2009 cel mai bun an din istoria team-ului. Cele patru victorii obţinute de-a lungul sezonului l-au propulsat în poziţia de vicecampion mondial, destul de aproape de învingătorul Jenson Button.

Vetel a devenit campion mondial în premieră, în 2010, după cinci succese de etapă şi alte cinci prezenţe pe podium în 19 Mari Premii. Mulţi au considerat norocos triumful tânărului german obţinut în ultima cursă a sezonului, în care a plecat cu şansa a treia la câştigarea titlului.

Fernando Alonso şi Ferrari au fost creditaţi atunci că au oferit pe tavă rivalilor de la Red Bull izbânda în una dintre cele mai echilibrate ediţii ale Campionatului Mondial de Formula 1, iar echipa patronată de magnatul austriac Dietrich Mateschitz a fost acuzată că a făcut tot ce i-a stat în putinţă pentru a-l favoriza pe Vettel în dauna coechipierului său Mark Webber.

În 2011, Sebastian Vettel a închis gura contestatorilor săi, trecând de la o evoluţie oscilantă, presărată cu greşeli copilăreşti, la una încântătore prin precizie şi rapiditate în pilotaj. Benefiicind şi de un monopost de excepţie pe lângă talent, germanul a dominat sezonul de o manieră ce nu lasă loc de îndoieli: nouă victorii în 15 etape, 12 pole-position, patru locuri doi, două locuri trei şi o singură cursă în afara podiumului - locul patru chiar în faţa propriilor suporteri, la Nürburgring.

Astfel, al doilea tilu mondial a venit firesc şi odată cu el maturizarea şi consacrarea unui mare campion. Germanii l-au alintat "Micul Kaiser", făcând aluzie la idolul lui, septuplul campion mondial Michael Schumacher.

Sezonul 2012 a început dezamăgitor pentru Vettel. În 13 etape, germanul a obţinut o victorie şi doar alte trei prezenţe pe podium, două locuri secunde şi un loc 3. Titlul părea că se îndepărta de el pe măsură ce etapele se scurgeau, apropiindu-se totodată de Fernando Alonso, care a condus în clasament şi cu un avans de 42 de puncte în faţa rivalului său.

La finalul lunii iulie, după 11 curse din 20, Alonso pleca în vacanţa de vară cu 164 de puncte acumulate, în timp ce Vettel avea 122 de puncte. La 9 septembrie, după ultima etapă europeană, a 13-a a sezonului, pilotul Ferrari mai păstra 39 de puncte avans faţă de german. Însă tot avantajul spaniolului s-a evaporat în următoarele 4 curse, în care Vettel a câştigat la Singapore, în Japonia, în Coreea de Sud şi în India, strângând 100 de puncte într-o lună şi preluând conducerea în clasamentul piloţilor.

Duminică, la ultima etapă a sezonului, Vettel a luat startul cu un avantaj de 13 puncte, o cifră ce pare să-i fi purtat noroc. După o cursă dramatică, în care a fost la un pas să fie scos din competiţie încă din primul tur, Vettel a reuşit să ocupe în final locul 6, în timp ce Alonso nu a putut să urce mai mult de locul 2, insuficient pentru a-l deposeda pe germanul de la Red Bull de tilul mondial.

Sebastian Vettel a devenit, astfel, cel mai tânăr triplu campion mondial, la 25 de ani, 4 luni şi 22 de zile, depăşind performanţa care îi aparţinea lui Ayrton Senna (31 de ani). La această vârstă, Vettel are deja un palmares impresionant de recorduri. Cel mai tânăr pilot care obţine un pole-position, cel mai tânăr pilot care câştigă o cursă, cel mai tânăr pilot care devine campion mondial şi cel mai tânăr pilot care devine dublu campion mondial sunt doar cele mai importante dintre recordurile germanului după numai şase sezone petrecute în Marele Circ.

În cei şase ani în care a concurat în F1, Vettel a luat startul de 101 ori, a obţinut 26 de victorii şi de 36 de ori a plecat de pe prima poziţia grilei de start.

Din 2008 până în prezent, Sebastian Vettel şi Red Bull au scris istorie în Formula 1, crescând an de an şi ajungând să domine Marele Circ, în faţa unor echipe de tradiţie, cum ar fi Ferrari şi McLaren. Deşi multe zvonuri îl dădeau pe Vettel plecat de la Red Bull, povestea lor de succes va continua şi în 2013. 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici