O nouă metodă de detectare a osteoporozei, inventată de cercetătorii de la NASA

O nouă metodă de detectare a osteoporozei, în stadii timpurii ale maladiei, a fost inventată de cercetătorii de la NASA. În zilele noastre, osteoporoza poate trece neobservată vreme îndelungată şi poate fi diagnosticată doar cu ajutorul radiografiilor, după ce s-a produs deja o slăbire a structurii osoase ce a dus la apariţia unei fracturi.

Imaginea articolului O nouă metodă de detectare a osteoporozei, inventată de cercetătorii de la NASA

O nouă metodă de detectare a osteoporozei, inventată de cercetătorii de la NASA (Imagine: Thomas Dan/Mediafax Foto)

Noul test - conceput de savanţii de la NASA pentru astronauţi, întrucât şi ei pot suferi pierderi ale masei osoase din cauza microgravitaţiei de la bordul vehiculelor spaţiale - constă în detectarea urmelor de calciu în urină, informează bbc.co.uk.

Studiul savanţilor americani a fost publicat în revista PNAS.

Tehnica dezvoltată de savanţii de la NASA în colaborare cu cercetătorii de la Arizona State University are la bază analiza izotopilor de calciu - atomi ai elementului chimic Calciu - derivaţi din masa osoasă, care au fiecare un număr specific de neutroni.

Echilibrul dintre aceşti izotopi diferiţi sau abundenţa lor se schimbă atunci când osul este distrus sau resudat şi indică astfel apariţia unor modificări în stadii timpurii ale densităţii osoase.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 12 voluntari sănătoşi care au acceptat să rămână la pat timp de 30 de zile. Şederea prelungită la pat cauzează diminuarea masei osoase.

Noua metodă a fost capabilă să detecteze diminuarea masei osoase după doar o săptămână de odihnă la pat - cu mult timp înainte ca modificarea densităţii osoase să poată fi detectată cu tehnicile medicale convenţionale de radiografiere.

În plus, spre deosebire de alte teste biochimice create pentru a detecta scăderea masei osoase cu ajutorul unor markeri sangvini ce indică o fluctuaţie considerabilă a măduvei osoase, noua metodă oferă o cuantificare directă a pierderii nete de masă osoasă.

Metoda, realizată sub coordonarea cercetătoarei Ariel Anbar, ar putea fi utilă şi pentru a monitoriza evoluţia altor boli care afectează oasele, precum cancerul.