Prima planetă retrogradă, descoperită de astronomii britanici

Prima planetă care gravitează pe orbită într-o direcţie opusă mişcării de rotaţie a stelei ei a fost descoperită de astronomii britanici, potrivit informaţiilor dintr-un studiu publicat în Astrophysical Journal, informează bbc.co.uk.

Imaginea articolului Prima planetă retrogradă, descoperită de astronomii britanici

Prima planetă retrogradă, descoperită de astronomii britanici - reprezentare grafică (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Planetele se formează din acelaşi nor gazos care dă naştere şi stelei în jurul cărora gravitează, iar oamenii de ştiinţă consideră că mişcarea lor de rotaţie ar trebui să aibă aceeaşi direcţie cu cea a stelei lor.

Specialiştii sunt de părere că această planetă a fost împinsă pe o orbită "retrogradă" fie de o altă planetă, fie de o stea care a trecut la mică distanţă de ea.

Coel Hellier, de la Universitatea Keele din Staffordshire, Marea Britanie, este de părere că planetele cu orbite retrograde reprezintă cazuri foarte rare.

Cercetătorii au identificat deja direcţia de rotaţie a altor 16 exoplanete - planete din afara sistemului nostru solar. Acesta este singurul caz cunoscut de specialişti al unei planete cu orbită retrogradă. Toate celelalte exoplanete gravitează în aceeaşi direcţie în care se învârt şi stelele lor.

Noul obiect cosmic, numit WASP-17b, este cea de-a 17 exoplanetă descoperită de Wide Area Search for Planets (WASP), un consorţiu al universităţilor britanice.

Această planetă gazoasă este de două ori mai mare decât Jupiter, însă are jumătate din masa acestuia. WASP-17b a fost descoperită folosind o reţea de telescoape care monitorizează sute de mii de stele.