Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, la studiul PISA 2025 participă 10.362 de elevi de 15 ani din 321 de unități de învățământ, din mediul urban și rural, selectați aleator, printr-o procedură standardizată, unică la nivel internațional. Dintre aceștia, 1.477 de elevi (din 66 de unități de învățământ) învață în limba maghiară. Alături de aceștia, la studiu participă 2.015 profesori dintre care 1.430 care predau Științe (Fizică, Chimie, Biologie și Geografie), din cele 321 de școli și 585 de profesori care predau Limba Engleză, din școlile participante. la care se adaugă părinții celor 10.362 de elevi participanți.
Sesiunile de evaluare destinate elevilor vor dura aproximativ 4 ore, dintre care 15 minute pentru introducerea generală, 120 – 130 de minute sunt alocate administrării testului cognitiv, organizat în 2 sesiuni a câte 60 – 65 de minute fiecare, cu o pauză scurtă între acestea, o pauză de 15 minute și 45 – 50 de minute pentru completarea chestionarului elevului (elevii își exprimă opiniile despre activități desfășurate la școală și în afara școlii, precum și despre unele aspecte ale calității vieții lor) și a chestionarului TIC.
Toate instrumentele de evaluare se aplică în format digital, cu excepția chestionarului administrat părinților care va fi aplicat în format hârtie.
Ministerul anunță că datele colectate – răspunsurile elevilor la testele cognitive și la chestionare, precum și cele ale profesorilor vizați – sunt încărcate direct în platforma studiului PISA 2025. Răspunsurile părinților la chestionare sunt încărcate de către personalul Centrului Național, într-o bază de date dedicată, furnizată de Consorțiul PISA 2025.
Ministerul anunță că, pentru prima oară în România, în cadrul PISA 2025 se evaluează și competențele elevilor la limba engleză în cadrul studiului Foreign Language Assessment (FLA), la care participă 2.149 de elevi. Tot pentru prima oară în România se administrează o serie de chestionare suplimentare: Chestionarul profesorului de științe, Chestionarul profesorului de limba engleză și Chestionarul părintelui.
„Prin participarea României la studiul PISA 2025, inclusiv la opțiunile internaționale, se urmăreşte atât obținerea unei imagini detaliate cu privire la nivelul unor achiziții fundamentale ale elevilor în materie de competențe, cât și creşterea capacității autorităților de decizie din România de a adopta și implementa politici educaționale bazate pe dovezi. Rezultatele obținute de către elevii români stau la baza proiectării unor intervenții adecvate, având în vedere că acestea se referă nu numai la nivelul achizițiilor elevilor, ci și la contextele învățării. Participarea la studiul PISA 2025 contribuie la corelarea învățământului românesc cu evoluțiile sistemelor de educație performante la nivel international”, se arată în comunicatul Ministerului Educației.
PISA (Programme for International Student Assessment) reprezintă Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor, inițiat de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică). Studiul PISA evaluează din trei în trei ani capacitatea tinerilor de 15 ani de a rezolva probleme și de a identifica soluții pentru situații similare celor din viața reală, în cadrul a trei domenii: lectură, matematică şi știinţe.
Ministerul Educației precizează că, în perioada 12 mai – 9 iunie 2025, Institutul de Științe ale Educației, în calitate de Centru Național, administrează Faza principală a studiului PISA 2025.