The Sun on Sunday - pariul unui săptămânal duminical lansat de Murdoch în plină criză

Rupert Murdoch a făcut un pariu foarte îndrăzneţ şi o dublă promisiune - respectarea eticii jurnalistice şi un preţ fără concurenţă -, lansând, duminică, săptămânalul The Sun on Sunday, ce înlocuieşte News of The World, închis în urma scandalului interceptărilor ilegale de convorbiri telefonice.

102 afișări
Imaginea articolului The Sun on Sunday - pariul unui săptămânal duminical lansat de Murdoch în plină criză

The Sun on Sunday - pariul unui săptămânal duminical lansat de Murdoch în plină criză (Imagine: Mediafax foto/AFP)

Potrivit AFP, The Sun on Sunday este prezentat ca ediţia de ziua a şaptea a cotidianului The Sun, cel mai bine vândut tabloid britanic, cu un tiraj de 2,5 milioane de exemplare.

Primul editorial anunţă triumfal "un nou răsărit" (un joc de cuvinte, aluzie la titlul săptămânalului), pentru suma modică de 50 de penny (60 de eurocenţi). Dar mai presus de toate, publicaţia se vrea a fi "de încredere, respectând deotologia şi decenţa" în căutarea materialelor exclusive, dar şi amuzantă.

Primul număr al The Sun on Sunday oferă tradiţionala "defilare" a starletelor şi sportivilor celebri, precum David Beckham. Totodată, moderatoarea de televiziune Amanda Holden povesteşte, "în exclusivitate mondială", într-un material ce se întinde pe cinci pagini, modul în care a scăpat după ce a fost pe punctul de a muri dând naştere copilului său.

Fotbalul, sportul rege, acaparează 28 de pagini.

Printre cronicarii care vor scrie regulat pentru publicaţie se numără arhiepiscopul de York, John Sentamu, şi maestrul bucătar Heston Blumenthal.

Există şi rubrica "Fata de la pagina 3", însă imaginile sunt mai reţinute, într-o fotografie aceasta acoperindu-şi sânii cu mâinile, iar în alta, purtând un sutien. Explicaţia? Noul săptămânal vrea să cucerească şi piaţa femeilor şi a familiilor, urmând să fie mai puţin incendiar ca "defunctul" News of the World (NOTW), care, cu o medie de 2,7 milioane de exemplare pe ediţie, era considerat, de 168 de ani, drept o tradiţie de duminică, la fel ca friptura de vită servită de englezi la prânz.

Magnatul american de origine australiană Rupert Murdoch, în vârstă de 80 de ani, a sacrificat NOTW în iulie anul trecut, în speranţa că va dezamorsa o criză dezastruoasă pentru grupul său de media, News Corp.

News Corporation şi News International, filiala sa britanică, sunt în mijlocul unui scandal privind interceptări telefonice ilegale, care a început în Marea Britanie, dar se pare că are ramificaţii şi în Statele Unite ale Americii. Potrivit poliţiei britanice, publicaţia News of the World ar fi interceptat convorbirile a circa 4.000 de oameni, între care familiile unor adolescenţi asasinaţi. Aceste dezvăluiri au ridicat întreaga clasă politică din Marea Britanie împotriva lui Rupert Murdoch. Închiderea NOTW nu a pus capăt scandalului interceptărilor telefonice ilegale.

Cazul interceptărilor, care datează de la începutul anilor 2000, a fost deja marcat de arestarea mai multor jurnalişti, reţinerea unui corespondent la Casa Regală şi a unui detectiv privat, şi de mai multe demisii, între care cea a lui Andy Coulson, directorul de comunicare al lui David Cameron, care a fost editor la NOTW. Poliţia britanică a operat mai multe arestări, printre acestea numărându-se Coulson, dar şi Rebekah Brooks, fosta directoare a News International - divizia britanică a News Corp. - şi fost redactor-şef al NOTW, însă cei mai mulţi au fost eliberaţi pe cauţiune.

Se ştie că telefoanele a sute, chiar mii de personalităţi - membri ai familiei regale, politicieni, vedete de cinema şi sportive - au fost ascultate de jurnalişti.

De altfel, Murdoch a plătit deja despăgubiri de milioane de lire sterline unor persoane care l-au acuzat de încălcarea vieţii private, pentru a evita nişte procese mult mai costisitoare.

Însă scandalul s-a propagat la The Sun, 10 jurnalişti fiind audiaţi recent pentru fapte de corupţie.

BBC se întreabă dacă "reţinerea" manifestată de noul săptămânal nu este expresia grabei cu care magnatul a lansat publicaţia, în speranţa de a calma angajaţii şi acţionarii neliniştiţi de turnura pe care au luat-o evenimentele în ultima vreme.

Indiferent de motive, specialiştii în domeniu au aceeaşi părere în ceea ce priveşte amploarea acestei provocări.

Aproape jumătate din cititorii NOTW a trecut la concurenţă, iar alţii preferă internetul. Şi dacă criza economică a lovit dur industria media, abandonată de cititori şi de publicitari, aceasta afectează mai ales publicaţiile de duminică britanice, ale căror titraje au scăzut cu aproximativ 50% în ultimii zece ani.

Conducerea The Sun on Sunday, cu un tiraj de 3 milioane de exemplare, ar fi fericită dacă ar vinde măcar două treimi. "Mai ales la un preţ atât de mic. Este un debut în trombă şi un eveniment popular", spune Claire Enders, specialist în media.

Dincolo de curiozitatea publicului, se va vedea mai devreme sau mai târziu cine rezistă războiului preţurilor. The Sunday Mirror s-a aliniat imediat, scăzând preţul la 50 de penny.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici