România a absorbit 786 milioane euro prin programul POR. Echivalentul a 40% sunt fonduri supuse unor corecţii financiare

România a absorbit 786 milioane euro prin Programul Operaţional Regional (POR), gestionat de Ministerul Dezvoltării, dar echivalentul a aproape 40% din această sumă reprezintă fonduri supuse unor corecţii financiare, interne sau din partea Comisiei Europene.

172 afișări
Imaginea articolului România a absorbit 786 milioane euro prin programul POR. Echivalentul a 40% sunt fonduri supuse unor corecţii financiare

Prin POR s-au absorbit 786 mil.euro; echivalentul a 40% sunt fonduri supuse unor corecţii financiare (Imagine: Shutterstock)

România a absorbit 786 milioane euro prin Programul Operaţional Regional (POR), gestionat de Ministerul Dezvoltării, dar echivalentul a aproape 40% din această sumă reprezintă fonduri supuse unor corecţii financiare, interne sau din partea Comisiei Europene.

Marcel Boloş, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), a anunţat marţi că Autoritatea de Management pentru POR gestionează 3.290 de proiecte, programul are un grad de contractare de 98%, iar din punctul de vedere al absorbţiei are cea mai ridicată rată dintre toate programele de finanţare cu bani europeni, de peste 21%, echivalentul a 786 milioane euro.

În România, gradul mediu de absorbţie este de circa 9%, a arătat Boloş, într-o conferinţă de prezentare a raportului anual de implementare a POR, la care au luat parte reprezentanţii mai multor instituţii implicate în derularea programului, dar şi beneficiari.

Programul Operaţional Regional beneficiază în intervalul 2007-2013 de o alocare financiară de 4,4 miliarde euro, din care fondurile europene reprezintă 3,7 miliarde euro, iar restul sunt contribuţie naţională, de la bugetul de stat şi cele locale.

MDRT a anunţat la finele lunii octombrie că programul va fi presuspendat pe cinci din cele şase axe, iar timp de maxim două luni vor fi blocate decontări în relaţia cu Comisia Europeană de circa 200 milioane euro. Măsura a fost adoptată de Comisia Europeană ca urmare a unei misiuni de audit derulate la nivelul POR în perioada februarie-mai 2012, când au fost verificate achiziţiile publice desfăşurate de beneficiari în 2011.

Corecţiile forfetare aplicate de Comisie nu sunt pierdute de România dacă sunt folosite pentru operaţiuni noi, a precizat Cătălin Surdeanu, director general adjunct al Autorităţii de management pentru POR, care a nominalizat în acest sens lansarea unei scheme privind reabilitarea termică a blocurilor de locuinţe.

În afară de măsura anunţată de Comisie, la nivelul programului au fost aplicate corecţii financiare de peste 100 milioane euro în relaţia cu beneficiarii, decise în urma unor verificări interne, a spus secretarul de stat. El a precizat că verificările în zona achiziţiilor publice au fost impuse de Comisia Europeană, pentru consolidarea sistemului de management şi control, însă mare parte dintre acestea sunt rezultatul unor interpretări eronate ale legislaţiei.

"Multe dintre corecţiile financiare, respectiv 70%, sunt rezultatul interpretărilor de legislaţie. Eu am spus şi Ministerului de Finanţe, şi Comisiei, că este o mare diferenţă între o corecţie financiară aplicată pentru o interpretare greşită (...) şi una dată cuiva care intenţionat a pus condiţii restrictive. Nu este firesc ca aceste corecţii care apar din cauza interpretării legislaţiei să fie suportate de la buget. Comisia Europeană nu este interesată de sentinţa dată în România de instanţa de judecată", a spus Boloş.

Aplicarea acestor corecţii a fost criticată de unii reprezentanţi din partea autorităţilor locale, prezenţi la eveniment, care s-au plâns şi de faptul că ANRMAP nu respectă termenele de răspuns la solicitările legate de caietele de sarcini.

Secretarul de stat a răspuns că ANRMAP a fost impusă în sistemul de management al POR la solicitarea CE şi nu funcţionează în subordinea MDRT, ci a premierului, dar că va solicita instituţiei respectarea termenelor asumate.

"Este ca un bumerang. Neaplicarea corecţiilor financiare care rezultă din această interpretare de acte normative poate duce la rata de eroare (...) care contează pentru nota pe care o primim pe auditul de sistem. (...) Această rată de eroare, dacă este peste 2%, primim nota 3, care duce la suspendarea programului. Suntem într-un cerc vicios. Nu vreau să o luaţi ca o scuză şi nici ca o justificare de ce aplicăm corecţii financiare. Deocamdată, probabil mai trebuie să facem aceste eforturi pentru schimbarea de mentalitate a celor care controlează achiziţiile publice, ca să trecem de la sancţionarea celor care cu adevărat urmăresc prin condiţiile impuse să aranjeze licitaţiile", a adăugat secretarul de stat.

După aplicarea corecţiilor şi contestarea lor în instanţă, banii sunt acoperiţi fie de la bugetul local (beneficiari), fie de stat, în funcţie de soluţia dată de justiţie. Fiind raportate la CE ca nereguli, sumele nu mai pot fi rambursate din fonduri europene.

În afară de corecţiile financiare şi activităţile de control, reprezentanţii beneficiarilor au mai reclamat şi lipsa unor documentaţii standardizate pentru depunerea acestor proiecte şi durata lungă a procedurilor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici