AFP: Coletele-capcană de la bordul unor avioane cargo arată lacunele transportului aerian de mărfuri

Prezenţa la bordul unor avioane cargo a unor colete-capcană, care ar fi putut exploda şi care au fost expediate din Yemen către Statele Unite, arată lacunele măsurilor de securitate din transporturile aeriene de marfă, deşi operaţiunea atribuită reţelei al-Qaida a fost dejucată, comentează AFP.

160 afișări
Imaginea articolului AFP: Coletele-capcană de la bordul unor avioane cargo arată lacunele transportului aerian de mărfuri

AFP: Coletele-capcană de la bordul unor avioane cargo arată lacunele transportului aerian de mărfuri (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Este pentru prima dată când o grupare teroristă utilizează o companie americană de transport aerian pentru a transporta un colet ce conţine explozibile şi un sistem de detonare", a notat Jean-Charles Brisard, un specialist francez în terorism.

"Al-Qaida în Peninsula Arabă (AQPA) este gruparea teroristă cea mai inovatoare în materie tehnologică şi în materie de propagandă", a subliniat el, citând exemplul tânărului nigerian Umar Farouk Abdulmutallab, autorul atentatului eşuat din 2009 împotriva unui avion al companiei Northwest Airlines, în care a utilizat acelaşi explozibil (pentrită) precum cel găsit în coletele-capcană şi pe care îl ascunsese în lenjeria intimă.

Gruparea este de asemenea suspectată că a lucrat la implanturi mamare cu explozibil.

Utilizarea transportului aerian de mărfuri aduce o nouă provocare. "Transportul de mărfuri a fost întotdeauna considerat călcâiul lui Ahile pentru transportul aerian", a apreciat Chris Yates, expert al revistei specializate Jane's Aviation, citat de presa britanică. "Este foarte dificil să examinezi în profunzime containere mari, ţinând cont de tehnologiile utilizate", a adăugat el.

"Succesul acestor companii (de transport de mărfuri) impune limite capacităţii lor de supraveghere, deoarece au un trafic de sute de milioane de colete pe zi", a declarat Mustafa Alani, directorul institutului Gulf Research Center din Dubai.

Pentrita (PETN) plasată în cartuşul de imprimantă, în coletul descoperit la Dubai, este un produs extrem de dificil de detectat, a precizat el.

"Coletul a fost inspectat în Yemen de compania FedEx, care posedă, ca şi UPS, propriul sistem de detectare, apoi a fost verificat din nou pe aeroportul din Sanaa. Deci nu a fost nici vina companiei, nici a autorităţilor aeroportului", apreciază acesta.

Conform autorităţilor britanice, celălalt dispozitiv exploziv, descoperit pe aeroportul englez East Midlands, care venea din Yemen via Koln (Germania), era de asemenea operaţional. Nici un detaliu nu a fost dat privind explozibilul şi detonatorul utilizate.

Ministrul britanic de Interne, Theresa May, a recunoscut sâmbătă că dispozitivul ar fi putut exploda oriunde. "Nu credem că autorii atacului puteau şti unde se afla dispozitivul în momentul exploziei planificate", a adăugat ministrul.

"Există o ameninţare imensă şi continuă a terorismului", a apreciat fostul ministru britanic de Interne John Reid, sâmbătă, făcând apel la menţinerea vigilenţei în aeroporturi. Patronul British Airways, Martin Broughton, ceruse săptămâna trecută reducerea măsurilor de securitate pentru călători.

"Fie că este un test, o repetiţie în vederea unui atentat, sau că pachetul era menit să explodeze la bord sau la destinaţie, în Statele Unite, se poate specula pe această temă, dar nu trebuie să speculăm asupra naturii teribile a ameninţării", a subliniat fostul ministru.

"Acest atac este prin natura sa bizar, este foarte dificil de interpretat", a notat un fost membru al comitetului de urgenţă britanic, colonelul Richard Kemp, la BBC: "Acest lucru arată o slăbiciune a securităţii aeriene (...), dar arată de asemenea, din punctul meu de vedere, o slăbiciune a al-Qaida - este încă un complot care a eşuat".

"Nu este genul de atentat spectaculos pe care al-Qaida vrea să îl comită. Şi acest lucru arată că au intenţia, dar în acest moment le lipseşte capacitatea".

Maniera incoerentă în care avioanele cargo sunt inspectate în lume ar fi putut costa vieţi, dacă cele două colete-capcană ar fi ajuns la destinaţie, a apreciat la rândul său un expert american.

"Nici o ţară nu organizează o inspecţie a containerelor încărcate în cargouri atât de riguroasă ca în cazul pasagerilor şi al bagajelor lor", a explicat Daniel Kaufmann, expert la Brookings institution, un centru de reflexie din Washington.

"Containerele reprezintă un risc pentru pasageri, deoarece pot să îşi înceapă călătoria într-un avion cargo şi să o continue într-un avion de pasageri". Riscuri există "şi pentru oamenii care primesc elementele conţinute în container, personalul aeroportului sau piloţii".

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici