Oamenii de ştiinţă spun că aproape trei sferturi dintre feliile de lămâie din băuturile comandate în restaurante sunt contaminate cu bacterii, unele prezentând urme de E. Coli sau candida.

Imaginea articolului Băuturile cu lămâie, cocktail de bacterii? Aproape trei sferturi dintre lămâile din restaurante sunt contaminate

Apa plată cu lămâie, cocktail de bacterii? Aproape trei sferturi dintre lămâile din restaurante sunt contaminate (Imagine: Publimedia)

Un studiu realizat pentru Journal of Environmental Health, care a inclus 76 de lămâi din 21 de restaurante, arată că 70% dintre acestea prezintă un număr periculos de bacterii. Mostrele au fost colectate imediat după ce băuturile, apă ori sucuri, au fost aduse la masă, înainte ca persoanele care au comandat să poată bea sau atinge paharele.

Deşi originea bacteriilor nu a fost determinată de cercetători, aceştia speculează că feliile de lămâie au fost contaminate fie de angajaţi, fie de carnea crudă, relatează Huffington Post. "Chiar dacă lămâile au unele proprietăţi antibacteriene, acest studiu doveşte că o multitudine de microorganisme pot să supravieţuiască în coaja şi pulpa lămâilor", spun autorii raportului.

Philip Tierno, profesor de microbiologie şi patologie la Centrul Medical NYU Langone, a realizat zeci de astfel de studii, între care unul, comandat de televiziunea ABC, a demonstrat că jumătate dintre lămâi erau contaminate cu materii fecale. "Angajaţii nu folosesc mănuşi şi nu spală fructele, în cel mai bun caz le clătesc", spune Tierno. "Majoritatea sunt contaminate din cauza faptului că cei care le taie, fie că sunt barmani sau bucătari, fac şi alte activităţi, spre exemplu, iau banii clienţilor sau spală pahare", adaugă el. Toate specimenele colectate, de la diferite restaurante şi instituţii, prezentau bacterii specifice intestinelor, tractului respirator sau pielii. Unele dintre ele aveau urme de E. coli sau candida

În ciuda imaginii neplăcute pe care o generează astfel de informaţii, oamenii de ştiinţă spun că nu trebuie să ne îngrijorăm prea tare din acest motiv. "E foarte puţin probabil să ne îmbolnăvim din cauza unei felii de lămâie, deşi nu e imposibil. Să nu uităm că avem un sistem imunitar care e, de cele mai multe ori, foarte bun", spune Philip Tierno. El linişteşte germofobii, amintind că a obţinut rezultate similare testând sticlele de ketchup, solniţele, meniurile şi mesele. "Microbii sunt peste tot", spune el. "Nu poţi să scapi neatins."