Negocierile dintre SUA şi Ucraina privind livrarea de avioane F-16 şi sisteme Patriot continuă, dar în discreţie maximă

Ucraina a încetat să mai ceară în public arme de înaltă tehnologie. Dar tot le doreşte şi le cere mai discret.

6004 afișări
Imaginea articolului Negocierile dintre SUA şi Ucraina privind livrarea de avioane F-16 şi sisteme Patriot continuă, dar în discreţie maximă

Sursa - U.S. Department of Defense

Ucraina încă vrea avioane F-16

"Ucraina are nevoie acum de F-16", a spus Ministerul Apărării ucrainean de Ziua Aviaţiei Ucrainei.

Armata ucraineană şi-a reînnoit solicitările către aliaţi pentru donarea de avioane de luptă avansate, punând accent special pe F-16 Fighting Falcon, avion de fabricaţie americană, transmite The Jerusalem News

„În ultimele 184 de zile, piloţii Forţelor Aeriene Ucrainene au luptat împotriva unui inamic superior din punct de vedere numeric şi tehnologic”, se arată într-un videoclip postat de Ministerul Ucrainean al Apărării, care a fost setat pe melodia lui Kenny Loggins „Danger Zone”. " din filmul american al pilotului de luptă Top Gun .

"Este timpul să le oferim armelor noastre de top ucrainene instrumentele pentru a termina treaba. Ucraina are nevoie de F-16 acum".

A afirmat că avioanele de vânătoare erau necesare nu doar de dragul Ucrainei, ci şi pentru a apăra „lumea liberă”. 

 

Din septembrie, Ucraina a încetat să mai ceară în mod public arme americane de înaltă performanţă, cum ar fi sistemele de apărare antiaeriană Patriot, avioanele de luptă F-16 şi dronele Gray Eagle.

 

Dar negocierile continuă într-un cadru mai discret, transmite Politico.

Nu a fost înţelept ca preşedintele Volodymyr Zelenskyy să ceară public guvernelor occidentale arme de înaltă tehnologie pentru ţara sapentru a respinge invadatorii ruşi , scrie publicaţia, mai ales după ce oficialii ruşi au tot ameninţat din primăvară că vor considera armele de înaltă precizie drept ţinte legitime chiar în timpul livrării. 

Dar în ultimele săptămâni a avut loc o schimbare, de la solicitarea cu voce tare pentru apărare aeriană şi avioane de luptă... la negocieri discrete.

Campania de atenuare a tonului a fost condusă de consilierii lui Zelenskyy la Kiev şi de interlocutorii cheie de la Washington, împreună cu sfaturi prietenoase din partea administraţiei Biden însăşi, care a încurajat Kievul să se concentreze mai intens asupra a ceea ce are nevoie în acest moment pentru a respinge forţele ruseşti din estul şi sudul Ucrainei.

Timp de luni de zile după invazia pe scară largă a Rusiei de la sfârşitul lunii februarie, liderii ucraineni au cerut sisteme Patriot şi alte tehnologii de vârf, plasându-le în fruntea listelor de dorinţe trimise la Washington şi în presă.

 

Discuţiile privind obţinerea în cele din urmă a unor Patriots, F-16 şi Gray Eagles la un moment dat pe parcurs continuă totuşi la un nivel scăzut, potrivit a trei surse din industrie şi a unor persoane care sunt în contact cu guvernul de la Kiev.

 

Preocupările nu se referă doar la faptul că sistemele de înaltă tehnologie ar fi provocatoare pentru Moscova, ci şi la faptul că întreţinerea complexă şi sprijinul pentru aceste sisteme ar pune la încercare Ucraina în mijlocul războiului. În cazul sistemelor de rachete Patriot, relativa lor raritate face ca aprovizionarea Ucrainei să fie o provocare. Unităţile Patriot ale armatei americane sunt unele dintre cele mai solicitate unităţi de aliaţii pro-americani din Europa, Orientul Mijlociu şi Pacific. 

Pe măsură ce tot mai multe ţări din Europa de Est renunţă la avioanele ruseşti din epoca sovietică, acestea aşteaptă ca SUA să înceapă să vândă sau să finanţeze aeronave F-16 pentru propria lor apărare. Deja, livrarea a 14 exemplare F-16 către Slovacia a fost amânată cu un an, până în 2024,  din cauza unor probleme legate de lanţul de aprovizionare, iar Taiwanul rămâne pe lista de priorităţi pentru avioanele şi piesele lor de schimb.

Unele dintre aceste aeronave sunt programate pentru pensionare de către Forţele Aeriene ale SUA. 

"Vor ajunge probabil după ce acest conflict se va încheia", a declarat un membru al Congresului care are cunoştinţă despre discuţii.

Airforcemag transmite că România este un model pentru antrenarea piloţilor ucraineni să zboare cu F-16

România, membră NATO, oferă un studiu de caz despre cum ar putea funcţiona aeronavele F-16 în Europa de Est. Forţele sale aeriene încheie o tranziţie de la aeronavele MiG-21 din epoca sovietică la aeronavele high-tech F-16 construite în SUA.

Comandamentul pentru educaţie şi antrenament aerian al Forţelor Aeriene SUA are chiar şi un curs pentru piloţii naţiunilor partenere şi aliate care ar putea fi adaptat pentru Ucraina.

La Baza Gărzii Naţionale Aeriene Morris, Arizona, piloţi din Europa de Est din Polonia, România, Bulgaria şi Slovacia au urmat cursul de calificare iniţială de şase luni (avansat) de mai bine de două decenii. De fapt, tinerii piloţi români de astăzi nu au pilotat niciodată MiG-uri, care sunt eliminate treptat din Forţele Aeriene ale României, deoarece încearcă să-şi extindă flota de F-16 şi eventual să cumpere aeronave F-35.

Pilotul Forţelor Aeriene Române, căpitanul Alexandru Beraczko, în vârstă de 28 de ani, este unul dintre cei doi români aflaţi acum în pregătire de bază de zbor de luptă în Arizona. El a participat anterior la programele forţelor aeriene ale SUA.

„Am fost antrenat în mentalitatea de a pilota MiG-21 înainte”, a spus Beraczko despre antrenamentul său românesc. De asemenea, este familiarizat cu MiG-29. 

„Tranziţia la F-16 de la MiG-29 — este o structură mult diferită”, a spus Beraczko pentru Air Force Magazine prin telefon. 

„Chiar şi noi ne zbatem în acest moment şi am început să obţinem F-16  acum şapte sau opt ani, şi încă nu suntem acolo”, a spus Beraczko. „Suntem atât de aproape; dorim să fim acolo ca personal, ca întreţinere, chiar ca forţă.”

 

Ce este F-16?

F-16, numit şi Fighting Falcon, este un avion de vânătoare cu reacţie monomotor, cu un singur loc, construit de General Dynamics Corporation (în prezent parte a Lockheed Martin Corporation) pentru Statele Unite şi multe alte ţări.

F-16 a fost proiectat în 1972 pentru lupte aeriene, fiind uşor şi rentabil. Modelele actuale sunt, de asemenea, capabile să facă faţă tuturor condiţiilor meteorologice şi sunt eficiente şi pentru atacuri la sol.

Forţele aeriene americane au primit prima livrare în 1978.
F-16 are o lungime de 15 metri şi o anvergură a aripilor de 9,45 metri.

Este propulsat de un singur motor turbofan Pratt & Whitney sau General Electric, care, cu postcombustie, poate genera o forţă de împingere cuprinsă între 102 şi 130 de kilonewtoni, accelerând aeronava la o viteză de peste două ori mai mare decât viteza sunetului.

Armamentul include un tun rotativ de 20 mm, precum şi accesorii sub aripi şi fuselaj pentru o mare varietate de bombe şi rachete.

Cu o încărcătură tipică de luptă, F-16 cântăreşte aproximativ 10.000 kg, ceea ce reprezintă mai puţin de jumătate din greutatea generaţiei anterioare de F-4 Phantom II.

Fuselajul avionului F-16 se evazează la joncţiunea cu aripile din aliaj de aluminiu, ceea ce conferă aeronavei o portanţă şi o stabilitate mai mare la unghiuri de atac abrupte.

Un sistem computerizat de stabilizare "fly-by-wire" emite comenzi continue către suprafeţele de control din coadă şi aripi, iar un sistem de instrumente "heads-up-display" proiectează datele de zbor şi de luptă pe un ecran transparent în faţa pilotului.

În plus, un sistem extrem de sofisticat de ochire a bombelor, care utilizează un telemetru cu laser şi o procesare digitală de mare viteză a datelor, permite lansarea de bombe obişnuite cu precizie de la altitudini mici.

Astfel de inovaţii structurale şi electronice au făcut din F-16 o aeronavă extrem de capabilă şi versatilă. 

Rachetele Patriot 

În ceea ce priveşte cererea de rachete Patriot, SUA au fost de acord să finanţeze vânzarea sistemului naţional avansat de rachete sol-aer, sau NASAMS, pentru Ucraina. Oficialii avertizează că, în cel mai bun caz, capacitatea Ucrainei de a se antrena şi de a pune în funcţiune ambele sisteme în acelaşi timp ar fi limitată.

"NASAMS şi Patriot sunt sisteme diferite şi se antrenează aceleaşi forţe de apărare aeriană, aşa că nu pot face prea multe", a declarat funcţionarul, care, la fel ca şi alte persoane din acest articol, a vorbit sub protecţia anonimatului pentru a discuta. "Cred că vom ajunge acolo".

Pentagonul a acordat recent un contract de 182 de milioane de dolari companiei Raytheon Technologies, folosind fonduri ale Iniţiativei de asistenţă pentru securitatea Ucrainei, inclusiv pentru NASAMS. Primele două sisteme vor fi livrate în următoarele două luni, a declarat vineri Pentagonul.

Blitzul ucrainean pentru a cuceri Harkov şi pentru a împinge trupele ruseşti din mii de kilometri pătraţi de teritoriu ucrainean în această lună a jucat în favoarea punctelor forte ale Ucrainei în luarea rapidă a deciziilor pe teren şi utilizarea eficientă a artileriei şi a muniţiilor de precizie, ghidate în parte de informaţii americane în timp util, expunând în acelaşi timp slăbiciunile ruseşti în materie de conducere şi logistică, care au fost evidente în atacul Kremlinului spre Kiev din februarie.

În timp ce progresele ucrainene au fost uimitoare, războiul nu pare să fie aproape de a se încheia. Kievul şi Kremlinul nu s-au angajat încă în discuţii pentru a pune capăt conflictului, în timp ce Ucraina pare hotărâtă să îşi exercite avantajele nou descoperite. Între timp, Vladimir Putin nu a dat niciun semn de renunţare la dorinţa de a schimba guvernul Ucrainei.

În timp ce lupta cu artileria şi blindatele continuă în est şi sud, rachetele balistice ruseşti continuă să vizeze infrastructura civilă din Ucraina, subliniind necesitatea unor sisteme de apărare antiaeriană mai moderne decât cele câteva S-300 de fabricaţie rusească pe care Ucraina le operează în prezent.

Pentru a ajunge acolo în cele din urmă, oficialii americani continuă să discute dacă să trimită rachete Patriot în Ucraina ca parte a unei strategii pe termen lung, au declarat persoanele respective. Discuţiile privind trimiterea sau nu a sistemului se află în stadii incipiente la Departamentul Apărării, iar o decizie finală va aparţine preşedintelui Joe Biden. Dar faptul că oficialii vorbesc despre o astfel de mutare reprezintă o schimbare majoră faţă de primăvara acestui an, când oficialii americani au respins ideea.

Dacă planul avansează, este probabil ca SUA să semneze un contract cu Raytheon pentru a construi sisteme suplimentare pentru Kiev, mai degrabă decât să transfere exemplarele de rachete Patriot relativ rare din inventarul american.

Sistemul Patriot ar reprezenta un spor semnificativ de capacitate pentru ucraineni.

Patriot este un sistem sofisticat, cu misiuni multiple, conceput pentru a doborî avioane cu aripă fixă, rachete balistice sau de croazieră. În afară de Statele Unite, 17 ţări operează acest sistem, inclusiv România şi Polonia.

Este o armă defensivă care i-ar face pe piloţii ruşi să se "gândească de două ori" înainte de a ataca forţele ucrainene, a declarat Tom Karako, cercetător senior la Centrul pentru Studii Strategice şi Internaţionale.

"Pentru ca acesta să fie folosit, trebuie să ai o rachetă rusă sau un avion rusesc care  a intrat în raza de acţiune", a spus Karako.

În comparaţie cu mijloacele de apărare antiaeriană şi antirachetă existente ale Ucrainei, Patriot este un sistem mult mai nou, cu rază de acţiune mai lungă, care ar oferi Kievului o nouă capacitate critică împotriva atacurilor ruseşti, a spus Karako. În aprilie, Slovacia a trimis Ucrainei un vechi sistem sovietic de apărare antirachetă S-300. Sistemul NASAMS trimis de SUA poate doborî rachete cu rază scurtă şi medie de acţiune.

Dacă SUA decide să meargă pe calea achiziţiei, ucrainenii nu se vor aştepta să primească Patriot decât peste câţiva ani, un calendar similar cu cel al armelor pe care administraţia Biden l-a anunţat în august ca parte a unui pachet de 3 miliarde de dolari care finanţează direct contracte cu industria americană de apărare.

De asemenea, se vorbeşte de luni de zile despre furnizarea dronei MQ-1C Gray Eagle.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici