Ministrul francez al Culturii, către GOOGLE: Ameninţările nu sunt o metodă corectă de a discuta

Ministrul francez al Culturii, Aurélie Filippetti, a declarat, referitor la faptul că GOOGLE a transmis că nu va mai indexa site-urile de presă din Franţa dacă i se va impune o taxă dorită de publisherii francezi, că proferarea de ameninţări nu reprezintă o metodă corectă de a discuta.

7688 afişări
Imaginea articolului Ministrul francez al Culturii, către GOOGLE: Ameninţările nu sunt o metodă corectă de a discuta

Ministrul francez al Culturii, către Google: Ameninţările nu sunt o metodă corectă de a discuta

Publisherii din Franţa au cerut, în luna septembrie, Guvernului să elaboreze un proiect de lege prin care motoarele de căutare, precum GOOGLE, să le plătească o taxă "pe drepturi de autor" pentru folosirea indirectă a conţinutului de pe site-urile de presă franceze.

Potrivit Le Monde, compania americană de internet Google ameninţă, într-o adresă transmisă Guvernului francez, că nu va mai indexa site-urile de presă din Franţa, dacă va fi obligată să plătească această taxă dorită de publisherii francezi şi cu care este de acord şi ministrul Culturii din Franţa, Aurélie Filippetti.

Compania Google "nu poate accepta" ca instaurarea unui astfel de drept să-i afecteze existenţa şi "se va vedea pusă în situaţia de a nu mai indexa site-urile franceze", a scris grupul într-o adresă transmisă, în octombrie, la cabinetele mai multor ministere din Franţa.

O astfel de taxă impusă Google ar însemna ca motorul de căutare să plătească o anumită sumă pentru fiecare lecturare a unui articol către care sunt direcţionaţi internauţii.

Google spune că, direcţionând internauţii, furnizează patru miliarde de click-uri pe lună paginilor de internet deţinute de publisheri francezi.

Din punctul de vedere al Google, o asemenea lege ar duce însă la limitarea accesului la informaţii, pentru că motorul de căutare va reduce numărul site-urile franceze indexate.

Ministrul Culturii din Franţa, Aurélie Filippetti, susţine acest tip de taxă, supranumită şi "taxa Google", care ar putea fi aplicată motoarelor de căutare.

La Guvern, politicienii şi-au exprimat uimirea că adresa transmisă de Google - în realitate o notă adresată prin e-mail cabinetului ministrului delegat pentru Serviciile Numerice, Fleur Pellerin - a fost făcută publică în aceeaşi zi în care Pellerin a mers în Germania pentru a-şi întâlni omologul, unul dintre iniţiatorii variantei germane a "legii Google".

"Faptul că suntem de părere că o lege precum cea dezbătută în Franţa şi Germania ar provoca daune internetului nu este un secret. O spunem de trei ani", a scris responsabilul pentru afaceri publice europene al Google pe site-ul companiei. Acesta şi-a arătat uimirea că doar o parte din nota transmisă de Google Guvernului francez, publicată şi pe blogul european al companiei americane, a fost făcută publică în presă joi. În restul notei, Google explică faptul că doreşte "să continue parteneriatul" cu presa franceză şi reia o serie de argumente clasice, mai ales numărul mare de vizitatori aduşi de motorul de căutare şi de Google site-urilor de presă franceze. "Să ceri Google o taxă pe motiv că motorul său de căutare direcţionează cititorii către site-urile de presă este acelaşi lucru cu a cere unui taximetrist care conduce un client la un restaurant să plătească o taxă proprietarului localului", mai scrie în adresă Google.

Miercuri, ministrul francez al Culturii, Aurélie Filippetti, a cerut în faţa comisiei pentru afaceri culturale din cadrul Adunării naţionale să instituie un "drept vecin", care să taxeze motoarele de căutare şi agregatoarele care preiau conţinuturi media.

Joi, intervievată de Le Monde, Filippetti a calificat drept "metodă surprinzătoare" textul redactat de Google, pe care cabinetul său nu l-a primit. "Tonul acestei note mă surprinde. Să proferezi ameninţări nu este o metodă corectă de a discuta cu un guvern democrat", a spus aceasta.

După anunţul făcut de Google, Fleur Pellerin a declarat că a stabilit o întâlnire cu reprezentanţii Google vineri după-amiază, pentru a discuta despre proiectul de impunere a acestei taxe în favoarea publisherilor.

În ceea ce îi priveşte pe publisheri, Marc Feuillée, director general al Le Figaro şi preşedinte al Sindicatului presei cotidiene naţionale (SPQN), deplânge aceste "gesticulări".

"Ne-am întâlnit cu o delegaţie a Google pe 2 octombrie şi în niciun moment nu s-a pus problema unor ameninţări cu renunţarea la indexarea (site-urilor de presă franceză, n.r.). Aceste ameninţări sunt surprinzătoare, de vreme ce suntem într-o etapă a discuţiilor", a spus Feuillée, care a recunoscut că, dacă Google va renunţa să mai indexeze site-urile media franceze, acest lucru ar putea conduce la închiderea lor. "Ne-am vedea obligaţi să deschidem acţiuni în instanţă contra Google", a mai spus acesta.

În iulie 2011, compania americană a eliminat timp de trei zile de pe motorul său de căutare mai multe titluri din presa belgiană. După introducerea Google Actualités în Belgia, publisherii belgieni au cerut motorului de căutare o taxă pe drepturi de autor. Google, care a pierdut o lungă bătălie judiciară purtată cu publisherii belgieni, a blocat temporar indexarea pentru trei publicaţii, afirmând că aceasta a fost singura modalitate de a putea evita plata unei importante sume cerute ca taxă de justiţia belgiană. Cele trei publicaţii şi Google au ajuns în cele din urmă la un acord în ceea ce priveşte modalităţile tehnice care să permită site-urilor să rămână indexate de către motorul de căutare.

Google, proprietarul celui mai popular motor de căutare pe internet, are sediul central în Silicon Valley şi birouri în America de Nord, America de Sud, Europa şi Asia.

Compania Google deţine şi cel mai popular site de conţinut video din lume, YouTube.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici