Tudor Giurgiu: Mi-aş fi dorit să prezint filmul despre procurorul Panait în Teleorman. Am vrut să profit de alegeri

Tudor Giurgiu, care a prezentat, luni, varianta de lucru a filmului despre procurorul Cristian Panait, a declarat că şi-ar fi dorit să realizeze o caravană cu această peliculă "în Teleorman, în Olt" şi că a dorit să profite de "vremurile pe care le trăim, sunt alegeri" pentru a face proiecţiile.

925 afișări
Imaginea articolului Tudor Giurgiu: Mi-aş fi dorit să prezint filmul despre procurorul Panait în Teleorman. Am vrut să profit de alegeri

Tudor Giurgiu (Imagine: Ana Poenariu/ Mediafax Foto)

Filmul despre procurorul Cristian Panait "De ce eu?", în regia lui Tudor Giurgiu, va fi prezentat într-o versiune de lucru în cadrul unor proiecţii speciale, programate la Iaşi, Timişoara şi Cluj-Napoca, de marţi până joi. De asemenea, proiecţii speciale ale filmului au avut loc luni seară, la Cinema Union şi la Muzeul Naţional al Ţăranului Român - Noul Cinematograf al Regizorului Român (NCRR) din Bucureşti.

"De obicei, nu se arată filmul înainte ca el să fie gata, dar am vrut să profit de faptul că trăim vremurile pe care le trăim, sunt alegeri, am vrut să fac câteva proiecţii chiar cu filmul în versiunea aceasta de laborator, vă rog să acceptaţi ideea că nu este gata, dar, pentru mine, era important să aflu feedback-ul vostru", a spus regizorul înaintea proiecţiei de la Cinema Union.

În filmul lui Tudor Giurgiu numele personajelor au fost schimbate, astfel că procurorul Cristian Panait a primit numele de Cristian Panduru. La proiecţia filmului în varianta de laborator au participat actorii Mihai Constantin, care interpretează rolul şefului direct al procurorului Panduru, Andreea Vasile, care o interpretează pe iubita lui Cristian Panduru, Emilian Oprea, actorul care joacă rolul principal, şi Liviu Pintileasa, în rolul colegului de birou al procurorului.

Întrebat de ce a folosit nume fictive, Tudor Giurgiu a precizat că, la început, scenariul a avut numele reale, iar apoi, în afara informaţiilor oferite de procurorul Alexandru Lele din Oradea (anchetat în 2002 de Cristian Panait, n.r.) şi a unui puzzle foarte complicat care trebuia realizat în jurul personalităţii lui Cristian Panait, a reuşit să afle "destul de puţine".

"Nu am avut nicio presiune politică, nicio apăsare că trebuie să o las eu mai moale, dar mi-am dat seama, spre exemplu, sunt ultimele şapte-opt zile din viaţa lui Panait, nu am reuşit, cu două săptămâni înainte de filmare m-am întâlnit cu o fostă iubită a lui, dar care era mai veche, am încercat să pun cap la cap, ea a fost sunată de Panait cu două săptămâni înainte să i se întâmple toată povestea, de asta am şi folosit scena cu telefonul din final, dar mi-am dat seama că eu şi nimeni nu ştie ce s-a întâmplat cu omul ăsta şi asta a fost şi cel mai greu în scenariu, provocarea majoră să facem un film despre ce se întâmplă cu un om normal, sănătos, integru, deştept, cel mai bun, cel mai admirat, ce se poate întâmpla cu un om de genul aceasta să ajungi să faci ce ai făcut şi cât de mult te pot strivi cei din jur, sistemul", a spus Tudor Giurgiu.

"A fost o încercare de a vedea cum se întâmplă dezintegrarea unui om. Nu aveam facts-urile (lucrurile, n.r.), cum au americanii, tot ce spuneţi de la Watergate (...), eu am citit dosarul lui de la Parchet, dar dosarul este o expertiză destul de ridicolă de unde îl scoteau nebun şi era o expertiză psihiatrică făcută postmortem, dar, moral vorbind, eu nu puteam să fac un film cu nume reale în care eu să inventez lucruri despre care habar n-aveam dacă s-au întâmplat aşa sau nu", a mai spus regizorul.

Întrebat de ce nu apare la finalul filmului şi numele ministrului Justiţiei care a desfiinţat Serviciul Independent pentru Protecţie şi Anticorupţie (SIPA) - în persoana Monicăi Macovei - Tudor Giurgiu a precizat că pelicula va fi văzută şi de mulţi oameni din afară. "Pentru ei, deja este atât de confuz cu atâtea nume şi am încercat cât am putut, pentru cei de afară, Năstase, pentru mine era important să scriu (la finalul lungmetrajului, n.r.) ce am scris de Năstase, de Rodica Stănoiu", a spus regizorul, care a spus totuşi că ia în considerare să facă nişte completări în acest sens.

Întrebat care este numele procurorului care a realizat ancheta în cazul morţii lui Panait, regizorul a precizat că nu şi-l aminteşte. Spunându-i-se din sală că este interesant că el a putut vedea dosarul lui Panait, pe când un jurnalist se chinuie de un an şi jumătate să obţină numele procurorului şi nu i se dă acces la dosar, Giurgiu a precizat că, "în mod legal, nu poţi avea acces la dosar".

"Erau patru tomuri, le-am văzut, nu vreau să spun când, cum şi în ce circumstanţe, dar era interesant. M-a ajutat mult să pun nişte piese lipsă în puzzle şi dosarul a fost bun la asta", a completat Giurgiu.

Întrebat, pe de altă parte, de ce tocmai el a realizat acest film despre cazul procurorului Panait, Tudor Giurgiu a spus că regizorii sunt fiinţe egoiste. "Vrem să facem filme despre noi, eu am vrut să fac un film despre mine undeva prin anul 2007-2008, după ce am plecat din TVR, şi am vrut să fac un film despre ce s-a întâmplat cu mine, transformările mele, mutaţiile, sistemul, politica, nici nu am încercat să scriem scenariul, pentru că era totul neinteresant şi despre TVR nu se poate face un film foarte... . M-am tot gândit şi aveam subiectul ăsta undeva într-o mapă. (...) M-a preocupat, m-a fascinat, m-a emoţionat, m-a întristat şi declicul a fost că a fost un şir de coincidenţe care cumva, eu nefiind un tip foarte mistic, m-am gândit că e important să fac filmul ăsta pentru că sunt coincidenţe destul de ciudate între personajul Panait şi umila mea persoană", a mai spus Giurgiu.

De asemenea, spunându-i-se din public că problema sistemului judiciar o reprezentau politicienii, regizorul peliculei a declarat: "Cred că aveţi dreptate parţial, cred că politicienii aveau un rol important, dar cred că sistemul în sine era putred, vin acum de la o altă vizionare, unde cineva spunea că anumite lucruri nu s-au schimbat în România, între 2002 şi 2014, dar cel puţin, astăzi, în România, unui procuror nu i se mai poate întâmpla ce i s-a întâmplat lui Panait şi aici este şi o hibă a sistemului, nu e doar politicul implicat, ci sistemul de justiţie, juridic, aparatul, modul în care se lucra avea probleme", a spus Giurgiu.

Întrebat de ce a ales ca aceste proiecţii să aibă loc înainte de turul al doilea al alegerilor, Giurgiu a spus că a vrut să lanseze filmul la sfârşitul lunii octombrie şi, nefiind gata, a vrut să fie consecvent acestui gând "de a face totuşi nişte proiecţii". "Nu cred că putem schimba, mi-aş fi dorit să putem face o caravană cu filmul în Teleorman, în Olt, acolo cred că trebuia mers, nu avem forţa, nu putem face lucrul acesta, or s-a întâmplat că este acum, trebuia să fie săptămâna trecută sau acum două săptămâni, nu era filmul gata, dar nu momentul acesta că este înainte de turul al doilea", a mai spus regizorul.

Totodată, în privinţa spaţiilor mici alese pentru proiecţia filmului, Giurgiu a precizat că, pelicula nefiind gata, el a fost interesat de "feedback-ul din partea publicului". "Nu este în momentul acesta un film cu care să faci vizionări la scară foarte mare. Ştiu că este un film despre care s-a scris, pe care lumea vrea să-l vadă, dar asta e", a mai spus Giurgiu.

Întrebat dacă el crede că filmul lui poate schimba rezultatul alegerilor prezidenţiale, Tudor Giurgiu a răspuns negativ. "Cred că, din păcate, suntem tributari unei ţări şi aţi văzut harta Oltului, nu cred", a mai spus regizorului.

Despre personajul colegului de birou al lui Cristian Panait, întrebat dacă era vorba de Victor Ponta, Giurgiu a spus că "acesta preia date din personajul Victor Ponta". "Ponta a plecat din procuratură în 2001, deci cu un an înaintea tragediei lui Panait. Mie mi s-a părut interesant să existe un personaj, coleg cu el de birou, lucru care era adevărat, el (Panait, n.r.) împărţea la un moment dat biroul cu alţi doi colegi, (...) mi s-a părut important să împartă biroul cu un personaj care acceptă un compromis, acceptă să plece pentru nişte avantaje, pentru un job care este de altă natură", a explicat Giurgiu.

Pe de altă parte, Giurgiu a precizat că nu a discutat cu Victor Ponta, că nu ştie "detaliile numirii lui la Corpul de Control al primului ministru, la 28 de ani", dar i s-a părut interesant să existe un contrast între un personaj care "are principii, care are rigoare, şi un alt personaj care vrea să caţere, să ajungă undeva departe".

Întrebat dacă nu ar trebui reabilitată imaginea lui Cristian Panait, în contextul în care procurorul Alexandru Lele a fost găsit nevinovat, Giurgiu a spus că filmul pe care l-a realizat "se vrea un omagiu". "Reabilitat nu cred că poate fi decât dacă un ministru al Justiţiei normal, într-o ţară normală, ar decide o reangajare şi rediscutare a acestui caz", a spus regizorul.

Despre cea de-a doua variantă în cazul morţii lui Cristian Panait, cea a uciderii acestuia, temă nealeasă de Tudor Giurgiu în filmul său, regizorul a spus că nu crede în teoria aceasta. "Ştiu bine de tot, am stat de vorbă cu mătuşa lui, ştiu cum s-a întâmplat povestea aceasta, este mult mai dură decât am arătat în film. (...) A fost o scenă cumplită. O persoană din presă a scris nişte aberaţii anul trecut şi toată lumea... . Nu e nici Ponta, nu este nimeni care să fi fost, am filmat mai multe finaluri, (...) am optat pentru finalul acesta, mi se pare mai bun, mai potrivit pentru acest film", a completat acesta.

Prezent în sală, Alexandru Lele a fost aplaudat de public, unul dintre spectatori spunând că ar vrea să îl aplaude pentru "câte a pătimit". "Unul dintre cele complicate momente din facerea filmului a fost găsirea unui actor care să joace. (...) A fost cel mai greu rol de distribuit", a spus Giurgiu.

Despre partea creativă a filmului, Giurgiu a precizat că cineastul Lucian Pintilie a citit scenariul lungmetrajului. "A fost un moment când lucram la scenariu când acest personaj era cel bun, cel integru, cel frumos, cel minunat, cel incoruptibil, i-am dat regizorului Lucian Pintilie să citească şi mi-a spus «Dragul meu, mi-a plăcut, m-a emoţionat, dar cine vrea să vadă filme despre personaje care nu au defecte, nu au slăbiciuni, nu vrem să vedem filme despre oameni perfecţi, sunt plicticoase», (...) S-a întâmplat ca în acea perioadă să mă întâlnesc cu o fată care l-a cunoscut pe Panait şi cumva întâlnirea aia a determinat nişte modificări în scenariu", a spus Giurgiu.

Tudor Giurgiu a anunţat pe 5 noiembrie, pe blogul său, că va organiza, între 10 şi 13 noiembrie, proiecţii speciale ale filmului "De ce eu?" (work-in-progress), în Bucureşti, Iaşi, Timişoara şi Cluj. "Sunt curios cum vi se va pare, ce vă place sau ce nu v-a convins. Să discutăm după film despre România anului 2002, despre ce trăim azi şi ce va fi de-acum încolo. Despre sacrificii şi speranţă", a scris la momentul respectiv Tudor Giurgiu.

În anunţul său, Tudor Giurgiu a precizat că nu va da interviuri presei şi susţinea că nu îşi doreşte mediatizare. "Vrem doar să ne întâlnim cu o seamă de oameni şi să discutăm liber despre film", a afirmat regizorul.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici