Proceduri neclare şi întârzierea rambursărilor, principale nemulţumiri legate de fondurile europene

Procedurile neclare, birocraţia excesivă, prefinanţarea prea mică sau întârzierea mare a rambursărilor constituie principale cauze pentru absorbţia redusă a fondurilor europene, dar şi nemulţumiri ale beneficiarilor, a declarat, marţi, Oana Preda de la Centrul de Resurse pentru participare publică.

31 afișări
Imaginea articolului Proceduri neclare şi întârzierea rambursărilor, principale nemulţumiri legate de fondurile europene

Proceduri neclare şi întârzierea rambursărilor, principale nemulţumiri legate de fondurile europene (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Oana Preda a explicat că rolul Centrului de Resurse pentru participare publică este de a colecta sesizări de la aplicanţi, privind accesarea fondurilor europene, iar principalele nemulţumiri ale acestora se referă la fluxul financiar din cadrul proiectelor, la prefinanţarea prea mică sau la întârzierile mari înregistrate în cazul rambursărilor.

"De asemenea, multe sesizări au venit din zona comunicării şi asta pentru că multe proceduri erau neclare iar aplicanţii nu ştiau cum să le interpreteze", a mai spus directorul executiv de la Centrul de Resurse pentru participare publică.

Printre nemulţumiri se numără şi birocraţia excesivă dar şi volumul mare de hârtie sau de timp care se pierde pentru respectarea unor proceduri, de multe ori considerate în plus.

În acest context, directorul Autorităţii de Management a Programului operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU), Cristina Zevedei, a explicat că la unele proceduri, chiar dacă sunt considerate inutile de către aplicanţi, nu se poate renunţa din cauza faptului că ele sunt impuse de către autoritatea de audit sau de către Ministerul de Finanţe.

"Oricât aş vrea să renunţ la anumite proceduri, reglementările pe care le avem de la autoritatea de audit şi de la Ministerul de Finanţe ne obligă să fim riguroşi", a spus Cristina Zevedei.

Preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Ovidiu Nicolescu, a atras atenţia că pentru o mai bună absorbţie a fondurilor europene, AMPOSDRU ar trebui să continue realocarea sumelor pe axe în funcţie de necesităţile economiei româneşti şi să-şi completeze structura organizatorică, având în vedere că în prezent doar 70 la sută din posturi sunt ocupate.

"Această completare este absolut necesară pentru că vorbim de un domeniu pentru care nu ar trebui să existe restricţii", a spus Nicolescu. În plus, preşedintele CNIPMMR a propus introducerea unui sistem de motivare a angajaţilor din acest domeniu, care reuşesc să facă performanţă, explicând că aceştia ar trebui să fie stimulaţi să-şi asume responsabilităţi.

El a mai atras atenţia că există probleme şi în privinţa recuperării TVA-ului, în sensul că se înregistrează întârzieri de până la un an şi jumătate şi a solicitat AMPOSDRU să intervină astfel încât "TVA-ul pentru fonduri structurale să se ramburseze cu prioritate".

La rândul său, vicepreşedintele Confederaţiei Naţional Sindicale "Cartel Alfa", Petru Dandea, a precizat că în 16 iunie a fost înaintat Comisiei Europene un set de propuneri referitoare la accesarea fondurilor structurale.

Printre acestea, se află acordarea de subvenţii globale entităţilor mici care au doar expertiză tehnică, nu şi capacitate financiară sau includerea asistenţei tehnice, inclusiv pentru partenerii de proiect, din faza de proiectare.

Comisia Europeană a decis, după misiunea de audit, reluarea plăţilor în cadrul Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, care au fost suspendate în decembrie 2009 din cauza unor deficienţe, a informat, luni, AMPOSDRU.

Suspendarea temporară a plăţilor în cadrul POSDRU a fost decisă de către Comisia Europeană în urma misiunii de audit din luna decembrie 2009. Ca urmare a acestei măsuri, conducerea Ministerului Muncii a decis schimbarea din funcţie a fostei conduceri AMPOSDRU.

Valoarea finanţării nerambursabile a ajuns, la 11 iunie, la aproximativ 1,2 miliarde de euro, fiind semnate 791 de contracte, iar alte 360 de proiecte cu valoare de 700 de milioane de euro sunt în curs de contractare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici