Reforme la Tarom. Iată cum arată planul lui Cătălin Radu Prunariu, fiul celebrului astronaut

Compania Naţională Tarom a demarat săptămâna aceasta programul de restructurare prin care va ajunge la un total de 1.316 salariaţi, însă miza o reprezintă creşterea eficienţei companiei, nu doar reducerea numărului de angajaţi, explică noul director general al Tarom Cătălin Prunariu.

5473 afișări
Imaginea articolului Reforme la Tarom. Iată cum arată planul lui Cătălin Radu Prunariu, fiul celebrului astronaut

Reforme la Tarom. Iată cum arată planul lui Cătălin Radu Prunariu, fiul celebrului astronaut

„Planurile companiei au fost deja trasate, iar eu sunt aici pentru a le implementa. Urmărim trei obiective – eficien­ti­zarea fluxurilor în companie – fiecare proces care se desfăşoară în companie este învechit, eficientizarea personalului şi redefinirea ofertei“, a declarat Cătălin Prunariu în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! realizată de Ziarul Financiar alături de CEC Bank.

„Planul de restructurare este în des­fă­şurare în acest moment. Noi avem acum două direcţii – una pe par­tea de personal şi vom avea o re­du­cere a pesonalului pentru a maxi­miza nivelul de încărcare până la un nivel optim. Pe de altă parte, re­struc­turarea reface organigrama com­pa­niei pentru a face mai flexbile pro­cesele din com­panie şi de a micşora timpii prin care se reacţio­nează pen­tru diverse acţiuni sau documente. Noi avem proceduri greoaie în mo­mentul de faţă. O hârtie care gestio­nează o achiziţie de 100 de lei trece pe la toţi directorii. Nu este normal aşa ceva. Există niveluri de responsabilitate şi nu toate trebuie să ajungă la direc­torul general deoarece derespon­sa­bilizezi personalul. Acum toată lumea trimite tot mai sus. Cine semnează spu­ne că verifică cel de mai sus dacă e vreo eroare“, a subliniat noul director general.

Tarom va mai renunţa până la finalul anului la circa 80 de angajaţi, faţă de 214 angajaţi vizaţi la nivelul lunii martie când a fost depus planul la Comisia Europeană, însă dintre aceştia o parte au ales să plece.

Spre comparaţie, Tarom avea în 2017 circa 2.500 de angajaţi, cifră care a scăzut treptat – 1.900 de angajaţi în 2019 şi 1.600 la începutul acestui an.

„Organigrama viitoare prevede 1.316 angajaţi, angajaţi care sunt în concediu de creştere copil, cuprinşi în aceasta, care sunt în concedii medi­cale. Efectiv personal activ vor fi sub 1.300 de persoane care sunt în com­pa­nie. Degeaba ai oameni într-o compa­nie care lucrează la o eficienţă de 60-70%. Noi vrem să ducem eficienţa spre 96-97%. Aici mai sunt şi concedii pe care trebuie să le luăm în consi­de­rare“, a spus Cătălin Prunariu, care este şi fiul cosmonautului Dumitru Prunariu.

Dincolo de optimizarea compa­ni­ei, el a subliniat că Tarom trebuie să-şi regăsească locul pe piaţă, o piaţă tot mai concurenţială unde compania locală se luptă atât cu cei din low-cost, cât şi cu companii foarte mari care operează sute de avioane.

„Al treilea obiectiv este acela de a ne redefini oferta, astfel încât să avem o creştere pe zona comercială. Noi acum avem un produs bun, dar care nu satisface pe deplin nevoile cli­en­ţilor. Din acest motiv noi vrem să ne reorientăm către piaţa clienţilor de business. Noi avem aici o piaţă bună, România a devenit un hub important în zona europeană de business, seg­ment pe care dorim şi noi să îl atacăm. Companiile low-cost sunt foarte agre­sive prin politica de preţuri pe care şi-o bazează pe servicii conexe. Când pasa­gerul cumpără un bilet la o com­panie low-cost nu are toate ser­viciile incluse. La noi când cumperi un bilet ai şi bagajul inclus, mâncarea. Lucruri pen­tru care la o companie low-cost tre­buie să plăteşti. Dacă se vor cum­păra toate aceste servicii, atunci dife­renţa va fi foarte mică“, a subliniat Cătălin Prunariu.

În prezent Tarom se concentrază pe zona de chartere pentru a asigura profitabilitatea companiei.

„Divizia de chartere a existat şi există în cadrul Tarom, dar acum trăim vremuri excepţionale care cer măsuri excepţionale. Nişa identificată de noi pentru a supravieţui a fost pia­ţa de chartere, dar nu va fi cea prin­cipală. Vom avea în continuare zbo­ruri charter şi vom accesa chiar mai mul­te aeronave dacă piaţa creşte. Acum charterele reprezintă 70% din ve­­nituri şi 30% cursele de linie. Sun­tem la un nivel similar cu anul 2019 deoarece am avut o lună iulie foarte bu­nă, iar cursele regulate au în­ce­put să crească. Sperăm să con­ti­nuăm aşa, dar este posibil ca valul al pa­trulea să ne strice socotelile“, a spus Cătălin Prunariu.

Directorul vizează şi moder­ni­za­rea companiei, inclusiv prin lan­sarea unei aplicaţii.

„Urmează să refacem aplicaţia Tarom, pe zona de check-in vom intro­duce servicii noi pentru pasageri. Se vor putea modifica rezervările, se vor putea schimba datele. Ce se face acum prin call-center, care nici acesta nu funcţionează foarte performant din cauza lipsei de personal, vor fi gestio­nate de pasageri. Tot prin site vor putea comanda mâncare la bord şi vom avea mai multe opţiuni în locul meniului fix. Nouă ne este mai uşor să gestionăm astfel comenzile“, a subliniat directorul.

Tarom a semnat la final de 2019 un contract de leasing pentru nouă avioane de tip ATR, cu 72 de locuri, care au intrat în portofoliul companiei începând din februarie 2020. Noile avioane sunt folosite pentru rute regionale ?i vor înlocui ATR-urile pe care Tarom le avea în flot?.

Boeing şi Tarom au anunţat în iulie 2018 că au ajuns la un acord privind achiziţionarea a cinci aeronave 737 MAX 8 şi au încheiat un contract de leasing operaţional pentru două aeronave 737-800 Next Generation (NG) care sunt deja în flotă.

„Noi prin noile modificări vrem să oferim o experienţă plăcută celor care călătoresc cu noi. Pentru acest lucru lucrăm la îmbunătăţirea flotei. Avem spre exemplu pasageri care vor să cumpere bilete la business-class dacă vor călători cu un anumit avion. Sunt avioane cu scaune speciale pentru business class şi avioane care doar au un loc liber la clasa business, iar scaunele sunt la fel. Din acest motiv vom urmări uniforimizarea flotei şi vom merge înainte cu contractele pentru avioanele 737-MAX. Primul va veni în 2023 conform contractului. Anul acesta vom începe să realizăm configuraţia avioanelor deoarece mai sunt 2 ani şi jumătate dar şi nişte plăţi care urmează a fi eşalonate. Intenţia este să uniformizăm flotă de jet-uri iar Airbusurile vor fi valorificate şi vor finanţa achiziţia de 737-Max. Acestea vor fi vândute pe măsură ce vor veni noile avioane“, a spus directorul companiei.

Pe de altă parte, discuţiile cu privire la zboruri intercontinentale nu mai sunt de actualitate, iar Tarom se va concentra pe rutele actuale.

„Nu avem în vedere zboruri intercontinentale în momentul de faţă. Putem realiza astfel de zboruri cu 737-800, dar cu escale tehnice şi operate doar pentru chartere speciale. Acum ne concentrăm doar pe zboruri mediu-curier. Nu excludem o revenire pe lung-curier, dar nu este o temă de actualitate în momentul de faţă. Noi am rămas singura companie naţională din această zonă iar potenţialul de dezvoltare este unul ridicat. Noi avem o poziţie geo strategică foarte bună, putem lega uşor vestul Europei de Orient sau Orientul Mijlociu. Trebuie să folosim în avantajul nostru aceste lucruri. Trebuie să ne orientăm pe termen lung către rute care unesc Europa de Vest cu Europa de Est şi Asia.

Cătălin Prunariu a subliniat că pentru o bună dezvoltare există discuţii şi cu Aeroportul Otopeni, tocmai pentru ca planurile să se sincronizaze.

„Există o politică comună de dezvoltare a aviaţiei în România şi este un domeniu strategic. În viitor cine nu va avea aviaţie va fi afectat de imposibilitatea de a aduce mărfuri şi călători şi de a genera comerţ în ţara respectivă“.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici