COMENTARIU Adrian Onciu | Dictatura Big Tech şi conjuraţia tăcerii înaintea anunţului despre candidatura lui Trump la Casa Albă

O conjuraţie a tăcerii domneşte în redacţiile principalelor instituţii mass-media din întreaga lume.

3063 afişări
Imaginea articolului COMENTARIU Adrian Onciu | Dictatura Big Tech şi conjuraţia tăcerii înaintea anunţului despre candidatura lui Trump la Casa Albă

Principii fundamentale ale democraţiei sunt călcate în picioare cu nonşalanţă, iar liderii de opinie întorc privirea şi se fac că plouă. Nimeni nu reacţionează. Din laşitate, de teama unor repercusiuni sau din pricina unor interese politico-financiare.

S-a ajuns până acolo încât dacă eşti utilizator Twitter şi distribui orice declaraţie de-a lui Donald Trump, contul tău este automat suspendat. Un abuz strigător la cer, pe care liderii de opinie îl consideră la fel de firesc ca execuţiile sumare ale disidenţilor din Coreea de Nord. 

În acest moment fostul preşedinte al Statelor Unite este asimilat unui terorist ISIS extrem de periculos. Mai ales după ce Trump nu a exclus posibilitatea de a candida la alegerile prezidenţiale din 2024.

Nu contează dacă îl urăşti sau îl simpatizezi pe cel de-al 45-lea preşedinte al Statelor Unite. Încearcă să te detaşezi puţin, să faci un pas în lateral şi să priveşti fenomenul fără încrâncenare. Asistăm la un asalt nemaiîntâlnit asupra unui politician căruia Big Tech şi Partidul Democrat încearcă să-i închidă gura prin orice mijloace. Iar prin „orice mijloace” înţelegem inclusiv (sau mai ales) mijloace nedemocratice, aflate în deplină contradicţie cu principiile liberale, cu spiritul şi litera Constituţiei americane.

„Consiliul de Supervizare a susţinut decizia Facebook de suspendare a conturilor de Facebook şi Instagram ale fostului preşedinte Donald Trump. Aşa cum am spus şi în ianuarie, credem că decizia noastră a fost necesară şi corectă şi suntem încântaţi că au fost recunoscute circumstanţele fără precedent care au justificat această măsură excepţională pe care am luat-o”, se precizează într-un comunicat recent al Facebook. În decizia sa, Consiliul a recunoscut că în ziua asaltului de la Capitoliu comentariile lui Trump de pe Facebook „au creat o atmosferă ce făcea posibil un risc serios de violenţă”. De subliniat că Facebook nu a folosit o procedură standard atunci când a luat decizia de interzicere a lui Trump, întrucât compania nu are criterii publice care să arate în ce condiţii ar putea fi suspendat un utilizator pe termen nedefinit.

Cei de la Twitter nu s-au mai obosit cu probleme de etică sau cu explicaţii legate de regulamente şi pedepsele ce decurg din încălcarea acestora. Pur şi simplu au anunţat că Donald Trump are contul „suspendat pe viaţă”.

Libertatea cuvântului stă la baza democraţiei americane (şi nu numai). Este cel mai important pilon al Constituţiei, din nefericire dispreţuit fără rezerve de reprezentanţii Big Tech. Strânsa legătură între companiile din Silicon Valley, administraţia Biden şi Partidul Democrat se manifestă pe de o parte prin donaţii de zeci de milioane de dolari, iar pe de altă parte prin cenzurarea inadmisibilă a oponenţilor politici. Practic, Big Tech s-a transformat într-o adevărată bâtă aflată la dispoziţia democraţilor şi, simultan, într-un scut de protecţie în jurul lui Joe Biden

Social-media nu a fost vreodată mai puternică. Circa 86% dintre americani se informează prin intermediul reţelelor sociale. Procentul este în creştere şi în Europa. Tot mai mulţi români îşi iau informaţiile direct de pe Facebook, Twitter şi Instagram, în detrimentul unor instituţii mass-media. Încrederea în jurnalismul clasic a scăzut dramatic în pandemie, odată cu fake-news-urile, propaganda mincinoasă dusă la extrem şi atrofierea fără precedent a spiritului critic în raport cu autorităţile. În acelaşi timp, acţiunile la bursă ale Big Tech au crescut semnificativ în ultimul an, în pofida cenzurii inacceptabile. Aşa că acţionarii majoritari (gen Zuckerberg) au prea puţine temeri că o nouă reţea socială construită de Trump ar putea să le ameninţe supremaţia.  

Peste 70% dintre americani folosesc Facebook, iar în prezent Trump nu poate să le transmită absolut nimic. Şi asta pentru că firmele Big Tech îşi fac un titlu de glorie din a-şi proteja favoriţii şi a-i înfunda pe oponenţi. Eventuala candidatură a lui Trump în 2024 îi va înverşunja şi mai tare pe amicii lui Joe Biden. Cenzura şi atacurile sub centură vor deveni la fel de uzuale (şi normale) ca folosirea măştii de protecţie în pandemie.

Reţelele sociale l-au interzis pe Trump într-un mod aberant şi brutal. I-au interzis până şi cele mai banale postări, deşi ar fi putut să procedeze selectiv, să analizeze punctual eventuale încălcări ale normelor şi să impună gradual restricţii, în concordanţă cu regulamentele respectivelor companii, aduse din timp la cunoştinţa utilizatorilor.

Se ridică întrebarea când a greşit Mark Zuckerberg. În mai 2020, când a susţinut cu tărie că reţelele de socializare nu ar trebui să se poziţioneze ca arbitri ai discursului politic? Sau câteva luni mai târziu, după ce a decis să renunţe la imparţialitate şi să treacă făţiş în tabăra lui Joe Biden?

Este inadmisibil că mass-media tace în legătură cu abuzurile şi cenzura Big Tech. Atât de mulţi lideri de opinie şi-au pus fermoar la gură, într-o conspiraţie detestabilă, considerând că atitudinea Big Tech este una cât se poate de firească. Iar ca să-şi justifice, cât de cât, lipsa de combativitate şi parti-pris-ul, au găsit imediat argumentul suprem: vorbim despre entităţi private, care îşi stabilesc regulile de funcţionare după cum îi taie capul. Cum ar veni, e jucăria lor şi fac ce vor cu ea.

Pe de altă parte, atunci când preşedintele Trump a arătat că vocile conservatoare sunt reduse la tăcere de reţelele sociale şi a ameninţat că le va „reglementa ferm sau le va închide”, şeful de la Facebook s-a grăbit să îl asigure că reţeaua sa va fi imparţială: „Cred că, în general, trebuie să permitem existenţa cât mai multor voci posibile şi să acordăm un respect special discursului politic”. Respectul s-a văzut imediat. Trump a dispărut complet de pe Facebook.

Până şi cancelarul Angela Merkel (o admiratoare declarată a lui Joe Biden) a sesizat ca fiind „problematică” blocarea conturilor lui Trump.

Se pare că şantajul Partidului Democrat a funcţionat mult mai bine. Ameninţaţi că vor fi puşi cu botul pe labe prin reglementări stricte din partea statului şi prin creşterea gradului de impozitare, boşii Big Tech nu au ezitat prea mult. L-au executat pe Trump ca la carte, în pofida unor inevitabile şi virulente critici din partea Partidului Republican (şi a unei părţi a populaţiei).

Opinia publică se întreabă pe bună dreptate: de ce reţelele sociale (mult prea puternice, părtinitoare şi discreţionare) s-au implicat fără nicio jenă în lupta dintre democraţi şi republicani? Ar trebui Statele Unite şi Uniunea Europeană să intervină acum sau doar atunci când politica Big Tech intră în contradicţie cu interesele celor aflaţi la putere? Ce înseamnă „opinie corectă” din punctul de vedere al reţelelor sociale? Cine stabileşte „adevărul” şi „corectitudinea”? Cine stabileşte ce-i bine şi ce-i rău, constructiv şi distructiv?  Libertatea cuvântului se termină imediat ce cuvântul respectiv ar putea să-i pună în dificultate pe anumiţi politicieni? Unde vom ajunge dacă actele de cenzură se vor înmulţi şi vor atinge nu doar interesele unor partide, ci însuşi conceptul de democraţie?

Până găsim nişte răspunsuri clare, ar trebui să ne obişnuim cu ideea că reţelele sociale fac parte deja din arsenalul de luptă al globaliştilor de tip neomarxist. Iar orice adversar, fie că se numeşte Donald Trump, Viktor Orban sau Jaroslaw Kacsynski, va fi lovit fără milă, din toate direcţiile. 

p.s. La summitul UE din Portugalia, Klaus Iohannis a susţinut că este important să fie contracarate acţiunile de dezinformare care riscă să sporească gradul de neîncredere în vaccinuri. Apelul la intervenţia Big Tech a fost destul de străveziu.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici