Prima pagină » Știri externe » Europa este noul pariu riscant al mașinilor electrice chinezești

Europa este noul pariu riscant al mașinilor electrice chinezești

Producătorii chinezi de mașini electrice, în frunte cu BYD, principalul rival al Tesla, își mută atenția către piața europeană, odată cu scăderea cererii interne și cu problemele financiare semnalate recent.
Europa este noul pariu riscant al mașinilor electrice chinezești

După ascensiunea rapidă și spectaculoasă, industria chineză de vehicule electrice, condusă de gigantul BYD, își redirecționează eforturile către piața europeană. Succesul înregistrat recent, când BYD a depășit pentru prima dată Tesla la vânzările din Europa, în luna aprilie, ascunde, însă, o realitate economică și socială fragilă, care pune sub semnul întrebării sustenabilitatea acestei expansiuni, potrivit analiștilor Le Monde.

Reducerea drastică a investițiilor americane în China, de la 140 de miliarde de dolari în 2019 la doar 650 de milioane la începutul lui 2024, a făcut ca marile companii chineze din sectorul auto să caute piețe externe mai stabile. Europa devine astfel o miză strategică majoră, într-un moment în care piața internă chineză este afectată de supraproducție, deflație și o intensificare a războiului prețurilor.

Finanțarea rivalului Tesla, o bombă cu ceas pentru furnizori

Însă modelul economic al BYD, considerat un lider global al mobilității electrice, ridică tot mai multe semne de întrebare. Potrivit unui raport independent, compania ar ascunde datorii reale de aproape 40 de miliarde de euro, de zece ori mai mari decât cele declarate oficial, printr-un sistem de plăți întârziate și necontabilizate, operate prin platforma Dilian. Platforma funcționează ca un mecanism informal de creditare din partea furnizorilor, lipsit însă de protecție juridică în caz de faliment, o veritabilă bombă cu ceas pentru lanțul de aprovizionare.

BYD, acuzată de exploatarea forței de muncă

Pe plan internațional, BYD se confruntă și cu acuzații grave. În Brazilia, Ministerul Public a intentat un proces pentru trafic de persoane și a cerut daune de 40 de milioane de euro, după ce muncitorii chinezi de pe un șantier al companiei au fost găsiți lucrând în condiții de exploatare. În același timp, un raport al ONG-ului China Labor Bulletin, observator independent care oferă sprijin juridic muncitorilor chinezi, a documentat condiții de muncă extrem de dure în câteva fabrici: 12 ore de muncă pe zi, 6 zile pe săptămână, plătite cu doar 22 de yuani pe oră, aproximativ 0,12 euro.

Ofensiva în Europa, tot mai clar o strategie de salvare

Guvernul chinez a început și el să tragă semnale de alarmă. Ministerul Comerțului a convocat recent principalii actori din industrie, inclusiv BYD, pentru a opri manipulările legate de vânzările „zero kilometri” și pentru a calma războiul prețurilor, care riscă să deterioreze imaginea de marcă a industriei chineze. Presiunea autorităților a dus chiar la angajamentul marilor producători, publici și privați, de a-și plăti furnizorii în mai puțin de 60 de zile, un semnal clar că sistemul actual devine nesustenabil.

În acest fel, ofensiva BYD în Europa nu poate fi explicată doar ca o strategie de extindere, ci o încercare disperată de stabilizare. În spatele cifrelor record și al retoricii despre inovație tehnologică, se profilează un model economic tensionat, susținut prin mecanisme opace și practici sociale