• Noua legislaţie propusă ar relaxa reglementările pentru produsele editate genetic, nu modificate genetic (GM) şi s-ar aplica la început doar plantelor.
  • Tehnologia nu este utilizată în prezent din cauza normelor stabilite de Uniunea Europeană, dar Brexit a oferit Marii Britanii posibilitatea de a-şi stabili propriile reguli.
  • Editarea genelor presupune activarea şi dezactivarea unor gene într-un organism prin tăierea unei mici bucăţi de ADN.
Imaginea articolului Proiect de lege prin care plantele şi animalele modificate genetic ar putea fi cultivate şi crescute pentru hrană în Anglia

Aceasta poate duce la producerea de soiuri care ar putea fi produse şi prin metode tradiţionale de încrucişare, dar mult mai rapid.

Criticii, cum ar fi Liz O'Neill, director al organizaţiei GM Freeze, spun că noile reglementări înlătură controlul atât de necesar. „Ceea ce a fost eliminat este nevoia unei evaluări independente a riscurilor şi nevoia de transparenţă", a spus ea.

Mulţi cercetători din domeniul biotehnologiei şi al agriculturii au făcut lobby pentru ca guvernul să meargă mai departe şi să legifereze utilizarea comercială a culturilor modificate genetic, dar miniştrii au decis să adopte o abordare mai prudentă.

Cel mai vechi proces de modificare genetică presupune adăugarea de gene, uneori de la o specie diferită. Studiile ştiinţifice au demonstrat că ambele tehnologii sunt sigure, iar culturile modificate genetic sunt cultivate în afara UE de 25 de ani, potrivit BBC.

Guvernul consideră că editarea genetică va duce la obţinerea unor culturi rezistente la dăunători şi boli şi mai rezistente la impactul schimbărilor climatice. Scopul este de a stimula productivitatea şi de a creşte securitatea alimentară.

Marea Britanie are unii dintre cei mai buni cercetători în domeniul tehnologiei genetice, iar guvernul speră că relaxarea legii va duce la crearea de noi alimente şi noi întreprinderi.

57% dintre oameni au declarat că utilizarea culturilor modificate genetic este acceptabilă, iar 32% consideră că este inacceptabilă. Sprijinul a crescut până la 70% în favoarea unor aplicaţii benefice pentru mediu, cum ar fi reducerea utilizării pesticidelor şi erbicidelor.

A existat mai puţin sprijin pentru utilizarea editării genelor pe animale, deoarece tehnologia ar putea provoca suferinţă. Editarea genetică poate fi utilizată pentru a produce animale rezistente la boli, ceea ce ar fi benefic atât pentru animale, cât şi pentru fermieri. Există însă temeri că această tehnologie ar putea fi folosită pentru a creşte productivitatea fermei în detrimentul bunăstării animalelor.

Din acest motiv, proiectul de lege nu ar permite imediat utilizarea animalelor modificate genetic, deşi ar da miniştrilor puterea de a o introduce atunci când vor fi convinşi că reglementarea este suficientă pentru a se asigura că animalele nu vor suferi.

Profesorul Johnathan Napier a plantat săptămâna trecută, la Rothamsted Research, în parcele experimentale, primele seminţe modificate genetic aprobate prin noul proces, săptămâna trecută. „În cele din urmă, societatea va beneficia de noile descoperiri de culturi mai bune şi alimente mai nutritive", a declarat acesta.