Alexandru Chirilă, CEO-ul Profit Point: Semnele crizei financiare sunt deja în coșul de cumpărături al românilor
Într-o nouă ediție a podcastului Altceva cu Adrian Artene, Alexandru Chirilă, CEO al companiei Profit Point subliniază semnele timpurii ale unei crize financiare.
„În momentul în care coșul nostru este mai gol, în momentul în care nu mai consumăm bunuri de aceeași calitate, ci înlocuim untul cu margarina sau salamul de Sibiu cu parizer, astea sunt semnele unei crize”, avertizează Chirilă.
Economia românilor, redusă la strictul necesar
Chirilă a explicat că reducerea calității consumului, creșterea numărului de persoane care își caută al doilea job sau acceptă colaborări în regim part-time sunt semnale clare că presiunea financiară se accentuează.
„Vorbim despre oameni care lucrează la Uber, Tazz, Volt, după programul de lucru obișnuit. Nu vorbim despre ambiție, ci despre necesitate.”
Schimbările subtile care prevestesc declinul
Expertul subliniază că primele semnale ale crizei economice nu sunt mereu în rapoartele financiare, ci în alegerile cotidiene ale populației. Lipsa consumului în restaurante, evitarea cheltuielilor pentru produse premium sau creșterea economisirii compulsive indică o anxietate economică tot mai mare.
„Începem să gătim mai mult acasă, evităm cafeaua din oraș, devenim preocupați de ziua de mâine. Asta înseamnă că la muncă nu mai vedem aceiași colegi, unii au fost deja concediați.”
O criză pornită din decizii vechi
În opinia lui Chirilă, România plătește acum prețul unor politici economice și sociale vechi, fără strategie pe termen lung. „Trăim consecințele unei lumi pe care o înțelegem prea puțin. Capitalismul presupune să construiești averi, nu doar să consumi”, spune el.
Podcastul poate fi urmărit aici.