Corpul de control al Ministerului Sănătăţii cere DEMITEREA conducerii Spitalului Marius Nasta/ Reacţia managerului: Nu mă las terfelită cum vrea ministrul. Voi face contestaţie

Corpului de control al Ministerului Sănătăţii a recomandat demiterea managerului general şi a directorului financiar, în urma unor verificări care vizează perioada ianuarie 2015-prezent. Controlul a arătat că s-a încălcat legea achiziţiilor publice.

1139 afișări
Imaginea articolului Corpul de control al Ministerului Sănătăţii cere DEMITEREA conducerii Spitalului Marius Nasta/ Reacţia managerului: Nu mă las terfelită cum vrea ministrul. Voi face contestaţie

Ministerul Sănătăţii cere DEMITEREA conducerii Spitalului Marius Nasta după raportul Corpului de control

"Încetarea contractului de management a doamnei dr. Popescu Georgeta Gilda pentru nerespectarea obligaţiilor managerului în domeniul managementului economico-financiar, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii nr.1384/2010 privind aprobarea modelului-cadru al contractului de management şi a listei indicatorilor de performanţă a activităţii managerului spitalului public. Demiterea directorului financiar-contabil interimar ec. Dumitru Daniela, cu respectarea prevederilor legale, pentru abateri de la legislaţia în vigoare care sunt imputabile membrilor comitetului director, conform prevederilor din Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată cu modificările şi completările ulterioare", sunt două dintre recomandările Corpului de Control al Ministerului Sănătăţii după verificările la unitatea medicală.

Ministerul susţine că în anul 2017, a alocat Institutului Marius Nasta peste 3,8 milioane de lei pentru derularea programelor naţionale, însă din cauza managementului defectuos, spitalul nu a utilizat toţi banii, rămânând nefolosită suma de 1,98 milioane de lei.

"Pentru situaţiile de urgenţă, în cadrul Acţiunilor Prioritare, Ministerul Sănătăţii a finanţat Institutul cu suma de 930 mii lei, din care a rămas neutilizată suma de 427 mii lei (aprox.50%)", mai precizează ministerul.

O altă propunere a Corpului de Control se referă la actualizarea strategiei anuale a achiziţiilor publice şi la respectarea aplicării procedurilor de achiziţii.

"Comitetul director a încălcat atribuţiile de serviciu stipulate în art. 1, alin.(12) din Ordinul 921/2006 pentru stabilirea atribuţiilor comitetului director din cadrul spitalului public care prevede că:
“la propunerea consiliului medical, întocmeşte, fundamentează şi prezintă spre aprobare managerului Programul anual de achiziţii publice, lista învestiţiilor şi a lucrărilor de reparaţii curente şi capitale care urmează să se realizeze într-un exerciţiu financiar, în condiţiile legii, şi răspunde de realizarea acestora “. Institutul Naţional de Pneumoftiziologie „Marius Nasta”, în calitate de Autoritate Contractantă, a încălcat prevederile legale privind achiziţiile publice, conform Legii 98/2016. (..) În cazul constractării serviciilor de imagistică medicală s-a constatat încălcarea legislaţiei privind achiziiţiile publice prin divizarea contractului de achiziţie în mai multe contracte cu valori mai mici, cu scopul de a se evita organizarea procedurii de achiziţie corectă, prevăzută de legislaţia în vigoare. S-au achiziţionat astfel servicii de imagistică medicală direct de la un furnizor ales"
, a mai arătat controlul, potrivit ministerului.

De asemenea, potrivit datelor, s-au constatat abateri de la lege şi pentru achiziţiile realizate în perioada ianuarie - septembrie 2017.

Legea achiziţiilor publice ar fi fost încălcată la cumpărarea alimentelor, dezinfectanţilor şi a materialelor sanitare. În ceea ce priveşte alimentele, după ce contractul din 2016 a expirat, unitatea nu a organizat o altă licitaţie în timp util, astfel că a cumpărat direct de la acelaşi furnizor cu preţuri majorate între 60% şi 300%.

Din lista făcută publică de către Ministerul Sănătăţii, printre produsele achiziţionate la preţ dublu faţă de cel de referinţă se află produsele din carne sau dezinfectanţii. De exemplu, în perioada în care contractul cadru nu a fost prelungit, pipotele de pui au fost achiziţionatede către spital la un preţ de 10,79 lei/kg (faţă de 6 lei, preţ unitate de referinţă), pasta de tomate era achiziţionată la 7,09 lei/bucata (faţă de 3,9 lei preţ de referinţă), aripile de pui- preţ 9,81 lei/kg (faţă de 5,23 lei preţul de referinţă), pulpe de porc, achiziţionate la un preţ de 19,6 lei/kg (faţă de 12,9 lei- preţ de referinţă). Şi ceapa a fost achiziţionată la un preţ de trei ori mai mare- 3,05 lei- faţă de cel de rereferinţă- 1,18 lei, în timp ce un litru de dezinfectant a fost cumpărat cu 39 de lei, faţă d eun preţ de referinţă de 15 lei.

"La fel ca în cazul procedurii de achiziţie a alimentelor, şi la dezinfectanţi s-au încălcat prevederile legilaţiei privind achiziţiile publice prin achiziţionarea aceloraşi produse, atât prin procedură de licitaţie deschisă, cât şi prin achiziţie directă folosind coduri CPV diferite, dar care reprezintă în fapt aceeaşi necesitate şi anume, achiziţia de dezinfectanţi", precizează Corpul de Control.

În privinţa achiziţiei de materiale sanitare, controlul arată că pentru a evita din nou organizarea unei proceduri de licitaţie deschisă, unitatea a încadrat materialele sanitare pe mai multe Coduri CPV pentru a proceda la cumpărare directă.

"Corpul de Control a mai constatat că au fost încheiate o serie de contracte de prestări servicii în cadrul a trei proiecte cu tematica Tuberculoză (TB), având codurile: M1/1S1; M2/3S7 şi M3/4S9, finanţate din alte fonduri decât bugetul de stat. În anul 2016 au fost, de asemenea, încheiate contracte de prestări servicii în cadrul proiectului Acord de Grant nr.709624 – E-Detect TB. Aceste contracte nu au fost întocmite de compartimentul specializat în achiziţii publice, aşa cum era normal având în vedere că sunt încheiate între Institut şi prestatori persoane fizice, institutul fiind în acest caz autoritate contractantă şi plătitoare a prestaţiei, sursa de finanţare fiind alta decât bugetul de stat. Contractele s-au încheiat prin încălcarea prevederilor înscrise la articolul 9.1.2 din cadrul Acordului de Grant şi implicit prin încălcarea legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice. Contractele au fost încheiate ca urmare a unei proceduri de selecţie de dosare, procedură care nu se regăseşte în legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice şi care a fost derulată de managerul de proiect şi nu de biroul achiziţii publice, singura structură ce poate reprezenta Institutul în calitate de autoritate contractantă în cadrul unei proceduri de achiziţie publică", mai arată documentele.

"Comisia de control a procedat la calcularea deferenţei de sume între preţurile aceloraşi produse, pentru achiziţia de dezinfectanţi şi alimente achiziţionate prin achiziţie directă şi achiziţionate prin procedura de licitaţie deschisă. Această diferenţă rezultată, ȋn valoare de 119.369,56 lei este considerată o supraevaluare nejustificată şi estimată ca prejudiciu, motiv pentru care comisia de control solicită comitetului director să ȋnfiinţeze prin decizie managerială o comisie de cercetare administrativă cu sarcina de a stabili întinderea reală a întregului prejudiciu şi identificarea persoanelor responsabile", transmite Corpul de Control.

Specialiştii au constatat că managerul instituţiei a încheiat un contract în calitate de persoană fizică independentă (PFI) cu institutul, contract semnat de către directorul medical în calitate de manager.

"Acesta a generat o situaţie de posibilă incompatibilitate între funcţia de manager persoană fizică şi Popescu Gilda Georgeta –PFI ca prestator", fiind recomandată sesizarea Agenţiei Naţionale de Integritate.

Corpul de Control a sesizat Curtea de Conturi a României pentru a face verificări.

Managerul Spitalului Marius Nasta: Voi face contestaţie. Nu mă las terfelită cum vrea ministrul

Managerul Spitalului Marius Nasta, Gilda Popescu, a cărei demitere a fost propusă de Corpul de Control al Ministerului Sănătăţii, susţine că va contesta decizia. Raportul Corpului de Control arată că s-a încălcat legea privind achiziţiile publice.

"Ministrul are o informare prin care i-am adus la cunoştinţă că directorul contabil a ţinut la el aceste contracte. Nu am niciun fel de treabă pentru că la mine nu a ajuns niciun contract la semnat pentru că toate au rămas blocate la directorul contabil pe care Florian Bodog l-a numit în 29 martie. Eu o să fac contestaţie pentru că eu chiar nu o să ma las terfelită de cum vrea el. Ajunsese şi la urechile mele ca asta doreşte, demiterea mea, deci mă aşteptam. Mi se impută cele 136 de contracte pe care eu nu le-am finalizat, dar care nu au ajuns niciodată la mine. N-a vrut să le semneze deoarece la serviciu achiziţii nu avem decât un singur om care nu poate semna toate documentele în termenele stabilite,aşa că a mai întârziat, iar directorul contabil le-a ţinut la el şi nu a vrut să le mai semneze", a declarat Gilda Popescu pentru MEDIAFAX.

Precizarea vine după ce Corpul de Control al Ministerului Sănătăţii a recomandat demiterea managerului şi a directorului financiar al Spitalului Marius Nasta, motivând că a fost încălcată legea achiziţiilor publice în ceea ce priveşte cumpărarea alimentelor, a dezinfectanţilor şi a materialelor sanitare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici