Ministrul de Interne Dragoş Tudorache, despre Seism 2016: Succesul e faptul că am făcut acest exerciţiu

Ministrul de Interne, Dragoş Tudorache, a prezentat miercuri primele concluzii ale simulării Seism 2016, susţinând că a identificat puncte slabe, cum ar fi capacităţile de comunicaţii între autorităţile centrale şi cele locale sau coordonarea între acţiunile de căutare-salvare şi cele de asistenţă.

500 afișări
Imaginea articolului Ministrul de Interne Dragoş Tudorache, despre Seism 2016: Succesul e faptul că am făcut acest exerciţiu

Ministrul de Interne Dragoş Tudorache, despre Seism 2016: Succesul e faptul că am făcut acest exerciţiu

''Avem concluzii preliminare unde pe fiecare palier avem punctele tari şi punctele slabe ale lecţiilor pe care le-am învăţat în aceste două zile. (…) Este prima oară când facem un exerciţiu de o asemenea amploare pentru o astfel de situaţie în România. (…) Eu nu am vrut să fac un exerciţiu de succes premeditat în care să spunem că totul merge bine, ministerul este pregătit de-o manieră mai bună sau mai puţin bună pentru o situaţie ca cea pe care am simulat-o în aceste două zile. Ceea ce noi am vrut să facem este să validăm procedurile, conceptul de intervenţie pe care l-am definit în ultimul an. Ceea ce eu am vrut să vad cu acest exerciţiu este dacă suntem pregătiţi în mod real, dacă nu suntem pregătiţi, dacă sunt puncte vulnerabile în modul de pregătire trebuie să le ştim şi trebuie să le ştim din practică şi nu din analize interne sau ceea ceea ce dispun o structură sau alta. Deci din punctul meu de vedere, succesul e faptul că am făcut acest exerciţiu'', a declarat Dragoş Tudorache, de la Palatul Victoria.

El a mai spus că a fost o mobilizare fără precedent la nivelul structurilor de intervenţie.

''Au fost mai mult de 6000 de oameni angrenaţi în acest exerciţiu şi mai mult de 680 de mijloace tehnice mobilizate începând de la autoutilitare de toate categoriile şi terminând cu elicoptere şi alte echipamente specifice unor astfel de situaţii de urgenţă, în speţă un cutremur mare. Ceea ce noi am căutat să validăm a fost, în primul rând, modul de comandă şi de control a unei astfel de intervenţii'', a mai spus ministrul de Interne.

Tudorache a amintit că una din concluziile raportului privind tragedia de la Colectiv a fost faptul că în structura de comandă exista o neclaritate cu privire la rolurile celor care trebuiau să-şi asume comanda, să o exercite în mod efectiv într-o situaţie de criză.

''În aceste două zile am avut o structură de comandă bine definită, clară, cu rolul foarte clar şi care a dat rezultatele pe care eu le-am aşteptat. Nu am mai avut situaţii de genul 2-3 oameni la diverse nivele care îşi asumă comanda în acelaşi timp şi nu ştie cine dă ordine. S-a ştiut foarte clar cine a dat ordinele, s-a ştiut foarte clar cine îşi asumă comanda operativă'', a explicat Dragoş Tudorache.

Totuşi, el a afirmat că au fost şi lucruri care nu l-au mulţumit, referitoare la comanda şi controlul, respectiv modul de interacţiune între autorităţile centrale şi cele locale.

''Aici mai avem de lucru pentru că, în primul rând, la nivel tehnic, capacităţile de comunicaţii între autorităţile centrale şi cele locale şi judeţene trebuie îmbunătăţite şi, la fel, la nivel de protocoale de intervenţie la nivel judeţean, acolo e clar că va trebui să mai intervenim'', a menţionat Tudorache.

De asemenea, ministrul de Interne a afirmat că registrul naţional de capabilităţi, care a fost actualizat în acest an, nu reflecta întru totul situaţia din teren .

Totodată, el a mai spus că drumul autospecialelor ISU de la Bihor la Iaşi a durat 12 ore.

''Acum vom şti că în prima oră de la momentul declanşării unui astfel de dezastru noi ne putem baza real doar pe resursele din zona de dezastru şi din judeţele limitrofe. Au fost şi alte puncte slabe pe care le-a m detectat şi anume coordonarea între acţiunile de căutare şi salvare şi cele de asistenţă. Au apărut sincope între echipele care se ocupau de salvare şi căutare a victimelor (...) printre dărâmîturi şi asistenţa care era asigurată celor care fuseseră salvaţi. Trebuie îmbunătăţit este modul în care se iau decizii, decizii cu caracter normativ. La acest moment conform cadrulului legal în vigoare, pentru alocarea anumitor resurse sau deblocarea anumitor fonduri pentru intervenţie e nevoie de o hotărâre de Guvern. Am constatat în mod clar că a pregăti din punct de vedere juridic o hotărâre de guvern într -o astfel de situaţie nu e cea mai optimă formă de a interveni. Ai nevoie de decizii flexibile - să intervenim la cadrul legal în aşa fel încât să găsim trasee mult mai scurte până la traseul decizional. Pe parte medicală- comunicarea slabă cu serviciile de ambulanţă judeţene şi de spitale. Nu s-a putut verifica foarte bine aplicarea planului Alb la nivelul spitalelor'', a punctat Dragoş Tudorache.

Un alt aspect criticat de ministrul de Interne a fost modul în care s-a realizat comunicarea în timpul exerciţiului.

''Comunicare pe ambele paliere - faţă de cetăţeni, cetăţenii care nu sunt afectaţi de dezastru, dar şi aparţinătorii celor care ar fi afectaţi de un astfel de dezastru, dar şi comunicarea cu jurnaliştii, cu presa, cu mediul de comunicare on-line. Pe toate aceste paliere avem de învăţat. Spun sincer: nu am fost mulţumit. Metodele pe care le-am găsit, chiar dacă s-au folost metode noi, s-a folosit Twitterul, s-a folosit Facebook-ul, dar cred că într-o situaţie reală de criză, dacă ar fi într-adevăr în faţa unui dezastru, cum ar fi un cutremur de peste 7, nu ştiu câţi cetăţeni ai României vor sta pe Twitter sau pe Facebook să primească ştiri sau noutăţi. Deci e clar că va trebui să ne gândim la alte modalităţi de comunicare cu cetăţenii, va trebui să gândim un alt sistem de servicii de telefonie, prin care fie cetăţenii care vor să ştie ce se întâmpălă, fie aparţinătorii victimelor, să poată avea o comunicare constantă cu autorităţile, dar şi pentru a afla elemente importante cu privire la starea rudelor într-o situaţie de dezastru'', a mai spus ministrul de Interne.

Ministrul de Interne a precizat că peste două săptămâni va prezenta un raport detaliat cu privire la toate aspectele reieşite din acest exerciţiu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici