O companie din România anunță că a inventat o rachetă de croazieră autonomă cu inteligență artificială
OVES Enterprise, o companie de dezvoltare de software cu sediul în Cluj-Napoca, a anunțat că a dezvoltat prima sa rachetă de croazieră autonomă, ce include inteligență artificială.
Racheta a primit numele SAHARA Autonomous System și a fost concepută ca un ansamblu complet, în care elementele hardware și de IA sunt proiectate împreună, anunță techrider.ro. Racheta folosește Nemesis AI, o platformă AI dezvoltată de companie dedicată etichetării și pregătirii datelor din zonele de conflict.
Nemesis AI permite configurarea rapidă a modelelor de inteligență artificială, a profilurilor de zbor și a parametrilor operaționali în facilitățile care operează sistemul. Practic, racheta poate fi dotată cu un model AI diferit pentru fiecare misiune, având capacitatea de a-și adapta traiectoria și reacția în timp real.
„Am construit acest proiect ca un sistem complet, pentru că autonomia reală nu poate fi obținută altfel. Modul în care funcționează Nemesis AI este strâns legat de arhitectura hardware pe care o controlăm integral: electronica, unitățile de procesare, flight controller-ul și structura pe care rulează algoritmii. Acest nivel de integrare este esențial în scenarii în care navigația prin satelit este perturbată prin jamming (bruiaj intenționat) sau spoofing (trimiterea de semnale false). În astfel de situații, racheta trebuie să-și păstreze stabilitatea, direcția și capacitatea de a îndeplini misiunea. Primele teste ne arată că această abordare este corectă, iar demonstrațiile din 2026 vor evidenția maturitatea tehnologiei”, sa declarat Mihai Filip, CEO OVES Enterprise.
Racheta SAHARA își adaptează singură traiectoria
SAHARA este proiectată să zboare la altitudini joase, la aproximativ 50 de metri. Ea își poate adapta traiectoria în funcție de relief și pentru a încerca să scape de detecția radarului.
Cu excepția motorului și a unor senzori, toate componentele au fost realizat de compania din Cluj-Napoca. Totodată, racheta utilizează un sistem avansat de fuziune a datelor numit Super Sensor Fusion. Cu ajutorul acestuia, Nemesis AI corelează permanent informații provenite din mai multe sisteme globale de navigație prin satelit și din senzorii de bord. La intervale de aproximativ 200 de milisecunde, AI-ul verifică integritatea semnalelor pentru a identifica tentativele de bruiaj sau de trimitere de semnale false. Dacă apar probleme de navigație, racheta comută automat pe un mod de zbor care folosește datele oferite de sistemul intern de măsurare a mișcării și orientării (IMU), menținând stabilitatea și direcția de deplasare.
Investiție de milioane de euro
Racheta cântărește 50 de kilograme, dintre care 10 kilograme reprezintă încărcătura utilă și are o autonomie estimată la aproximativ 200 de kilometri în versiunea actuală. Viteza proiectată poate atinge 0,85 Mach, în funcție de configurația finală a fuselajului. În etapele următoare sunt planificate versiuni cu distanță medie de operare de aproximativ 500–600 km și o distanță lungă de aproximativ 900–1100 km.
Investiția OVES Enterprise depășește un milion de euro, iar pentru următoarele faze de optimizare și testare mai sunt prevăzute aproximativ două milioane de euro. Demonstrația inițială este programată pentru prima parte a anului 2026, iar racheta va fi complet pregătită până la finalul anului viitor. Reprezentanții companiei au anunțat că proiectul a fost lansat după discuții cu potențiali clienți internaționali și după analiza pieței internaționale din domeniul apărării.