Roaming-ul în avion sau pe mare poate fi foarte costisitor

Publicat: 04 07. 2025, 11:10
Actualizat: 04 07. 2025, 11:17

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) face precizări importante și utile pentru cei care care călătoresc cu avionul sau pe nave maritime. Specialiștii avertizează cu privire la riscurile conectării la rețele non-terestre prin satelit, care nu sunt reglementate. Aceste servicii sunt, de regulă, costisitoare. Rețelele non-terestre nu sunt incluse în tarifele UE de roaming.

„Chiar dacă utilizatorul se află în Spațiul Economic European, normele UE privind Roam like at home nu se aplică în cazul conectării la rețelele mobile non-terestre prin satelit. De obicei, atunci când utilizatorul se află pe o navă care navighează în ape deschise sau când călătorește cu avionul, există și riscul de conectare accidentală la o rețea non-terestră. Aceste rețele nu sunt reglementate și pot genera costuri foarte mari, chiar și pentru o utilizare scurtă”, transmite ANCOM.

Dacă terminalul rămâne conectat la o rețea mobilă terestră (de exemplu pe râuri, fluvii, lacuri sau de-a lungul coastei), utilizatorul beneficiază în continuare de Roam like at home. ANCOM precizează că rețelele non-terestre (prin satelit, la bordul avioanelor sau navelor) nu sunt acoperite de sistemul de tarifare Roam like at home.

Serviciile, activate automat

Aceste servicii sunt costisitoare și pot fi activate fără intervenția utilizatorului, dacă telefonul este setat să se conecteze automat la rețelele disponibile. Utilizatorul trebuie să verifice întotdeauna rețeaua la care este conectat și să ia măsuri preventive pentru a evita surprizele neplăcute. Utilizatorii dispozitivelor primesc atenționări cu privire la costuri pentru că furnizorul este obligat să trimită un SMS de avertizare când utilizatorul se conectează la o astfel de rețea, cu detalii despre tarife.

La atingerea pragurilor financiare în valoare de 50 de euro (fără TVA) și 100 de euro (fără TVA) pentru serviciile de date utilizate în roaming, chiar și prin conectarea la o rețea mobilă non-terestră prin satelit, furnizorul trebuie să notifice utilizatorul și să îi ceară acordul pentru continuarea furnizării serviciilor.

Cum ne putem feri de situații neplăcute?

Pentru a fi protejat de situații neplăcute este indicat ca utilizatorul să activeze modul avion în timpul zborului sau pe mare, să dezactiveze roamingul de date din setările telefonului, să dezactiveze serviciul de roaming prin satelit dacă furnizorul oferă această opțiune. Utilizatorii care au o nemulțumire în legătură cu serviciul de roaming trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului.

„InfoCentru ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune), serviciile postale și serviciile digitale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet”, precizează ANCOM.