Votarea proiectului de lege privind introducerea Bacalaureatului profesional, amânată în Senat

Votul pentru proiectul de lege care introduce Bacalaureatul profesional a fost amânat pentru o nouă şedinţă de plen a Senatului, după o dezbatere de aproximativ o oră şi jumătate.

432 afișări
Imaginea articolului Votarea proiectului de lege privind introducerea Bacalaureatului profesional, amânată în Senat

Votarea proiectului de lege privind introducerea Bacalaureatului profesional, amânată în Senat (Imagine: Octav Ganea / MediafaxFoto)

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat în plen că dezbaterea proiectului de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995 a făcut posibilă introducerea Bacalaureatului profesional.

Andronescu a arătat că introducerea Bacalaureatului profesional reprezintă o soluţie pentru acei elevi care nu doresc o carieră prin învăţământ superior, ci la un nivel de carieră patru, potrivit standardelor europene.

Ecaterina Andronescu a mai menţionat că este 150.000 de elevi nu au promovat Bacalaureatul în ultimii doi ani.

Senatorul PDL Radu Berceanu a declarat în cadrul dezbaterilor la proiectul de lege că a predat la un liceu industrial din Craiova, cu specialitatea aeronautică, şi poate comenta această lege, în consecinţă.

"Senzaţia mea că prin ceea ce se vorbeşte şi se face, a merge spre o meserie este ceva degradant, ruşinos. Toată lumea trebuie să meargă la facultate, să aibă un carton la mână, dar care nu îi foloseşte la nimic mai târziu", a spus Berceanu.

El a precizat că părinţii şi copiii trebuie convinşi că fac un lucru bun prin alegerea unei meserii.

"Se încearcă rezolvare unei situaţii tranzitorii", a mai spus Berceanu, adăugând că aceia care au o diplomă de bacalaureat "adevărată" trebuie să aibă şi cunoştinţele care se impun.

"Trebuie să rămână învăţământul profesional de doi ani, cu contractul cu societatea comercială şi care într-adevăr ajută la formarea unei meserii", a mai spus Berceanu, criticând introducerea lucrării la educaţie antreprenorială, care nu îi ajută cu nimic pe elevi.

Senatorul PNL Mihaela Popa a declarat, la rândul ei, că problema elevilor de la liceele tehnologice nu se rezolvă.

"Aceşti copii nu au nicio şansă să fie evaluaţi la profilul la care se pregătesc", a spus Popa, arătând că este nevoie de o evaluare la disciplinele de profil, pentru a nu se încălca principiul egalităţii de şanse.

Mihaela Popa a mai arătat că Bacalaureatul profesional este un prim pas pentru rezolvarea acestei probleme şi a anunţat că va vota proiectul de lege.

Senatorul PDL Radu F Alexandru a spus că pentru toţi miniştrii Învăţământului, de-a lungul timpului, se aplică zicala "drumul spre iad este întotdeauna pavat cu bune intenţii".

"A veni astăzi să propui acest bacalaureat profesional atât pentru liceele industriale cât şi pentru cele teoretice, înseamnă a crea o problemă cu niciun suport în logică. Introducerea acestui bacalaureat înseamnă o ştachetă foarte jos coborâtă pentru a avea rezultate bune la următoarea sesiune de bacalaureat", a mai spus Radu F Alexandru.

Preşedintele Comisiei de învăţământ, democrat-liberalul Mihail Hărdău, a declarat că acceptarea amendamentului privind Bacalaureatul profesional, în cadrul comisiei, a fost făcută ca o măsură "tranzitorie".

"Este o mică şansă dată celor care şi-au ales greşit, acum patru ani, traseul profesional", a arătat Hărdău, precizând că această modificare răspunde necesităţilor a cinci generaţii de elevi şi a adăugat că este cea mai bună decizie luată în ultimii zeci de ani în educaţie.

"Nelăudabil este că din bugetul Ministerului nu s-a alocat niciun leu pentru învăţământul profesional anul trecut", a mai arătat Mihail Hărdău.

Dezbaterile pe proiectul de lege au durat o oră şi jumătate, la final, senatorul Ioan Ghişe propunând sistarea acestor discuţii, arătând că nu se schimbă nimic dacă spui într-o oră ceea ce se poate concentra în zece minute de discurs.

În încheiere, ministrul Educaţiei a arătat că dezbaterile din Senat au fost binevenite şi a arătat că evaluările Ministerului au conturat un învăţământ liceal extrem de polarizat, o problemă fiind liceele tehnologice.

Andronescu a anunţat o preocupare deosebită a Guvernului pentru învăţământul profesional, începând cu clasa a noua, prin contracte cu angajatorii.

"Cred că această formulă nu este una care să cosmetizeze, ci una necesară şi care va produce efecte pe piaţa muncii", a concluzionat Ecaterina Andronescu.

Ea a dat exemplul lui Bill Gates care a pornit la drum cu întrebarea "ce pot face eu cu ceea ce am învăţat în şcoală?" şi a menţionat că suntem cu toţii produsul şcolii pe care am terminat-o.

Potrivit proiectului de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995, absolvenţii ciclului superior al liceului care susţin şi promovează examenul de bacalaureat profesional dobândesc, potrivit legii, diploma de bacalaureat profesional, care le dă dreptul de acces pe piaţa muncii, fără drept de acces, însă, în învăţământul superior.

Legea dă dreptul oricărui elev de a da acest examen, din orice liceu, oricare ar fi filiera sau profilul acestuia, pentru că disciplina de educaţie antreprenorială o parcurg toţi liceenii.

Potrivit legii, examenul pentru bacalaureatul profesional nu schimbă conţinutul programei pe care elevii au parcurs-o pe timpul anilor de liceu, iar probele din examenul de Bacalaureat profesional cronologic vor fi aşezate înaintea probelor scrise de la examenul de bacalaureat naţional.

Pentru Bacalaureatul profesional, potrivit proiectului de lege, elevii vor susţine două probe: un proiect şi o probă practică, precum şi o lucrare scrisă la educaţia antreprenorială. Probele de competenţe sunt comune şi la bacalaureatul naţional şi la bacalaureatul profesional.

În plus, dacă cineva care susţine bacalaureatul profesional vrea să meargă spre învăţământul superior şi se răzgândeşte în aceeaşi sesiune, după o sesiune sau două sesiuni de bacalaureat, el se poate întoarce, poate susţine probele scrise de la bacalaureatul naţional şi, după aceea, are acces spre învăţământul superior.

Legea are caracter organic, Senatul fiind forul decizional.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici