• Oamenii de ştiinţă se întreabă de mult timp ce se află în centrul Pământului, iar cele mai recente cercetări susţin o teorie conform căreia planeta noastră ar avea o bilă de fier distinctă în centrul său metalic.
  • Sub crusta exterioară, mantaua şi nucleul exterior lichid se află centrul metalic solid al Pământului - care are de fapt un strat ascuns, sau un „nucleu interior”, arată un nou studiu publicat marţi în revista Nature Communications.
Imaginea articolului FOTO Descoperire uluitoare. Centrul Pământului este „o minge” de fier cu un diametru de 644 km
Descoperirea uimitoare sugerează că Pământul are cinci straturi majore în loc de patru şi oferă noi detalii pe care oamenii de ştiinţă le-ar putea folosi pentru a ajuta la dezlegarea unora dintre cele mai vechi mistere despre planeta noastră şi despre modul în care s-a format.

În urmă cu aproximativ 20 de ani, geologii au sugerat pentru prima dată că nucleul Pământului ar putea avea un strat suplimentar, imperceptibil. Acum, cu ajutorul unor noi seturi de date colectate prin măsurarea undelor seismice ale cutremurelor în timp ce acestea treceau prin centrul Pământului, cercetătorii au detectat în sfârşit acel nucleu interior, se arată în noul studiu publicat în Nature.

Undele seismice sunt vibraţii care se deplasează în interiorul sau de-a lungul suprafeţei Pământului şi prin straturile sale interioare, ca urmare a cutremurelor, vulcanilor sau altor mijloace.

Detectarea noului strat la mai mult de 1.600 de kilometri sub picioarele noastre este una semnificativă. Prezenţa unui nucleu interior distinct ar putea oferi oamenilor de ştiinţă o mai bună înţelegere a câmpului magnetic al Pământului şi a modului în care acesta a evoluat şi va continua să o facă.

„În acest studiu, pentru prima dată, raportăm observaţii ale undelor seismice provenite de la cutremure puternice care călătoresc înainte şi înapoi dintr-o parte în alta a globului de până la cinci ori, ca un ricoşeu”, a declarat într-un e-mail coautorul studiului, Dr. Thanh-Son Phạm, seismolog şi cercetător postdoctoral la Şcoala de Cercetare a Ştiinţelor Pământului de la Universitatea Naţională Australiană din Canberra, pentru CNN.

Motivul pentru care acest strat nu a fost observat anterior mai detaliat este acela că are o compoziţie foarte asemănătoare cu cea a stratului de deasupra, a declarat Pham. Atât acest centru nou detectat - despre care studiul raportează că este probabil o minge de metal cu un diametru de 644 de kilometri  - cât şi învelişul său exterior sunt alcătuite din aliaj de fier-nichel, cu urme de alte elemente. „În plus, tranziţia de la bila cea mai interioară (solidă) la învelişul exterior al nucleului interior (de asemenea, înveliş solid) pare mai degrabă gradată decât bruscă”, a spus Pham. "”cesta este motivul pentru care nu o putem observa prin reflectarea directă a undelor seismice din ea”.

Noua descoperire „ne oferă, de asemenea, o privire asupra a ceea ce s-ar fi putut întâmpla cu alte planete”, a mai declarat Pham. „Să luăm ca exemplu Marte. Nu înţelegem încă de ce (câmpul magnetic al lui Marte) a încetat să mai existe” (n.red. Marte a rămas cu o mică parte din câmpul său magnetic, pierdut acum miliarde de ani).

Credit foto: Drew Whitehouse/Son Phạm/Hrvoje Tkalčic