Unde merg banii? Iată cum arată proiectul de rectificare bugetară

Veniturile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 15.523,2 milioane lei, cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 18.747,6 milioane lei, iar deficitul bugetului general consolidat în termeni cash se majorează cu suma de 3.224,5 milioane lei.

3695 afișări
Imaginea articolului Unde merg banii? Iată cum arată proiectul de rectificare bugetară

Proiectul de rectificare bugetară a fost pus în dezbatere publică

Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere publică proiectul rectificării bugetului de stat.

Veniturile bugetului de stat pe anul 2021, se majorează pe sold cu suma de 6.414,3 milioane lei.

Influenţele se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri: Impozit pe profit: +884,5 milioane lei; Alte impozite pe profit, venit şi câştiguri din capital de la persoane juridice: +265,0 milioane lei; Alte impozite pe profit, venit şi câştiguri din capital de la persoane fizice: +99,1 milioane lei; Taxa pe valoarea adăugată: +3.231,8 milioane lei; Accize: +1.569,8 milioane lei; Taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţi: +339,0 milioane lei.

De asemenea, s-a avut în vedere menţinerea estimărilor din Legea nr.15/2021 privind încasarea în anul 2021 a veniturilor aferente valorificării frecvenţelor radio în noile benzi de frecvenţe armonizate la nivel european pentru sisteme de comunicaţii mobile terestre de bandă largă 5G, precum şi impozitul pe comerţul exterior şi tranzacţiile internaţionale: +133,5 milioane lei.

Alte venituri sunt nefiscale: -1.659,3 milioane lei. Diminuarea veniturilor se datorează scăderii încasărilor din dobânzi, concesiuni şi închirieri, a vărsămintelor din veniturile nete ale Băncii Naţionale a României şi a sumelor din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră alocate proiectelor de investiţii.

Venituri din capital aduc un plus de 89,2 milioane lei, iar sumele primite de la UE/alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări aferente cadrului financiar 2014-2020 vin cu un plus de 1.485,6 milioane lei, din care 1,0 mld lei aferent proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 pentru asigurarea sumelor necesare refinanţării proiectelor pentru beneficiari şi/sau continuării finanţării proiectelor în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor europene.

Majorarea veniturilor bugetului de stat este influenţată, în principal, de evoluţia pozitivă a indicatorilor macroeconomici pe anul 2021, a încasărilor la bugetul de stat, de recuperarea parţială a veniturilor bugetului de stat aferente obligaţiilor fiscale declarate şi amânate la plată în anul 2020, prin efectul legii precum şi de veniturile aferente obligaţiilor bugetare restante, încasate prin mecanismul de tip swap (obligaţii bugetare restante de 189,8 milioane lei înregistrate în contabilitatea Societăţii comerciale Electrificare CFR SA, Societăţii comerciale Telecomunicaţii CFR SA şi Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR” – SA şi de 1.074,0 milioane lei înregistrate la nivelul unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, raportate potrivit legii).

Cheltuielile bugetului de stat anul 2021, se majorează, pe sold, cu suma de 9.975,5 milioane lei.

Influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:

  •  Cheltuielile de personal se majorează cu 225,3 milioane lei;
  •  Cheltuielile cu bunuri şi servicii se majorează cu 1.636,3 milioane lei;
  •  Cheltuielile cu subvenţiile cresc cu 377,9 milioane lei;
  •  Transferurile între unităţi ale administraţiei publice se majorează cu 1.504,3 milioane lei;
  •  Alte transferuri se majorează cu 2.263,2 milioane lei;
  •  Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare se majorează cu 52,0 milioane lei;
  •  Cheltuielile cu asistenţa socială cresc cu 15,9 milioane lei;
  •  Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 se majorează cu 1.959,2 milioane lei;
  •  Alte cheltuieli cresc cu 714,8 milioane lei;
  •  Fondurile de rezervă se majorează cu 800,0 milioane lei;
  •  Cheltuielile de capital se majorează cu 432,1 milioane lei.

Influenţele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel:

Din bugetul de stat, au fost suplimentate creditele bugetare astfel:

  •  Ministerul Sănătăţii: +3.721,3 milioane lei, din care 1.910,0 milioane lei pentru achiziţia de vaccinuri anti COVID-19 (500 milioane lei), implementarea măsurilor de stimulare a vaccinării anti COVID-19 (50 milioane lei), medicamente, derularea programelor naţionale de sănătate, cheltuieli de personal şi 1.811,3 milioane lei transferuri pentru echilibrarea bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. De asemenea, se propune suplimentarea cu 425,0 milioane lei a cheltuielilor din venituri proprii ale Ministerului Sănătăţii pentru finanţarea activităţilor privind aprobarea substanţelor active ale produselor biocide şi autorizarea produselor biocide concomitent cu majorarea veniturilor proprii care se constituie din tarifele încasate;
  •  Ministerul Finanţelor – Acţiuni Generale: +3.002,0 milioane lei, din care: +15 milioane lei Subvenţii, +800 milioane lei Fond de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, +600 milioane lei Contribuţia României la bugetul UE, 600 milioane lei transferuri către întreprinderi în cadrul schemelor de ajutor de stat, -12,9 milioane lei Fond de premiere pentru Loteria bonurilor fiscale şi +1.000 milioane lei Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 pentru asigurarea sumelor necesare refinanţării proiectelor pentru beneficiari şi/sau continuării finanţării proiectelor în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor europene;
  •  Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei: +2.244,0 milioane lei. Propunerea de rectificare a avut în vedere execuţia cheltuielilor pe primele 6 luni ale anului şi necesarul de finanţare până la finele anului. Se propune asigurarea sumei de 2.000,0 milioane pentru Programul Naţional de Dezvoltare Locală, a sumei de 100,0 milioane lei pentru Programului naţional de construcţii de interes public sau social derulat de Compania Naţională de Investiţii şi a sumei de 144,0 milioane lei pentru Programul de economisire şi creditare în sistem colectiv conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006;
  •  Ministerul Educaţiei: + 964,4 milioane lei, pe total, din care 210,0 milioane lei de la bugetul de stat pentru asigurarea cheltuielilor de personal aferente personalului din învăţământul preuniversitar şi a finanţării de bază a învăţământului superior şi 754,4 milioane lei cheltuielile efectuate din venituri proprii pentru investiţii şi realizarea unor proiecte finanţate din fonduri europene derulate de instituţiile de învăţământ superior. Instituţiile de învăţământ superior vor avea posibilitatea să utilizeze 299,0 milioane lei din soldurile anilor precedenţi;
  •  Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene: + 760,72 milioane lei. Se propune asigurarea sumelor necesare pentru finanţarea proiectelor cu finanţare din fonduri europene (750,0 milioane lei), achitarea obligaţiilor stabilite prin titlurile executorii pentru punerea în executare a Deciziei civile definitive a ICCJ nr. 203/2021 în dosarul 146/2/2016 (6,3 milioane lei), pentru achitarea integrală şi ridicarea popririi înfiinţată asupra conturilor MIPE şi pentru închiderea programului PHARE 2006 (4,5 milioane lei);
  •  Ministerul Energiei: + 650,59 milioane lei, per sold. Se propune asigurarea sumelor necesare pentru reîntregirea veniturilor rezultate din privatizare utilizate pentru acordarea unei finanţări sub formă de grant Societăţii "Complexul Energetic Oltenia" - S.A. conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.21/2021 (664,1 milioane lei). Având în vedere execuţia cheltuielilor pe primele 6 luni ale anului şi necesarul de finanţare până la finele anului s-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-12 milioane lei) şi bunuri şi servicii (-1,5 milioane lei);
  •  Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii: +625,7 milioane lei, per sold. Se propun asigurarea de sume suplimentare pentru subvenţii pentru transportul de călători cu metroul (+83 milioane lei), pentru întreţinerea infrastructurii rutiere (+170 milioane lei), pentru finalizarea proiectelor cu finanţare externă nerambursabilă aferente perioadei de programare 2007-2013 (+50 milioane lei), pentru decontarea facilităţilor de care beneficiază diferite categorii sociale (+100 milioane lei), pentru participarea la capitalul social al operatorilor economici aflaţi sub autoritatea ministerului (+229,8 milioane lei), precum şi pentru plata ratelor aferente creditelor externe (+5,2 milioane lei). Având în vedere execuţia cheltuielilor pe primele 6 luni ale anului şi necesarul de finanţare până la finele anului s-au identificat economii în principal la bunuri şi servicii (-1,4 milioane lei), dobânzi (-1,4 milioane lei), precum şi la cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă (-9,6 milioane lei);
  •  Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor: +533,8 milioane lei, pentru asigurarea cheltuielilor de personal (5 milioane lei), implementarea de către Administraţia Naţională ”Apele Române” a proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile (200 milioane lei), pentru achitarea obligaţiei de plată impusă României ca urmare a litigiului internaţional cu OMV Petrom S.A. potrivit deciziei Tribunalului Arbitral din cadrul Curţii Internaţionale de la Paris (328,5 milioane lei), precum şi pentru asigurarea ratelor la Acordul de Împrumut Subsidiar – BIRD 4835 ”Servicii Municipale”/KFW (0,3 milioane lei). Totodată, s-au asigurat creditele de angajament necesare demarării procedurilor de achiziţie pentru proiectele cu finanţare din fonduri europene derulate de către Administraţia Naţională ”Apele Române” (1.360,6 milioane lei);
  •  Ministerul Finanţelor: +168,8 milioane lei, per sold. Se propune alocarea de fonduri suplimentare pentru plata sumelor din titlurile de plată emise de Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, conform legislaţiei în vigoare (+199 milioane lei) şi pentru plata drepturilor în condiţiile reluării activităţii personalului la sediile ANAF şi instituţiilor subordonate (15 milioane lei). Având în vedere execuţia cheltuielilor pe primele 6 luni ale anului şi necesarul de finanţare până la finele anului s-au identificat economii la proiectele finanţate din fonduri europene (-2,6 milioane lei), active nefinanciare (-25 milioane lei) şi active financiare (-17,5 milioane lei);
  •  Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: +150,0 milioane lei. Se propune alocarea de sume suplimentare necesare pentru acordarea sprijinului financiar aferent motorinei utilizată în agricultură pentru trimestrul II al anului 2021 (+150 milioane lei), pentru realizarea Programului naţional antigrindină (+26,0 milioane lei), pentru onorarea obligaţiilor de plată stabilite în sarcina agenţiilor de plăţi (+2,0 milioane lei), precum şi pentru plata despăgubirilor civile aflate în sarcina instituţiilor publice din subordine (+1,1 milioane lei). Având în vedere execuţia cheltuielilor pe primele 6 luni ale anului şi necesarul de finanţare până la finele anului s-au identificat economii la transferuri între unităţi ale administraţiei publice (-29,1 milioane lei);
  •  Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor: +134,1 milioane lei, per sold. Se propune alocarea suplimentară a 150,0 milioane lei necesară atribuirii şi plăţii contractelor de concesiune încheiate cu medicii veterinari şi pentru plata despăgubirilor acordate proprietarilor ale căror animale au fost afectate în contextul evoluţiei pestei porcine africane şi a 1 milion lei în vederea asigurării drepturilor salariale pentru personalul Autorităţii. Având în vedere execuţia cheltuielilor pe primele 6 luni ale anului şi necesarul de finanţare până la finele anului s-au identificat economii la bunuri şi servicii (-1,9 milioane lei), la fonduri externe nerambursabile ca urmare a neefectuării primei campanii de vaccinare antirabică la vulpi (-14,1 milioane lei), la sumele aferente plăţii creanţelor salariale şi sume aferente persoanelor cu handicap neîncadrate (-0,05 milioane lei) şi la cheltuieli de capital (-0,9 milioane lei);
  •  Serviciul Român de Informaţii: +116,9 milioane lei pentru asigurarea drepturilor salariale (28,7 milioane lei), plata obligaţiilor către furnizorii de utilităţi şi asigurarea funcţionalităţii tehnicii de înzestrare (20,0 milioane lei), asigurarea asistenţei medicale pentru personalul instituţiei (1,3 milioane lei) şi a pensiilor militare (65 milioane lei), precum şi pentru derularea proiectelor finanţate din fonduri europene (1,9 milioane lei);
  •  Autoritatea Electorală Permanentă: +101,75 milioane lei. Se propune alocarea de sume suplimentare pentru subvenţiile alocate de la bugetul de stat pentru finanţarea partidelor politice în conformitate cu prevederile art.18 alin (2) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată (100 milioane lei) şi pentru drepturile salariale ale personalului Autorităţii (1 milion lei);
  •  Secretariatul General al Guvernului: +89,9 milioane lei per sold. Propunerea de rectificare a avut în vedere diminuarea cheltuielilor de personal cu 20,8 milioane lei, având în vedere execuţia pe primele 6 luni ale anului, precum şi suplimentarea cu: 20,8 milioane lei a cheltuielilor cu bunuri şi servicii, 71,8 milioane lei a sumelor alocate pentru sprijinirea cultelor religioase, 8,2 milioane lei pentru sprijinirea organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale altele decât cele care primesc subvenţii de la bugetul de stat şi 9,9 milioane lei pentru bursele românilor de pretutindeni;
  •  Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului: + 40,65 milioane lei, per sold. Se propune suplimentarea cu 60 milioane lei pentru derularea programului START UP Nation şi cu 7 milioane lei pentru asigurarea sumelor necesare plăţii drepturilor salariale. Având în vedere execuţia cheltuielilor pe primele 6 luni ale anului şi necesarul de finanţare până la finele anului s-au identificat economii în principal la bunuri şi servicii (-4,2 milioane lei), subvenţii (-14,15 milioane lei) şi transferuri (-8 milioane lei);
  •  Ministerul Tineretului şi Sportului: +23,2 milioane lei, în principal pentru realizarea proiectelor finanţate din fonduri europene derulate de minister, asigurarea drepturilor de natură salarială pentru personal şi a rentelor viagere care se acordă sportivilor;
  •  Academia Română: +22,6 milioane lei, per sold, pentru asigurarea drepturilor salariale ale personalului şi pentru finanţarea cheltuielilor unităţilor medicale din subordine;
  •  Serviciul de Informaţii Externe: +17,25 milioane lei în principal pentru asigurarea drepturilor salariale şi 117 milioane lei reprezentând credite de angajament pentru demararea de proiecte multianuale de investiţii;
  •  Ministerul Justiţiei: +13,1 milioane lei pentru lucrări de investiţii la sediile instanţelor judecătoreşti;
  •  Ministerul Culturii: +12,3 milioane lei pentru realizarea de proiecte culturale şi pentru finanţarea instituţiilor publice de cultură din subordine;
  •  Serviciul de Telecomunicaţii Speciale: + 41,2 milioane lei pentru plata chiriilor aferente spaţiilor tehnice şi pe piloni închiriate pentru instalarea de echipamente de comunicaţii (+15,0 milioane lei), pentru derularea proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (+0,7 milioane lei), pentru continuarea procesului de modernizare şi extindere a infrastructurilor şi sistemelor de tehnologia informaţiei şi de comunicaţii aflate în administrare (+15,0 milioane lei) şi pentru lucrări de investiţii angajate în anul 2020 (+10,5 milioane lei);
  •  Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării este autorizat să repartizeze sumele reţinute în proporţie de 10%, iar creditele de angajament aprobate acestuia se majorează cu 30 milioane lei pentru demararea unor lucrări de natura investiţiilor la institutele naţionale de cercetare-dezvoltare din coordonare.

În aplicarea Deciziei Curţii Constituţionale a României nr.449/2021 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.38 din Legea bugetului de stat pe anul 2021 nr.15/2021, se propune alocarea de la bugetul de stat Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România a sumei de 3,5 milioane lei. În conformitate cu prevederile art.14 şi art.20 alin.(1) din Legea nr. 31/2007 privind reorganizarea şi funcţionarea Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele acestei instituţii este ordonator principal de credite iar finanţarea cheltuielilor de întreţinere, funcţionare şi a indemnizaţiilor se asigură din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat, conform legilor bugetare anuale. Conducătorul unei instituţii finanţate în conformitate cu prevederile lit. b) a art. 62 din Legea privind finanţele publice nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, nu poate să deţină calitatea de ordonator principal de credite întrucât această instituţie publică nu ar putea să îşi acorde subvenţii ei însăşi, fiind necesar ca subvenţiile respective să fie aprobate sub formă de transferuri în bugetul altui ordonator principal de credite iar conform alin. (6) al art. 47 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ”Creditele bugetare aprobate pentru un ordonator principal de credite nu pot fi virate şi utilizate pentru finanţarea altui ordonator principal de credite”. Având în vedere reglementările legale în vigoare în domeniul finanţelor publice, pentru a se putea asigura alocarea de sume de la buget pentru Academia Oamenilor de Ştiinţă din România se impune instituirea unei măsuri derogatorii de la Legea nr. 31/2007.

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale: -2.781,2 milioane lei, per sold. Se propune diminuarea transferurilor pentru echilibrarea bugetului de asigurări sociale de stat cu 3.319,4 milioane lei, în principal ca urmare a creşterii veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat aferente sistemului public de pensii şi majorarea transferurilor către bugetul asigurărilor pentru şomaj cu suma de 547,1 milioane lei.

Fondurile alocate de la bugetul de stat prin Legea bugetului de stat pe anul 2021 nr.15/2021 pentru Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Afacerilor Externe nu se modifică. Aceste ministere sunt autorizate prin rectificarea bugetară să repartizeze sumele reţinute în proporţie de 10%, care pot fi astfel angajate şi utilizate până la finele anului.

Bugetul instituţiilor/activităţilor finanţate integral şi/sau parţial din venituri proprii se majorează atât la venituri cât şi la cheltuieli cu suma de 1.091,5 milioane lei.
Bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se majorează atât la venituri cu suma de 2.604,0 milioane lei şi la cheltuieli cu suma de 3.604 milioane lei credite de angajament şi 2.604 milioane lei credite bugetare pentru asigurarea cheltuielilor cu medicamentele şi serviciile medicale, a drepturilor salariale pentru personalul din unităţile sanitare publice şi pentru plata indemnizaţiilor aferente concediilor medicale.

Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pe anul 2021 pentru finanţarea cheltuielilor bugetelor locale se majorează cu suma de 1.632,9 milioane lei, astfel:
- se diminuează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor cu suma de 34,6 milioane lei, potrivit anexei nr. 3, astfel:

  •  se suplimentează cu suma de 15,4 milioane lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanţării cheltuielilor de funcţionare ale căminelor pentru persoane vârstnice de la nivelul judeţelor, urmare a majorării cotei de finanţare de la bugetul de stat a acestor cheltuieli, de la 10% la 30%;
  •  se diminuează cu suma de 50,9 milioane lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanţării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru şcoli al României, reprezentând diferenţa per sold între sumele alocate cu această destinaţie prin Legea bugetului de stat pe anul 2021, nr.15/2021 şi necesarul stabilit pentru finanţarea Programului în perioada septembrie – decembrie a anului şcolar 2021-2022, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. ....../2021 ;
  •  se majorează cu suma de 0,4 milioane lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale care frecventează învăţământul special şi se alocă bugetului propriu al judeţului Gorj, pentru punerea în executare a Sentinţei Civile nr.768/18.12.2020, pronunţată de Tribunalul Gorj – Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal, definitivă prin Decizia civilă nr.1215/28.04.2021, pronunţată de Curtea de Apel Craiova în dosarul nr.172/95/2019;
  •  se majorează cu suma de 0,56 milioane lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru destinate plăţii sprijinului sub formă de contribuţii care va asigura completarea drepturilor salariale neacoperite din fondurile proprii ale unităţilor de cult locale, pentru personalul neclerical angajat în unităţile de cult din ţară, ca urmare a majorării numărului de contribuţii de la 19.899 la 19.958, din care pentru judeţe 58 de posturi, potrivit prevederilor Legii nr.220/2021 pentru modificarea anexei nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi a adresei nr.1394/2021 a Secretariatului de Stat pentru Culte;

- se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti şi municipiului Bucureşti, cu suma de 79,3 milioane lei, potrivit anexei nr. 4 , astfel:

  •  se suplimentează cu suma de 45,7 milioane lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanţării cheltuielilor de funcţionare ale căminelor pentru persoane vârstnice de la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti şi municipiului Bucureşti, urmare a majorării cotei de finanţare de la bugetul de stat a acestor cheltuieli, de la 10% la 30%;
  •  se diminuează cu suma de 12,8 milioane lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanţării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru şcoli al României la nivelul municipiului Bucureşti, reprezentând diferenţa per sold între sumele alocate cu această destinaţie prin Legea bugetului de stat pe anul 2021, nr.15/2021 şi necesarul stabilit pentru finanţarea Programului în perioada septembrie – decembrie a anului şcolar 2021-2022, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. ...../2021;
  •  se alocă sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată în suma de 46,4 milioane lei, destinate finanţării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 150 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. ...../2021;
  •  se majorează cu suma de 0,01 milioane lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate plăţii sprijinului sub formă de contribuţii care va asigura completarea drepturilor salariale neacoperite din fondurile proprii ale unităţilor de cult locale, pentru personalul neclerical angajat în unităţile de cult din municipiul Bucureşti, ca urmare a majorării numărului de contribuţii de la 19.899 la 19.958, din care pentru municipiul Bucureşti 1 post, potrivit prevederilor Legii nr.220/2021 pentru modificarea anexei nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi a adresei nr.1394/2021 a Secretariatului de Stat pentru Culte;

- se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale cu suma de 280 milioane lei, repartizată pe judeţe potrivit anexei nr. 6. Repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale se face de către consiliul judeţean prin hotărâre, după consultarea primarilor, în funcţie de lungimea şi starea tehnică a drumurilor;

- se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale cu suma de 1.296,8 milioane lei, astfel:

  •  2,6 milioane lei se alocă pentru finanţarea serviciilor publice de salvare acvatică-salvamar şi a postului de prim ajutor, aferente plajei din Comuna Costineşti, Judeţul Constanţa, potrivit prevederilor art. 4 alin.(2^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  •  1.074,0 milioane lei în scopul achitării plăţilor restante înregistrate în contabilitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale la data de 30 iunie 2021, raportate potrivit legii, rezultate din relaţii cu:

- furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări, inclusiv cei care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat;
- bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.

  •  220,2 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, urmare a majorării alocaţiei per capita prevăzută la art.6 alin.(4) din Legea bugetului de stat pe anul 2021, nr.15/2021, de la 0,77 mii lei la 0,80 mii lei.

- se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor învăţământului particular şi cel confesional, acreditate, cu suma de 11,4 milioane lei.

Datorită interpretării eronate a prevederilor art.6 alin.(9) din Legea bugetului de stat pe anul 2021, nr.15/2021, există solicitări din partea unor unităţi administrativ-teritoriale de a-şi modifica, prin rectificare bugetară locală, planul aprobat pe anul 2021 la indicatorul cote defalcate din impozitul pe venit, fără ca planul anual să fie realizat sau depăşit. Pentru clarificarea situaţiilor în care se aplică, pentru gestionarea într-un mod unitar a situaţiilor de încasări suplimentare, faţă de programul aprobat, a impozitului pe venit şi pentru autorizarea direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice de a repartiza şi de a aloca, în execuţie, sumele suplimentare, s-a completat alin.(9) al articolului 6 din Legea nr.15/2021 şi s-au mai introdus alineatele (91), (92) şi (93) prin prezentul proiect de act normativ. Totodată, s-a stabilit în sarcina direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene/de sector ale finanţelor publice, prin structurile de specialitate, realizarea unei noi estimări a impozitului pe venit în funcţie de care se stabilesc influenţe asupra cotelor defalcate din impozitul pe venit, fără a se diminua sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, repartizate, introducându-se în acest sens un nou alineat, alin.(94).

De asemenea, Legea bugetului de stat pe anul 2021 nu reglementează procedura de elaborare a hotărârii de Guvern prevăzută la alin.(11) al articolului 6, referitoare la repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a cotei de 2% prevăzută la alin.(1) lit.e), pentru finanţarea instituţiilor publice de spectacole din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale din judeţe, respectiv teatre şi opere, motiv pentru care este necesară reformularea alineatului (11). În vederea asigurării timpului necesar, după aprobarea şi publicarea rectificării, pentru toate unităţile administrativ-teritoriale în vederea transmiterii solicitărilor de sume, a fost stabilit termenul de 31 august.

Prin proiectul de act normativ se reglementează şi posibilitatea efectuării de redistribuiri de credite în cadrul anumitor naturi de cheltuieli în vederea bunei desfăşurări a activităţii ordonatorilor principali de credite.

Deficitul bugetului general consolidat, în sumă absolută, calculat potrivit metodologiei naţionale (cash) creşte la 83.757,6 milioane lei acesta reprezentând 7,13% din PIB în scădere faţă de nivelul de 7,16% din PIB cât s-a stabilit iniţial.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici