Taxa auto, stabilită conform datelor tehnice ale maşinii şi scade cu valoarea acesteia

Taxa de poluare auto va fi stabilită în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, şi va scădea odată cu valoarea autovehiculului, noul sistem de calcul, discutat, luni, în primă lectură, fiind aprobat de Executiv.

219 afișări
Imaginea articolului Taxa auto, stabilită conform datelor tehnice ale maşinii şi scade cu valoarea acesteia

Taxa auto, stabilită conform datelor tehnice ale maşinii şi scade cu valoarea acesteia (Imagine: Mediafax Foto)

Taxa pentru maşinile cu motorizări tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculată în funcţie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon.

"Proporţia va fi de 30% dioxid de carbon şi 70% alte noxe, pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3. Am luat în considerare nu numai emisiile de noxe privind standardul Euro 4, dar şi emisiile de praf", a spus ministrul Mediului, Attila Korodi, menţionând că valoarea taxei scade odată cu valoarea maşinii la acelaşi tip de poluare.

În cazul acestor maşini, taxa va fi calculată pe baza emisiei de CO2, exprimată în grame/km înscrisă de constructor în documentele de identificare cu ocazia omologării, de taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrică, de taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere în funcţie de vechime, conform proiectului de ordonanţă de urgenţă discutat, luni, de Guvern.

Pentru maşini cu motoare Euro 5, hibride şi electrice nu se plăteşte taxă auto.

În cazul autovehiculelor cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Ministrul Mediului a arătat că în discuţiile cu reprezentanţii Comisiei Europene s-a convenit şi asupra unui sistem de rambursare a taxei reziduale în cazul revânzării autovehiculului într-un alt stat membru, a exportului acestui autovehiculului sau în cazul accidentării urmată de radierea maşinii.

Korodi a precizat că taxa nu va depăşi valoarea reziduală a maşinilor de aceeaşi marcă şi vechime înmatriculate deja în ţară şi că veniturile colectate din taxa de poluare auto vor fi vărsate la bugetului Fondului pentru Mediu şi gestionate prin Administraţia Fondului pentru Mediu, urmând să fie folosite pentru proiecte de protecţie a mediului, precum înnoirea parcului auto şi realizarea pistelor pentru biciclişti.

Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a arătat că taxa auto va creşte cu cât maşina poluează mai mult.

"Principiul se păstrează. Maşinile, cu cât au o tehnologie mai veche şi în acest fel emit mai multe noxe, au o taxare mai mare, deci cu cât poluează mai mult ca tehnologie, au o taxare mai mare", a spus Vosganian.

El a precizat că taxa de poluare auto va reprezenta 2-3% din valoarea maşinii şi a prezentat exemple în acest sens.

Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de Cai Putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, faţă de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru acelaşi autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, faţă de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, faţă de 172,1 euro după Codul fiscal actual.

Renault Clio, cea mai bine vândută maşină de import anul trecut şi a doua ca vânzări pe piaţa românească, va avea o taxă de 188 euro pentru motorul pe benzină de 1.200 cmc (75 CP), faţă de 137 euro. Aceeaşi maşină, dar echipată cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) va avea o taxă de 315 euro, în creştere de la 172,1 euro.

Pentru automobilul clasat pe locul al treilea la vânzări şi pe locul al doilea la import, Renault Megane, noua taxă va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzină de 1.400 cmc (100 CP), faţă de 160,6 euro, în timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeaşi maşină taxa va fi de 553,7 euro, în creştere de la 508 euro.

Maşina situată pe locul al patrulea la capitolul vânzări şi pe locul al treilea în rândul celor de import, Opel Astra Classic, va avea o taxă de 217,6 euro, faţă de 160,6 euro în prezent, pentru motorul pe benzină de 1.400 cmc (90 CP). Opel Astra Classic cu motor diesel de 1.700 cmc (80 CP) va avea 527,9 euro taxă, comparativ cu 455,1 euro conform algoritmul în vigoare.

Noul sistem de clacul indică valori în scădere la jumătate pentru taxele aplicate autovehiculele Euro 2 şi Euro 1 cu motoare de până la 2.000 de centrimetri cubi şi reduceri chiar mai mari la maşinile non-euro.

Astfel, la vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 de cmc şi o vechime de 6-7 ani, noua taxă va fi de 1.213 euro, faţă de 2.604 euro în prezent, iar la vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 euro. La aceeaşi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 euro, la o vechime de 6-7 ani ( 2.976 euro în prezent) şi cu 1.622 euro la vechime de 8-9 ani.

Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime de 6-7 ani, taxa urcă la 3.300 euro, dar sub valoarea actuală de plată, de 4.007 euro. Aceleaşi maşini Euro 2 cu vechime de 8-9 ani vor fi taxate cu 2.574 euro.

Taxa devine mai mare decât nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 de cmc, pentru cele cu vechime de 6-7 ani urmând să fie plătiţi 10.710 euro, faţă de 6.868 euro în prezent.

La categoria Euro 1, taxa coboară de aproape trei ori la maşinile cu vechime de 10-11 ani şi capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferenţa dintre nivelurile actuale şi cele propuse de Guvern scade odată cu creşterea capacităţii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, faţă de 4.121 în prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro faţă de 4.894 euro, iar cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro comparativ cu 5.152 euro.

Noua taxă va depăşi nivelurile actuale la maşinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plăti 6.750 euro, faţă de 6.439 de euro în prezent. Aceeaşi situaţie se regăseşte la motoarele Euro 1 de 3.000 de cmc, unde taxa va creşte de la 7,727 euro la 11.340 euro.

La vehiculele non -euro, vechi de 15 -16 ani, grila stabilită de Guvern indică taxe de 735 euro pentru motoarele de 1.400 cmc (faţă de 4.007 euro în prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 euro), 1.995 euro la motoare 1.900 (5.438 euro) şi 6.300 euro la motoare de 3.000 de cmc (8.586 euro).

El a confirmat că noul sistem de calcul a taxei auto a fost agreat de către Comisia Europeană.

"Comisia Europeană nu a pus niciodată la îndoială importanţa taxei pentru protecţia mediului, ci modul de alcătuire a grilei de taxare care împiedică libera circulaţie a mărfurilor", a spus Vosganian.

Proiectul urmează să fie supus dezbaterii publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanţe de urgenţă.

Ministrul Mediului a mai arătat că în şedinţa de luni a Guvernului a fost introdus, în primă lectură, şi proiectul ordonanţei de urgenţă privind derularea în acest an a programului de înnoire a parcului auto, care prevede scoaterea din uz a 30.000 autovehicule mai vechi de 12 ani, cu o primă de casare de 4.000 lei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici