Fluctuaţia de personal în companiile din România a scăzut la 17,2%

  • Anul trecut, românii au optat pentru siguranţa locului de muncă.
  • Fluctuaţia de personal în companiile din România a scăzut la 17,2%.
391 afișări
Imaginea articolului Fluctuaţia de personal în companiile din România a scăzut la 17,2%

Fluctuaţia de personal în companiile din România a scăzut la 17,2%

Fluctuaţia de personal în companiile din România a scăzut anul trecut la o rată medie de 17,2%, de la 23,1% în 2019, pe fondul incertitudinilor generate de pandemie, reiese din raportul HR Barometru realizat de PwC România.

Din procentul de 17,2%, cea mai mare parte, respectiv 13,2%, au fost încetări voluntare. Cea mai mare fluctuaţie de personal a fost înregistrată în sectorul de Retail şi FMCG, de 25,1%, iar cea mai mică în servicii financiare, de 8%.

„Pe fondul incertitudinii create de pandemie, piaţa forţei de muncă a cunoscut un uşor îngheţ anul trecut. Angajaţii au preferat stabilitatea şi siguranţa, iar angajatorii au recrutat mai puţin decât în anii anteriori sau chiar deloc. După o perioadă de expectativă, pe măsură ce munca de la distanţă s-a dovedit funcţională în multe sectoare, companiile au început să regândească relaţiile de muncă, având în prim plan flexibilitatea şi mobilitatea. Angajatorii au înţeles că schimbările din ultimul an nu sunt conjuncturale şi că trebuie să îşi adapteze modelele de business acestor tendinţe. Ne aflăm, deci, în pragul unui proces de transformare care va avea loc pe termen lung, iar faptul că multe companii au inclus în bugetele pentru 2021 creşteri salariale arată că atât angajatorii, cât şi angajaţii se obişnuiesc treptat cu noua normalitate”, a declarat Ionuţ Simion, country managing partner PwC România.

Potrivit raportului, bugetul salarial al companiilor respondente va creşte în medie cu 3,8% în acest an, comparativ cu 2020 când procentul a fost de 5,6%.

Telemunca s-a transformat anul trecut din beneficiu în necesitate şi este de aşteptat să continue pentru mulţi angajaţi şi pe termen lung. Astfel, 43% dintre companiile respondente au arătat că vor aplica telemunca pe termen lung, 52% încă analizează această perspectivă, iar doar 5% nu iau în calcul permanentizarea telemuncii sau declară că aceasta nu este relevantă pentru activitatea lor.

În ceea ce priveşte modelul aplicat, 44% au arătat că vor alterna munca la birou cu telemunca, conform opţiunii angajaţilor, 40% vor combina venirea la birou şi telemunca pe baza unei planificări, 16% vor adopta telemunca permanentă pentru anumiţi angajaţi, conform opţiunii acestora, iar 2% telemunca permanentă obligatorie pentru anumiţi angajaţi.

„După experienţa ultimului an, în care şi-a dovedit eficienţa, era de aşteptat ca munca de la distanţă să fie aplicată de multe organizaţii pe termen lung. Această direcţie este datorată, pe de o parte, perspectivei incerte legate de evoluţia pandemiei, care nu va dispărea prea curând, iar pe de altă parte, de beneficiile care s-au conturat atât pentru angajaţi (protecţie, flexibilitate, autonomie), cât şi pentru angajatori (reduceri de costuri). Provocarea mai departe este de a găsi acea modalitate de permanentiza telemunca pentru a maximiza avantajele pe care le poate aduce, dar şi pentru a diminua efectele secundare asupra anumitor procese de business, a căror eficacitate este limitată în mediul virtual, sau asupra stării de bine a angajaţilor, serios afectată în această perioadă”, spune Oana Munteanu, director people & organisation PwC România.

Ea a subliniat că tehnologia va permite politici foarte versatile şi personalizate, dar este nevoie şi de o regândire în ansamblu a mai multor politici de resurse umane, în special a strategiilor de compensaţii şi beneficii.

Anul trecut, companiile şi-au redus bugetul pentru învăţare şi dezvoltare în medie cu 7% comparativ cu 2019, cea mai mare scădere fiind în Retail şi FMCG, de 27,5%. Pentru 2021 însă sectorul Retail/FMCG estimează o creştere cu peste 23% a fondurilor alocate pentru învăţare şi dezvoltare, iar la nivelul pieţei este estimată o majorare de 27,5% comparativ cu 2020.

Studiul a fost derulat în perioada 27 ianuarie – 1 februarie 2021, pe baza informaţiilor furnizate de către 56 de companii participante. Aproape o treime (32%) dintre companiile respondente au între 101 - 500 angajaţi, 23% sub 100 angajaţi, 18% între 1.001 - 3.000 angajaţi, 18% peste 3.000 angajaţi şi 9% între 501 - 1.000 angajaţi.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Taguri:
angajaţi,
studiu,

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici