Furnizorii de energie, prinși cu minciuna: oferte incomplete și clauze abuzive în contracte
În perioada 17.04.2025 – 16.06.2025, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a derulat, la nivelul întregii țări, premergător eliminării schemei de plafonare a prețurilor la energia electrică, o tematică de control privind verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniu, în cazul prestării serviciilor de furnizare a energiei electrice către consumatorul casnic.
Au fost controlați 116 operatori economici (inclusiv 431 de contracte emise de aceștia), fiind identificate abateri la 20 dintre companii.
Sancțiunile aplicate de ANPC și abaterile constatate
Pentru neregulile identificate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:
- 24 amenzi contravenţionale în valoare de peste 370.000 de lei
- 10 avertismente
- măsura remedierii deficiențelor constatate, pentru 12 operatori economici.
Cele mai importante abateri de la legislația în domeniu întâlnite au fost:
- lipsa sau completarea incorectă a ofertelor prezentate consumatorilor
- lipsa prețului final cu toate taxele incluse, în contractele cu consumatorii
- emiterea facturilor de consum și de report cu întârziere
- emiterea cu întârziere a facturilor pentru energia consumată din rețea și pentru cea produsă/injectată în rețea, în cazul contractelor cu prosumatorii
- lipsa menționării în contracte a unor informații precum: perioada de facturare, opțiunile privind modul de transmitere al facturilor, durata contractului, condițiile de reînnoire/prelungire/încetarea prestării serviciilor și a derulării contractelor
- existența unor clauze abuzive, în contracte, referitoare la obligația consumatorului de a nu permite accesul la contor a persoanelor neautorizate, în cazul în care dispozitivele erau amplasate pe domeniul public și nu pe proprietatea personală a consumatorului, acesta fiind în imposibilitate de a o respecta
- neafișarea pe site a tuturor informațiilor în baza cărora operatorul economic își desfășoară activitatea, inclusiv a informărilor cu privire la posibilitatea soluționării alternative a litigiilor (SAL).
ANPC recomandă consumatorilor să ceară furnizorilor oferta-tip completă înainte de semnarea contractului și să verifice dacă prețul afișat include toate taxele și tarifele. Consumatorii au dreptul să schimbe furnizorul gratuit în 21 de zile și să fie anunțați cu minim 30 de zile înainte despre orice modificare contractuală. În cazul facturilor eronate, aceștia pot contesta și au dreptul la răspuns în termen de 30 de zile calendaristice.