Generaţia Z în România: 52% din tineri au constrângeri financiare şi provocări legate de gestionarea banilor

  • 50% dintre tineri sunt motivaţi să fie independenţi financiari.
  • Doar 7% din tineri apelează la sprijin specializat atunci când trec prin momente stresante.
  • Constrângerile financiare sunt cele mai mari provocări (52%).
  • 45% admit că se confruntă zi de zi cu stresul şi presiunea responsabilităţilor.
  • Majoritatea tinerilor (51%) ascultă muzică pentru a se relaxa.
200 afișări
Imaginea articolului Generaţia Z în România: 52% din tineri au constrângeri financiare şi provocări legate de gestionarea banilor

Într-un prezent în care inteligenţa artificială promite o viaţă simplificată şi accent pe lucrurile care contează, tinerii români sunt din ce în ce mai afectaţi de constrângeri financiare şi stresul responsabilităţilor, conform studiului Portretul Gen Z - Insights PulseZ, ediţia 2023-2024. 

Deşi presiunea responsabilităţilor este o problemă zilnică pentru Generaţia Z, doar 7% din tineri apelează la sprijin specializat atunci când trec prin momente stresante, în timp ce 4% nu apelează la nimeni.

Generaţia Z sau "Gen Z", cuprinde persoanele născute între mijlocul anilor 1990 şi mijlocul anilor 2000, cu limitele aproximative de la 1997 la 2012. 

Insights PulseZ este cel mai mare studiu dedicat Generaţiei Z, desfăşurat anual de către organizaţia Romanian Business Leaders (RBL), în cadrul programului naţional “Vreau să fiu Antreprenor” (VSFA). Agenţia de cercetare de piaţă MKOR a colectat şi analizat răspunsurile a peste 1200 de tineri din România.

Obiectivele studiului sunt de a descoperi starea tinerilor din generaţia Z, comportamentul în online, comportamentul de consum, nevoile, preferinţele ocupaţionale, interesul pentru antreprenoriat, sustenabilitate, motivaţiile în viaţa personală şi cea profesională.

Muzica, forma principală de relaxare pentru Generaţia Z 

Tinerii din Generaţia Z spun că se confruntă cu mai multe provocări legate de bani şi responsabilităţi, în fiecare zi. În topul provocărilor se află constrângerile financiare şi dificultatea de a economisi (52%), dar şi stresul şi presiunea responsabilităţilor (45%). Doar 4% dintre aceştia au declarat că nu se confruntă cu niciuna din provocările listate.

În ceea ce priveşte gestionarea stresului din viaţa de zi cu zi, Generaţia Z apelează în general la 3 metode. Conform studiului, atunci când se simt copleşiţi de stres şi presiunea provocărilor cotidiene, majoritatea tinerilor (51%) ascultă muzică pentru a se relaxa. De asemenea, o parte semnificativă (38%) preferă să discute cu un prieten sau o prietenă, iar alţii (35%) aleg să discute cu un membru al familiei. 

Activităţile relaxante precum cititul unei cărţi, activităţile outdoor sau exerciţiile de mindfulness şi/ sau yoga reprezintă modalităţi eficiente de reducere a stresului zilnic pentru aproximativ 15% din Generaţia Z. 

1 din 2 tineri români sunt motivaţi de câştigurile financiare 

50% dintre tineri au mărturisit că ceea ce îi motivează este să fie independenţi financiar, dar nu cu orice cost, fiind totodată preocupaţi de propria sănătate (49%). În topul preocupărilor, se alătură la o diferenţă mică şi împlinirea personală (41%), dar şi succesul în carieră (31%). 

Mai mult, cu cât cresc în vârstă şi, cel mai probabil în experienţă profesională, Gen Z prioritizează în mai mare măsură relaţiile cu familia şi prietenii (împlinirea personală), în detrimentul succesului în carieră.

Sănătatea mentală şi fizică, relaţiile de familie şi siguranţa financiară sunt cele mai importante aspecte din viaţa de zi cu zi pentru tineri, indiferent de vârstă. 

Totuşi, în funcţie de etapa vieţii în care se află, pun mai mult accent pe diferite aspecte sociale, de distracţie sau educaţie. Astfel, prietenii, viaţa socială, online sau faţă în faţă, momentele de relaxare şi distracţie sunt cele mai importante pentru cei mai tineri (16-18 ani). La 19-21 de ani, la început de carieră sau de studenţie, tinerii încep să valorizeze educaţia, dar şi experienţele de voluntariat. 

În schimb, pentru cei de 22-24 de ani devine importantă relaţia cu persoana iubită. 

“Gen Z este o generaţie care pune accentul pe sănătate, relaţii şi siguranţă financiară. Studiul PulseZ 2023 arată că independenţa financiară este un obiectiv important pentru Gen Z, dar nu cu orice cost. Tinerii sunt preocupaţi de propria sănătate, fizică şi mentală. De asemenea, se concentrează şi pe relaţiile cu familia şi prietenii, iar cu cât cresc în vârstă, tinerii din generaţia Z încep să aprecieze şi mai mult împlinirea personală. Mai conştientă de sine şi de nevoile sale, Gen Z poate avea un impact pozitiv asupra societăţii, preocupată fiind de probleme precum sănătatea, mediul şi echilibrul job-viaţă personală. Mai mult, sustenabilitatea este un aspect care nu mai poate fi neglijat de segmentul 16-24 de ani.” a declarat Geanina Ioan, CEO Chilli Ideas, unul dintre partenerii care au susţinut studiul PulseZ încă de la început. 

Generaţia Z reprezintă o forţă influentă în societatea contemporană, aducând cu ea idei noi, valori şi abordări. Cu o combinaţie unică de conectivitate digitală, activitate socială şi orientare către succesul personal, membrii Generaţiei Z continuă să inspire şi să modeleze lumea din jurul lor. 

Studiul realizat de RBL şi MKOR asupra Generaţiei Z dezvăluie o serie de aspecte foarte interesante în privinţa comportamentului şi atitudinilor acestor tineri. Prin acest studiu, am dorit să înţelegem mai bine realitatea în rândul tinerilor care muncesc, iar rezultatele vorbesc de la sine. Aceste date ne pot ajuta să creăm medii mai bune de muncă, cu oportunităţi, beneficii şi flexibilitate, pentru a-i atrage pe tinerii dornici de muncă. Ca agenţie de cercetare de piaţă, ne bucurăm să observăm că din ce în ce mai multe companii din România înţeleg valoarea datelor pentru dezvoltarea afacerii sau a mediului de muncă.”, a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici