Martori audiaţi în dosarul Centrului Militar Zonal susţin că decizia mutării Arhivelor a fost legală

Cei patru martori audiaţi, miercuri, la Tribunalul Constanţa, în dosarul în care Nicuşor Constantinescu este judecat pentru subfinanţarea Centrului Militar Zonal au susţinut că hotărârea CJ prin care în clădirea Centrului urma să funcţioneze o parte din Arhivele Naţionale a fost legală şi oportună.

218 afișări
Imaginea articolului Martori audiaţi în dosarul Centrului Militar Zonal susţin că decizia mutării Arhivelor a fost legală

Martori audiaţi în dosarul Centrului Militar Zonal susţin că decizia mutării Arhivelor a fost legală (Imagine: Shutterstock)

La Tribunalul Constanţa a continuat audierea martorilor în dosarul în care Nicușor Constantinescu este judecat pentru subfinanţarea Centrului Militar Zonal, iar la termenul de miercuri au dat declaraţii în faţa instanţei patru martori, care activează sau au activat în cadrul Consiliul Judeţean, aceştia vorbind despre hotărârea numărul 339/2012 a CJ Constanţa care prevedea ca în clădirea unde se află Centrul Militar Zonal să funcţioneze şi o parte din Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale Constanţa.

Primul martor audiat a fost Mariana Belu, secretarul judeţului Constanţa. Ea a spus că, în repetate rânduri, Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale Constanţa a solicitat CJ repartizarea unor spaţii în care să îşi mute o parte din arhivele deţinute în judeţul Constanţa.

Iniţiativa privind hotărârea numărul 339/2012 a aparţinut preşedintelui CJ, Nicuşor Constantinescu, iar proiectul respectiv a avut la bază toate avizele comisiilor de specialitate, a afirmat secretarul judeţului Constanţa.

Mariana Belu a spus că spaţiul în care funcţiona şi funcţionează Centrului Militar Zonal aparţine domeniului public al judeţului Constanţa, aşa cum se arată în Hotărârea de Guvern numărul 904/2002.

Secretarul judeţului a menţionat că, în anul 2009, a mai existat o hotărâre similară a Consiliului Judeţean, aceasta fiind atacată de Prefectura Constanţa în instanţă, dar acţiunea a fost respinsă ca fiind tardivă. Totuşi, Ministerul Apărării a contestat decizia CJ, obţinând anularea acesteia prin hotărâre judecătoarească.

Mariana Belu a susţinut că ambele hotărâri au fost legale.

"Am considerat că darea în administrare către o instituţie publică corespunde legii. Dacă aş fi considerat că cele două hotărâri nu sunt legale, nu le-aş fi contrasemnat", a afirmat secretarul judeţului Constanţa.

Al doilea martor a fost Ionuţ Ţiţimeaua, care la vremea adoptării hotărârii din anul 2012 ocupa funcţia de director general al Direcţiei Generale de Administraţie Publică şi Juridică din cadrul Consiliului Judeţean.

El a spus că hotărârea 339/2012 a fost legală, dar că nu a fost dusă la îndeplinire fiind atacată în instanţă şi suspendată, din acest motiv proiectul nu şi-a făcut efectele şi Arhivele Naţionale nu au funcţionat în clădirea respectivă, alături de Centrul Militar. El a mai spus că în aceeaşi clădire funcţionează de mai mulţi ani Serviciul 112, în baza unui contract încheiat între CJ şi MApN.

Cristian Darie, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, a fost cel de-al treilea martor audiat miercuri, el susţinând că proiectul a fost oportun pentru a se găsi un sediu destinat Arhivelor Naţionale Constanţa.

"A fost oportun acest proiect ca să găsim o soluţie pentru Arhivele Naţionale deoarece spaţiul în care îşi desfăşurau activitatea este insuficient. Am votat pentru alocarea acestui spaţiu în calitate de consilier judeţean", a spus Darie.

El a menţionat că această problemă nu a fost rezolvată nici până în prezent şi că în continuare se caută soluţii pentru un sediu destinat Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale Constanţa.

Ultimul martor audiat a fost Cristinel Dragomir, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, care îndeplineşte atribuţiile de preşedinte cât timp Nicuşor Constantinescu este suspendat din funcţie.

El a spus că singurul spaţiu disponibil pentru a se muta o parte din Arhivele Naţionale Constanţa era în clădirea în care funcţionează şi Centrul Militar Zonal.

"În condiţiile în care activitatea Centrului Militar Zonal este restrânsă, ca urmare a faptului că serviciul militar nu mai este obligatoriu, fiind vorba de o suprafaţă de 3.000 de metri pătraţi şi ţinând cont că acolo îşi desfăşoară activitatea aproximativ 20 de persoane, în urma discuţiile avute cu comandantul Centrului Militar am ajuns la concluzia că-şi poate desfăşura activitatea pe jumătate din clădire", a afirmat Cristinel Dragomir.

El a spus că a avut acordul din partea comandantului Centrului Militar Zonal pentru această mutare, dar că decizia nu îi aparţine acestuia, ci Ministerului Apărării. Discuţiile avute însă cu reprezentanţii MapN de către conducerea Consiliului Judeţean Constanţa nu au dus la niciun rezultat.

Cristinel Dragomir a menţionat că hotărârea numărul 339/2012 este suspendată printr-o decizie a instanţei, precizând că în prezent o parte din arhiva Consiliului Judeţean se află în garajul Centrului Militar Zonal.

Avocatul lui Nicuşor Constantinescu, Marius Mocanu, a solicitat la acest termen modificarea controlului judiciar pentru clientul său, iar instanţa a amânat pronunţarea pentru 12 mai.

Următorul termen în acest proces a fost stabilit pentru 3 iunie.

Preşedintele suspendat al Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, este judecat sub control judiciar în dosarul Centrului Militar Zonal, dar nu îşi poate exercita funcţia de şef al CJ, în urma unei decizii definitive a Curţii de Apel Constanţa.

Instanţa a hotărât că pe durata controlului judiciar Nicuşor Constantinescu are mai multe obligaţii, printre care să se prezinte la procurori, la instanţă şi la Poliţie de câte ori este chemat, să informeze instanţa dacă îşi schimbă domiciliul, să nu părăsească ţara.

De asemenea, el trebuie să nu comunice direct sau indirect şi prin orice mijloace cu martorii şi experţii din dosar, cu personalul Centrului Militar Zonal Constanţa, cu personalul din cadrul Consiliului Judeţean Constanţa şi cu consilierii judeţeni care au participat, în orice formă, în procesul de propunere, decizie şi execuţie a celor două hotărâri ale CJ care au vizat Centrul Militar Zonal Constanţa, dar şi să nu divulge sau să redea în presă sau pe reţelele sociale, direct sau indirect, informaţii din cauza penală.

Nicuşor Constantinescu este însă arestat la domiciliu într-un alt dosar instrumentat de procurorii DNA.

În dosarul Centrului Militar Zonal Constantinescu a cerut recuzarea judecătoarei şi strămutarea procesului, ambele solicitări fiindu-i respinse.

În acest dosar, Nicuşor Constantinescu a fost trimis în judecată, la sfârşitul lunii aprilie 2014, de procurorii anticorupţie, pentru abuz în serviciu în formă continuată, el fiind acuzat că, în perioada 2009 - noiembrie 2013, nu a asigurat finanţarea Centrului Militar Zonal Constanţa.

În rechizitoriul procurorilor se arăta că, în perioada 2009 - 27 noiembrie 2013, Nicuşor Constantinescu nu şi-a îndeplinit sau şi-a îndeplinit în mod defectuos, în mai multe rânduri, obligaţiile de preşedinte al CJ Constanţa, potrivit articolului 76 din Legea 446/2006. Conform acestui articol "consiliile judeţene/locale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti sunt obligate să asigure centrelor militare din raza lor de activitate terenurile, localurile, instalaţiile de telecomunicaţii, sistemele şi serviciile informatice, autoturismele, alte dotări şi materiale, precum şi fondurile necesare desfăşurării activităţii specifice, potrivit normelor stabilite prin hotărâre a Guvernului". Astfel, în raport de funcţia publică deţinută, Nicuşor Constantinescu nu a asigurat finanţarea Centrului Militar Zonal Constanţa, neefectuând reparaţiile necesare la sediul acestuia, şi a dispus rezilierea contractelor pentru furnizarea de utilităţi şi servicii de pază necesare funcţionării în condiţii normale a acestei instituţii, potrivit DNA.

Procurorii îl acuză pe Nicuşor Constantinescu şi că a încercat de mai multe ori să evacueze instituţia din sediul pe care îl ocupa, fapte care au provocat vătămări ale drepturilor şi intereselor legale ale Ministerului Apărării Naţionale, precum şi pagube acestei instituţii.

Potrivit anchetatorilor, tot din anul 2009, Nicuşor Constantinescu nu ar mai fi asigurat piese de schimb şi consumabile pentru sistemele informatice din dotarea Centrului Militar Zonal şi, la cererea Consiliului Judeţean Constanţa, au fost întrerupte şi serviciile de telefonie prestate de diverşi operatori, "posibilităţile de comunicare ale unităţii militare fiind paralizate".

În aceeaşi perioadă, Consiliul Judeţean Constanţa ar fi adoptat două hotărâri prin care s-ar fi dispus evacuarea Centrului Militar Zonal din sediul pe care îl ocupa, însă ambele au fost anulate ca urmare a unor acţiuni în justiţie.

În 2010, Nicuşor Constantinescu ar fi dispus rezilierea contractului de pază a sediului Centrului Militar Zonal, motiv pentru care paza clădirii a fost asigurată de către personalul unităţii, deşi în interior se află armament şi muniţie de război, precum şi documente clasificate, preciza DNA.

Activitatea Centrului Militar Zonal Constanţa a fost serios tulburată din cauza lipsei mijloacelor de comunicare, a utilităţilor şi a serviciilor de pază, după rezilierea de către Nicuşor Constantinescu a contractelor prin care acestea erau asigurate. În anul 2011, Consiliul Judeţean Constanţa a finanţat Centrul Militar Zonal cu 1.705 lei, în anul 2012 suma alocată unităţii a fost zero lei, iar în anul 2013 a fost achitată suma de 255.792 de lei, pentru servicii prestate de unii furnizori, în anii precedenţi, preciza DNA.

Sumele repartizate de Consiliul Judeţean Constanţa Centrului Militar Zonal au fost însă insuficiente, unitatea militară înregistrând debite importante la furnizorii de utilităţi care au formulat acţiuni în justiţie pentru recuperarea acestor sume.

Aceste demersuri reţinute în sarcina lui Nicuşor Constantinescu au provocat un prejudiciu material patrimoniului Ministerului Apărării Naţionale în cuantum de 67.211,32 de lei, au stabilit procurorii.

În 16 aprilie 2015, Nicuşor Constantinescu a fost trimis în judecată de către procurorii DNA Constanţa, în stare de arest la domiciliu, într-un dosar în care ar fi prejudiciat cu peste 8 milioane de euro judeţul Constanţa, el fiind acuzat de abuz în serviciu (trei infracţiuni, din care două în formă continuată, constituire a unui grup infracţional organizat şi conflict de interese (nouă infracţiuni, din care cinci în formă continuată).

Preşedintele suspendat al CJ Constanţa a mai fost trimis în judecată de către procurorii anticorupţie într-un dosar în care este acuzat că nu s-a supus controlului Curţii de Conturi şi în altul pentru că a atribuit nelegal terenuri.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici